Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2004-05-11, 20:15
Medlem
B-Mans avatar
Hart polisen rätt att kolla vad man skriver i PM? Eller måste dom ha en anledning och tillstånd av FB...

Kanske inte ska postas här med eftersom jag är här mest så gör jag det iaf.
Citera
2004-05-11, 20:29
Medlem
För att få kolla pm måste nog farbror blå misstänka brott och även ha belägg för att göra det.
Citera
2004-05-11, 20:30
Medlem
B-Mans avatar
Jo, det är det jag försöker få bekräftat.
Citera
2004-05-11, 20:37
Awaiting Email Confirmation
Tribes avatar
Hmm, om dom ska kolla dina PM räknas det väl som avlyssning och då bör du ha på dig en ganska stark misstankes grad, sedan kan dom nog inte göra mer än att dokumentera och hoppas att någon tabbar sig.
Citera
2004-05-11, 20:40
Medlem
rydizs avatar
Vad skriver du i pm som inte polisen bör få reda på? Försäljning t ex är inte tillåtet här
Citera
2004-05-11, 20:47
Medlem
men allt som diskuteras här är ju bara hypotetiskt, eller hur
Citera
2004-05-11, 20:51
Tribes avatar
Men ingen som vet hur reglerna på flashback ser på förmedling det är olagligt enligt svensk lag och förmedla/förhandla om köp om droger är det samma regler här eller ännu viktigare är servern på Svensk mark?.
Citera
2004-05-11, 20:57
Medlem
B-Mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rydiz
Vad skriver du i pm som inte polisen bör få reda på? Försäljning t ex är inte tillåtet här

Inget ... Jag skickar aldrig ... Det var en kompis som ville veta
Citera
2004-05-11, 21:01
Bannlyst
För att kolla PM måste de väl antingen hacka sig in i forumet eller be om forumägarens tillåtelse, vilket jag inte tror de får utan nåt speciellt tillstånd. Däremot så har de tydligen koll på vad som skrivs på forumet (enligt Diesel, fd moderator, som sade att polisen använt hans forumskriverier mot honom)

PS. möjligtvis kan man kolla information man sänder via internetleverantören också? jag är inte så tekniskt kunnig så jag vet inte riktigt
Citera
2004-05-11, 21:15
Tribes avatar
Citat:
11. Telefonavlyssning
Tillstånd för avlyssning och övervakning av telekommunikation gäller ett telefon-
nummer, en e-postadress eller liknande, inte en viss telefon eller en viss dator.
Tillstånd kan även ges för avlyssning och/eller övervakning av fax ocb/eller mobil-
telefoni (tillstånd krävs om nätet går via kabel).

Vid förundersökning av ett brott eller försök eller förberedelse till brott som ger
minst två års fängelse får din telefon avlyssnas om du är"skäligen misstänkt".
Tillstånd för avlyssning gäller högst en månad i taget, men kan naturligtvis förnyas.
Sådant som inte är av intresse för utredningen ska omedelbart förstöras. Avlyss-
ning av kommunikation med din försvarare är förbjudet och ska omedelbart avbry-
tas och inspelningar ska förstöras.

http://www.fajaf.com/lokalt/sve_ratt.html#11

Eftersom avlyssning gäller en viss epost-adress så borde det ju funka likadant med en viss användare.
Citera
2004-05-11, 21:34
Medlem
LadyTieras avatar
För att klargöra, vi moderatorer kan på intet sätt gå in och kolla era pm, jag tror inte att admin kan gör det heller. så från vår sida kan ni vara säkra. men radera pm med tveksamt innehåll om ni är paranoida.
Citera
2004-05-11, 21:42
Medlem
B-Mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
För att klargöra, vi moderatorer kan på intet sätt gå in och kolla era pm, jag tror inte att admin kan gör det heller. så från vår sida kan ni vara säkra. men radera pm med tveksamt innehåll om ni är paranoida.

Sagt och gjort!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in