Citat:
Ursprungligen postat av mini-toddy
men nu när jag skulle leta efter månen så var den borta (wtf) månen syns väl alltid om det inte är molnigt, och det är det inte.. pga att det är massor av stjärnor osv, nu undrar jag, Lyser inte alltid månen ?
Månen syns inte alltid, och det kan ha olika orsaker. För det första så måste ju månen (som tidigare har påpekats) befinna sig på vår halva av himmelsfären, dvs över vår horisont. För det andra så måste månen kunna reflektera solens strålar till våra ögon (eftersom månen inte sänder ut något eget ljus). Månen har sina faser där den går från fullmåne till nymåne, och ca en gång i månaden så ser vi inget ljus från månen just pga fasen. Månen kan också vara uppe på dagen, och då blir det svårare att se månljuset. Sen så finns det sk månförmörkelser, vilket innebär att jorden hamnar mellan solen och månen på så sätt att månen helt eller delvis befinner sig i jordskuggan. Och slutligen så kan månen hamna mellan solen och jorden på så sätt att den precis täcker solen (solförmörkelse). Då ser vi månen "indirekt", skulle man kunna säga.
Citat:
Ursprungligen postat av Rengarde
Hahahha, jävla dumskalle. Det är inte natt på hela jorden på samma gång vet du.
Den enda dumskallen här är du.
Citat:
Ursprungligen postat av Rengarde
Man får väl utgå att TS snackar om dagen, det är mest på natten som man brukar se månen så vitt jag vet. Och jag vet att månen inte är synlig alla nätter, det är halvmåne ibland, helmåne ibland, och ibland syns den inte alls.
TS nämner att han har tittat på stjärnor och nu vill hitta månen. Låter det som att han gör detta dagstid? Idiot.