• 1
  • 2
2010-08-01, 12:27
Bannlyst
Har stora problem med min dator. Började med att windows låser sig vid uppstart ungefär 1/10 försök. Datorn fryser sig även inne i windows av och till. Detta blev bara värre och värre, datorn började låsa sig allt oftare både vid uppstart och i windows. Till slut började den låsa sig hela tiden i windows så fort man klickade på nånting, och sen startar den inte alls.
Har försökt formatera disken, det gick inte. Körde lågnivåformatering med SeaTools vilket gick, sökte igenom disken efter fel, inga fel hittades. Felsökte även ram-minnena utan att hitta fel. Formaterade sedan och installerade om vista. Datorn funkade bra i några månader, sedan började samma fel smyga sig på igen. Först bara någon låsning då och då, till slut startar inte datorn igen. Har kört lågnivåformatering igen, formaterade och provade installera windows 7 denna gång, under installationen låser sig datorn när windows ska startas. Nu ger jag snart upp detta, verkar som min hårddisk är kass eller?
Senast redigerad av fruktzoda 2010-08-01 kl. 12:30.
Citera
2010-08-01, 13:10
Bannlyst
kan datan vara överhettad?
Citera
2010-08-01, 13:24
Medlem
LokoJoes avatar
Har du tillräckligt stort nätaggregat ? Beskriv ditt system ingående.

Blås rent datorn från damm med 'tryckluft på burk' (finns på Kjell och Clas O)

Låna en hårddisk från någon kompis och testa installera OS:et på den.
Citera
2010-08-01, 13:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LokoJoe
Har du tillräckligt stort nätaggregat ? Beskriv ditt system ingående.

Blås rent datorn från damm med 'tryckluft på burk' (finns på Kjell och Clas O)

Låna en hårddisk från någon kompis och testa installera OS:et på den.

Det är en 1 år gammal gamer i05 dator från komplett. Intel core2 quad, 2gb ram, geforce 9800gt m.m Hårddisken som strular är en Seagate Barracuda 7200 på 250gb. Det är alltså denna jag använder som systemdisk. Har även två andra hårddiskar i datorn. Dessa har jag dock massa grejer på som jag inte vill bli av med så vill inte formatera och installera på dom. Enligt SeaTools ligger tempen på samtliga diskar på omkring 37 grader.
Citera
2010-08-01, 14:00
Moderator
Protons avatar
Troligen ett hårdvarufel. Tråd flyttad.

Windows -> Hårdvara /Mod
Citera
2010-08-01, 15:41
Medlem
bl-gr-ns avatar
Jag skulle gissa på tre möjliga problem.
1. Hårddisken har fått en pytteliten krasch så pytte, pytte små fragment lossnat, dessa små fragment slipar och sliter långsamt bort mer, en Hårddisks "road to ruin".
2. Värme problem/överhettning i processor, grafikkort, RAM-minne.
3. Glappkontakt hårddiskens eller någon annan del har helt enkelt glappat loss, tänk på att fläktar, Hårddiskar och DVD-brännare vibrerar.

Lösningar
1. Säkerhetskopiera allt du vill ha kvar på momangen och skaffa en ny hårddisk.
2. Kolla så att alla fläktar fungerar, sladdar och sladdhärvor kan hindra kylning och att allt sitter som det ska, montera extra fläktar m.m.
3. kolla så kontakter sitter som de ska, Hade själv en sliten Sata-sladd som glappade vilket gjorde att datorn vägrade starta eftersom hårddisken även försvann från BIOS men det kan även vara en annan del som har en glappande kontakt.
Citera
2010-08-01, 17:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
Jag skulle gissa på tre möjliga problem.
1. Hårddisken har fått en pytteliten krasch så pytte, pytte små fragment lossnat, dessa små fragment slipar och sliter långsamt bort mer, en Hårddisks "road to ruin".
2. Värme problem/överhettning i processor, grafikkort, RAM-minne.
3. Glappkontakt hårddiskens eller någon annan del har helt enkelt glappat loss, tänk på att fläktar, Hårddiskar och DVD-brännare vibrerar.

Lösningar
1. Säkerhetskopiera allt du vill ha kvar på momangen och skaffa en ny hårddisk.
2. Kolla så att alla fläktar fungerar, sladdar och sladdhärvor kan hindra kylning och att allt sitter som det ska, montera extra fläktar m.m.
3. kolla så kontakter sitter som de ska, Hade själv en sliten Sata-sladd som glappade vilket gjorde att datorn vägrade starta eftersom hårddisken även försvann från BIOS men det kan även vara en annan del som har en glappande kontakt.

Om BIOS hittar hårddisken varje gång kan man då utesluta glappande kontakt?
Citera
2010-08-01, 17:38
Medlem
bl-gr-ns avatar
@fruktzoda
Nja. fast börja i en annan ände.
Citera
2010-08-01, 17:47
Medlem
Låter som ett överhettningsproblem på processorn. Kolla att fläkten sitter tätt på processorn, det kan löna sig att köpa lite kylpasta ta loss den gamla fläkten, rengöra med sprit och sätta dit en ny fläkt.
Citera
2010-08-01, 18:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zatzy
Låter som ett överhettningsproblem på processorn. Kolla att fläkten sitter tätt på processorn, det kan löna sig att köpa lite kylpasta ta loss den gamla fläkten, rengöra med sprit och sätta dit en ny fläkt.

Hmm alla fläktar fungerar, chassit är rymligt och det sitter 2 stora fläktar i chassit så den borde ju inte bli för varm. Men visst överhettningsproblem brukar ju ha liknande symptom. Fast då är det ju konstigt att den fungerat bra i flera månader och inte hängt sig när man spelat spel tex.
Citera
2010-08-01, 19:17
Medlem
hockexxs avatar
Klickar den när den låser sig ? Isåfall är läsarmen troligtvis dålig, i och med att den blir mer och mer fragmenterad och måste röra sig mer ju mer skit du lägger in / brukar den så är det möjligt att den skulle kunna fungera under optimalt "skick". Låter konstigt dock att du kunde köra flera månader i sträck där.
Citera
2010-08-01, 22:11
Medlem
X_surfers avatar
Ingen glappande SATA-kabel någonstanns tro?

BIOS hittar disken efter krasch och så?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in