2010-08-02, 11:31
Medlem
sometimes avatar
Som flera andra på forumet ska jag köpa en bärbar dator till studierna i höst. Är dock en riktig nolla på hårdvara på datorer, men har ändå några kriterier:

- Utbildningen är 5 år och köper gärna inte en till dator under denna tiden
- Helst en pc
- Ska vara snabb, inga återkommande lagg/frysningar eller överhettningsproblem
- Bil köper man begagnat, kan man göra samma med en dator?
- Budget 9 k men går givetvis bra om det finns billigare alternativ med likvärdiga prestanda

Datorn kommer användas till "vanliga" ändamål så som anteckningar under föreläsningar, skriva arbeten på, surfa, kolla film, musik, spela spel (uppskattas om den klarar nyare så som mafia 2 ex.)

Tack för hjälpen!
Citera
2010-08-02, 11:33
Medlem
Undvik att köpa begagnat!. Om du vill spela Mafia 2 behöver du en ganska bra dator, kolla på asus serien(minns inte modelen) med ett ganska bra grafik kort.
Citera
2010-08-02, 11:35
Medlem
postpaketets avatar
Skulle ej rekommendera en begagnad, dom är oftast bara skräp eller utnötta.

Surfa förbi komplett.se och gå in under bärbara datorer. Där kan du välja efter prisklass, märke, storlek och kan även läsa recensioner om vad användarna tycker och tänker om köpet.

Annars kan du hoppas på det bästa att någon plockar fram en dator åt dig TS! Lycka till!
Citera
2010-08-02, 11:36
Medlem
Worezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sometime
Som flera andra på forumet ska jag köpa en bärbar dator till studierna i höst. Är dock en riktig nolla på hårdvara på datorer, men har ändå några kriterier:

- Utbildningen är 5 år och köper gärna inte en till dator under denna tiden
- Helst en pc
- Ska vara snabb, inga återkommande lagg/frysningar eller överhettningsproblem
- Bil köper man begagnat, kan man göra samma med en dator?
- Budget 9 k men går givetvis bra om det finns billigare alternativ med likvärdiga prestanda

Datorn kommer användas till "vanliga" ändamål så som anteckningar under föreläsningar, skriva arbeten på, surfa, kolla film, musik, spela spel (uppskattas om den klarar nyare så som mafia 2 ex.)

Tack för hjälpen!
Hade jag varit du hade jag lagt mina pengar på en Macbook 13" med studentrabatt. Just nu får man dessutom en iPod på köpet. Den håller i 5 år, dock ingen speldator. Anser dock att man inte ska spela på bärbara datorer och skulle istället rekommendera dig att köpa ett Xbox 360 eller PS3. Bra andrahandsvärde på Macbooken.
Citera
2010-08-02, 12:04
Medlem
sometimes avatar
Citat:
kolla på asus serien(minns inte modelen) med ett ganska bra grafik kort.

Varför just asus?

Finns en del :
http://www.pricerunner.se/cl/27/Baerbara-datorer?ref=redirect&q=asus&search=asus&other_hits =35%3Aasus|1%3Aasus|202%3Aasus|223%3Aasus|x%3B%3B3 10%3B&price_min=6000&price_max=&sort=3

Citat:
Surfa förbi komplett.se och gå in under bärbara datorer. Där kan du välja efter prisklass, märke, storlek och kan även läsa recensioner om vad användarna tycker och tänker om köpet.

Komplett har ju erbjudande på en just nu:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=576795

Hiss/diss?

Är inte direkt speltypen och har inte spelat något de senaste 3 åren, men mafia 2 är ett måste, 1: an var ju som skapad av gud... Därför ingen spelkonsol, utan är i princip endast ute efter mafia
Senast redigerad av sometime 2010-08-02 kl. 12:09.
Citera
2010-08-02, 12:13
Medlem
postpaketets avatar
Citat:
Komplett har ju erbjudande på en just nu:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=576795

Hiss/diss?

Är inte direkt speltypen och har inte spelat något de senaste 3 åren, men mafia 2 är ett måste, 1: an var ju som skapad av gud... Därför ingen spelkonsol, utan är i princip endast ute efter mafia

En god vän till mig har en liknande och den flyter på riktigt bra enligt mig. Den räcker definitivt för vad du letar efter skulle jag tippa på.
Citera
2010-08-02, 13:55
Medlem
Ändra rubriken till "speldator" kanske? Skriva studentarbeten och surfa kan du ju göra på en asgammal dator för 300 spänn.
Citera
2010-08-02, 15:57
Medlem
sometimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 101001001
Ändra rubriken till "speldator" kanske? Skriva studentarbeten och surfa kan du ju göra på en asgammal dator för 300 spänn.

Tack! Tar morfars gamla stationära, kanske får med en kulmus till den i bästa fall
Citera
2010-08-02, 15:59
Medlem
sometimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av postpaketet
En god vän till mig har en liknande och den flyter på riktigt bra enligt mig. Den räcker definitivt för vad du letar efter skulle jag tippa på.

Är detta ett bra pris då?
Citera
2010-08-02, 16:20
Medlem
cupcakemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Worez
Hade jag varit du hade jag lagt mina pengar på en Macbook 13" med studentrabatt. Just nu får man dessutom en iPod på köpet. Den håller i 5 år, dock ingen speldator. Anser dock att man inte ska spela på bärbara datorer och skulle istället rekommendera dig att köpa ett Xbox 360 eller PS3. Bra andrahandsvärde på Macbooken.

Macbook = 9.583,75 sek
Xbox 360 arcade=1852 sek

---------------------------
=11 435,75

Du överskred just budgeten med 2435,75 kronor, bra jobbat applefanboii (y)

EDIT: Här har du en helt schysst dator för dom pengarna, klarar spel, kanske inte på max men den klarar dom, och det är 17,3 tums skärm vilket gör att den är helt okejj att se film på också. Dock kan sådana datorer bli tyngre än 15,6or, men enligt mig är det klart värt det, dom 1,7"en extra arbetsyta märker man stor skillnad med
Senast redigerad av cupcakeman 2010-08-02 kl. 16:25.
Citera
2010-08-02, 16:55
Medlem
sometimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cupcakeman
Macbook = 9.583,75 sek
Xbox 360 arcade=1852 sek

---------------------------
=11 435,75

Du överskred just budgeten med 2435,75 kronor, bra jobbat applefanboii (y)

Kände att det inte var värt att lägga någon energi på hans förslag då dessutom ett av kriterierna var "- Helst pc"

Citat:
EDIT: Här har du en helt schysst dator för dom pengarna, klarar spel, kanske inte på max men den klarar dom, och det är 17,3 tums skärm vilket gör att den är helt okejj att se film på också. Dock kan sådana datorer bli tyngre än 15,6or, men enligt mig är det klart värt det, dom 1,7"en extra arbetsyta märker man stor skillnad med

Det får bli denna då, tack för hjälpen!
Citera
2010-08-02, 18:44
Medlem
cupcakemans avatar
Citat:
Kände att det inte var värt att lägga någon energi på hans förslag då dessutom ett av kriterierna var "- Helst pc"

Det får bli denna då, tack för hjälpen!

Kan ju tillägga att jag inte har någon erfarenhet av den modellen, på papperet verkar den bra, hur kylning och sånt under spel funkar vet jag dock inte, se om du hittar någon recension på just den modellen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in