2010-08-01, 16:03
Medlem
Sommaren har kantats av begränsad ekonomi i kombination med ett antal ovälkomna fakturor. För ett par veckor sedan kom nådastöten - från och med nu till oktober måste jag betala dubbel hyra eftersom jag ska flytta, en total summa på nära 30 000 kr. Tyvärr har jag inte hittat någon som vill hyra rummet så situationen är ofrånkomlig.

Eftersom jag inte har någon inkomst eller några besparingar är läget jävligt kärvt. Den möjlighet jag ser, och som hyresvärden tog upp, är att göra upp om en betalningsplan med det inkassoföretag som får mitt ärende. I så fall skulle jag kunna ta lite av de CSN-pengar jag förhoppningsvis kommer få i höst, och eventuellt kanske jag har tur och hittar ett helgjobb i min nya stad (hur det ska gå till vet jag inte eftersom jag har noll erfarenhet). Tyvärr kan jag inte få pengar från släkten eftersom den är död och alkoholiserad. Vid sidan om hyran har jag två betalningsplaner going on, men som "bara" ligger på omkring totalt 5 000 kr.

Hur skulle ni löst detta? Jag behöver verkligen hjälp och lugnande ord.

Edit: Jag vet att jag är dålig på att planera osv., så kommentarer om detta undanbedes. Jag har lärt mig läxan.
Senast redigerad av Lenk 2010-08-01 kl. 16:24.
Citera
2010-08-01, 16:09
Medlem
Diseaseds avatar
Bortsett från att du borde ha tänkt på detta långt i förväg och kanske inte bott i en lägenhet du inte klarar av att bo i så finns det några fler möjligheter. Du kan ansöka om bostadsbidrag, där kan du få några tusen kronor per månad om din inkomst är 0. Du kan dessutom gå till socialen och säga som det är, men var beredd på att bli misstrodd samtidigt som du trängs med somalier och andra parasiter.

En tredje lösning är såklart att du gör allt för att hitta jobb, fråga i kiosker och mindre butiker, där kan du ofta få något slags jobb (oftast svart) och dessutom få rabatt på butikens varor.
Citera
2010-08-01, 16:12
Medlem
ormanoffs avatar
Hur bor du? Är det ett rum? Hur kan i så fall hyreskostnaden för båda boenden uppgå till runt 10 000/månad?

Att hyra ut är mitt tips, borde gå att ordna beroende på var du bor. Annonsera på nätet, typ blocket, och sätt upp lite lappar på lokala konsumbutiken.
Citera
2010-08-01, 16:17
Medlem
Hur kunde du betala din vanliga hyra utan inkomst? Hur faen kan du tro att du hadde haft råd med 30000 /månad när du INTE ENS HAR NÅGON INKOMST!??! Utan besparingar också...
Citera
2010-08-01, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Hur bor du? Är det ett rum? Hur kan i så fall hyreskostnaden för båda boenden uppgå till runt 10 000/månad?

Att hyra ut är mitt tips, borde gå att ordna beroende på var du bor. Annonsera på nätet, typ blocket, och sätt upp lite lappar på lokala konsumbutiken.

Ett rum ja, med hyra på 4 097 kr. Om några veckor flyttar jag till folkhögskola och där är hyran ungefär densamma - en god sak är emellertid att mat där ingår i hyran (matsal).

Tyvärr är inte området jag bor i så där väldigt populärt, och det står flera tomma rum här intill. Hyresvärden påstår sig för övrigt vilja hjälpa till att hitta någon, men det verkar vara förgäves hittills. Tyvärr får bara studerande bo här och på nätet har jag inte hittat någon (eller jo, en norsk affärskvinna, men hon är ju inte befogad att bo här).

Nescio: Jag är djupt deprimerad och kom i somras på att jag ville härifrån, därför sökte jag till folkhögskola för att få en chans att börja om på nytt. I våras levde jag på CSN men sedan dess har jag gått arbetslös. Tyvärr kollade jag inte upp uppsägningstiden och det var ju självklart jäkligt klantigt. Men nu är det som det är.

Tack för de tips som inkommit, bostadsbidraget ska jag ta vara på!
Citera
2010-08-01, 16:34
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lenk
Ett rum ja, med hyra på 4 097 kr. Om några veckor flyttar jag till folkhögskola och där är hyran ungefär densamma - en god sak är emellertid att mat där ingår i hyran (matsal).

Tyvärr är inte området jag bor i så där väldigt populärt, och det står flera tomma rum här intill. Hyresvärden påstår sig för övrigt vilja hjälpa till att hitta någon, men det verkar vara förgäves hittills. Tyvärr får bara studerande bo här och på nätet har jag inte hittat någon (eller jo, en norsk affärskvinna, men hon är ju inte befogad att bo här).

Nescio: Jag är djupt deprimerad och kom i somras på att jag ville härifrån, därför sökte jag till folkhögskola för att få en chans att börja om på nytt. I våras levde jag på CSN men sedan dess har jag gått arbetslös. Tyvärr kollade jag inte upp uppsägningstiden och det var ju självklart jäkligt klantigt. Men nu är det som det är.

Tack för de tips som inkommit, bostadsbidraget ska jag ta vara på!

Jag vill inte vara negativ men lita inte på att du kan få bostadsbidrag, det brukar vara ganska omständiga regler till dem.

Mitt tips är att du hyr ut till affärskvinnan. Det värsta som kan hända är att du blir av med hyreskontraktet och detta har du ju redan sagt upp.
Citera
2010-08-01, 16:52
Medlem
Affärskvinnan är det dock kört med eftersom jag rensade inkorgen och inte minns hennes mail. Men jag ska ägna de närmaste veckorna åt att frenetiskt jaga folk, affärskvinnor, studerande, whatever.

Annars antar jag att det blir en hejdundrande avbetalningsplan sen. Det kostar att vara pank.
Citera
2010-08-01, 17:01
Medlem
Kolla på sub-forumet Arbetsmarknad och arbetsliv, eller vare heter.
Citera
2010-08-01, 17:26
Medlem
Diseaseds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Jag vill inte vara negativ men lita inte på att du kan få bostadsbidrag, det brukar vara ganska omständiga regler till dem.

Mitt tips är att du hyr ut till affärskvinnan. Det värsta som kan hända är att du blir av med hyreskontraktet och detta har du ju redan sagt upp.

Bostadsbidrag tror jag att man så gott som är garanterad till om man (i ett samboförhållande då) tillsammans har en inkomst på under 100 000kr per år. Som ensam kan det vara en mindre gräns men det bör fungera ändå. Jag funderade på att skaffa det en gång i tiden och fick ett formulär man skulle fylla i ang. tillgångar för att sedan ta med senaste hyresavin och en kopia på hyreskontraktet. Gjorde man allt rätt och var berättigad till bidraget så skulle man få det vad jag förstod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in