2010-08-04, 00:15
Medlem
MoogBeats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rengarde
Dumming

Citera
2010-08-04, 00:23
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Man får väl utgå att TS snackar om dagen, det är mest på natten som man brukar se månen så vitt jag vet. Och jag vet att månen inte är synlig alla nätter, det är halvmåne ibland, helmåne ibland, och ibland syns den inte alls.
Ibland ligger den inte över horisonten på natten. Det är det du inte har förstått.
Citera
2010-08-04, 01:22
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mini-toddy
Hej flashback..

Jag har köpt ett rymdteleskop och har kollat runt lite på stjärnor osv..

men nu när jag skulle leta efter månen så var den borta (wtf) månen syns väl alltid om det inte är molnigt, och det är det inte.. pga att det är massor av stjärnor osv, nu undrar jag, Lyser inte alltid månen ?
Jag ska bara förtydliga att månen inte lyser, den bara reflekterar solljuset. Anledningen till att du inte såg månen var väl att den var bakom något hus eller något, för över horisonten var den i alla fall.
Citera
2010-08-04, 01:57
Medlem
Jag har också ett och som ovanstående, det beror på när månen syns, har med tidscheman att göra.

Någon här som kanske kan förklara vad detta är ?
När jag är ute på natten och kollar, brukar jag se ett "ufo" som jag kallar det, det ser ut som en stjärna och som åker fort som fan över himlen, Jag kan själv intyga att det inte är någon fallande stjärna. Kanske en satellit?

/mvh

seimo :>
Citera
2010-08-04, 03:08
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seiMo
Jag har också ett och som ovanstående, det beror på när månen syns, har med tidscheman att göra.

Någon här som kanske kan förklara vad detta är ?
När jag är ute på natten och kollar, brukar jag se ett "ufo" som jag kallar det, det ser ut som en stjärna och som åker fort som fan över himlen, Jag kan själv intyga att det inte är någon fallande stjärna. Kanske en satellit?

/mvh

seimo :>
Det är med största sannolikhet en av de många hundra satelliterna som ligger i omloppsbana runt jorden. Kanske till och med ISS?
Citera
2010-08-04, 03:22
Medlem
Som jag tänkte

riktigt häftigt att dom åker så snabbt
Citera
2010-08-04, 16:51
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
Det är med största sannolikhet en av de många hundra satelliterna som ligger i omloppsbana runt jorden. Kanske till och med ISS?
ISS är lite svårsiktad från Sverige, det är nog andra satelliter som han har sett.
Citera
2010-08-04, 17:40
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alimama
ISS är lite svårsiktad från Sverige, det är nog andra satelliter som han har sett.
Verkligen? Går den att se alls från, säg, 60:e breddgraden?
Citera
2010-08-04, 18:02
Medlem
wootens avatar
Citat:
Hahahha, jävla dumskalle. Det är inte natt på hela jorden på samma gång vet du.
Du är ny på forumet va`?
Citera
2010-08-04, 18:50
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
http://spaceflight.nasa.gov/realdata/sightings/SSapplications/Post/JavaSSOP/JavaSSOP.html

Ibland verkar den faktiskt komma en ganska bra bit över horisonten, nästan 20 grader som mest, vilket var mer än vad jag trodde.
Citera
2010-08-04, 20:38
Medlem
MoogBeats avatar
Citat:

Citat:

Citat:
http://spaceflight.nasa.gov/realdata/sightings/SSapplications/Post/JavaSSOP/JavaSSOP.html

Ibland verkar den faktiskt komma en ganska bra bit över horisonten, nästan 20 grader som mest, vilket var mer än vad jag trodde.

Från Stockholm sett så når den maxvinkel 11,9 grader i riktning 155 grader den 12 aug kl 03.53

Hoppas på en klar himmel!
Citera
2010-08-05, 01:03
Medlem
Rengardes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Du är ny på forumet va`?

Du har inget liv va´?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera