Flashback bygger pepparkakshus!
2010-08-03, 19:18
Medlem
Vladko121s avatar
Hej!

Är så att jag igår natt innan jag la mig uppdatera windows. Idag när jag kom hem från jobbet så kunde jag inte få fram en bild på skärmen när jag startar den. Pipet som man alltid hör i början kommer inte heller fram och detta är inte första gången det hänt.

Den har varit inne på lagning och jag har fått reda på att felet kan uppkomma när man Uppdaterar datorn. Kan inte kontakta han som reparerade datorn för att fråga hur han gjorde

Undrar om någon vet hur jag kan starta datorn och återställa den till innan jag installera uppdateringen, trots att jag inte får fram någon bild på datorn.

Och om detta inte är möjligt. Hur ska jag göra ?

Tack!!!
Citera
2010-08-03, 19:36
Medlem
Kan Du starta med en Windowsskiva?

Välj isåfall reparera datorn (r) vid första valet. Då bör Du komma till en dos-promt där Du kan välja vilken Windowsinstallaton Du vill logga in på, välj siffran som står framför C:\Windows (oftast 1) och skriv sedan chkdsk /r och tryck enter. Vänta en till två timmar tills chkdsk gjort färdigt och skriv sedan exit och tryck enter. Datorn startar nu om. Förhoppningsvis normalt, om inte skriv igen.
Citera
2010-08-03, 20:14
Medlem
Vladko121s avatar
tjena, är så att inget händer när jag stoppar in en skiva i datorn. Testade att plocka ut båda ram-minnerna eftersom det är la dom som piper i början ? Funkade inte heller, inte heller att byta plats på dem.
Citera
2010-08-03, 20:40
Medlem
CamillaDYs avatar
Nu kan jag inte hjälpa dig men vill säga att jag hade samma upplevelse idag när jag kom hem från jobbet. Igår uppdaterades datorn innan den stängdes av.

När jag startade datorn idag så såg jag skrivbordet ett tag sen blev det helt svart, ingen bild. Startade om datorn och då funkade allt igen. Min dator är bara en vecka gammal med ett GTX470 grafikkort.

Vet inte alls om mitt "problem" är relaterat med ditt. Men nu funkar alltså allt hos mig.
Citera
2010-08-04, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vladko121
tjena, är så att inget händer när jag stoppar in en skiva i datorn. Testade att plocka ut båda ram-minnerna eftersom det är la dom som piper i början ? Funkade inte heller, inte heller att byta plats på dem.

Nej, pipen är från BIOS självtest

Citat:
The computer power-on self-test (POST) tests the computer to make sure it meets the necessary system requirements and that all hardware is working properly before starting the remainder of the boot process. If the computer passes the POST the computer will have a single beep (with some computer BIOS manufacturers it may beep twice) as the computer starts and the computer will continue to start normally. However, if the computer fails the POST, the computer will either not beep at all or will generate a beep code, which tells the user the source of the problem.

Mer om beep codes här:
http://www.computerhope.com/beep.htm

Hur gammal är datorn? Fick Du andra beeps när Du plockat ur minnena, eller var det lika tyst då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in