2013-11-20, 21:44
Medlem
my legendary girlfriend
Citera
2013-11-20, 21:55
Medlem
ReubenFlaggs avatar
Om man får räkna med serieromaner så skulle Transmetropolitan kunna bli riktigt bra.

Claes Hylingers romaner om Det Hemliga Sällskapet kunde bli en skön film.
Citera
2013-11-20, 22:19
Medlem
Patrik2108s avatar
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Burning_Court (svart sabbat) av John Dickson Carr. En spektakulär mordgåta där allt tyder på att man har att göra med övernaturliga krafter som levande döda. Just det ligger ju verkligen i tiden. Men Carr var en mästare på att förvilla och har naturligtvis en helt rimlig förklaring på mysteriet. Carr's eventuella svaghet var att lösningen ofta serverades utan dramatik, även om det fanns dramatik under gåtans uppbyggande. Så avslutningen/lösningen skulle kunna dramatiseras lite.
Nu tycks det som det skulle finnas en film från 1962 med det namnet, och av Dickson Carr, men man verkar ha misslyckats lite. Det vore dags att göra ett nytt försök. Jag har aldrig läst/sett en så trovärdig illusion av övernaturlighet.
Senast redigerad av Patrik2108 2013-11-20 kl. 22:25.
Citera
2013-12-01, 22:51
Medlem
youare.....s avatar
http://en.wikipedia.org/wiki/Malazan_Book_of_the_Fallen har potentialen att kunna blil en av världens bästa filmserier. Den har allt från några av de bästa karaktärerna jag någonsin träffat på, till en utmärkt handling och utspelar sig i fantasktisk värld.
Citera
2017-09-04, 11:32
Medlem
Böcker som ni vill bli film

Har några självbiografier som jag har läst som skulle kunna bli fantastiska filmer.

Susan Travers som blev tillsammans med känd general i från franska armen
Levde jetset liv som ung
Levde i flera länder och pratar flera språk
Enda kvinnan som någonsin har varit medlem och kommer någonsin vara medlem i franska främlingslegionen.
Krigat i 2 världskriget och vart i fronten flera ggr.
Vart instängd av Rommel och hans arme och lyckades mot alla odds bli fri med nästan hela sin styrka som bestod av 3000 män.
Haft en dålig uppväxt av en väldigt kärlekslös familj.

Sen har vi ett par till fast Svenskar som har levt i främlingslegionen som har levt ett fantastiskt liv som skulle bli sjukt bra filmer

Breven från Tonkin- Martin Sandell-

Soldaten som inte kunde dö-
Knut Edvin Häll (5/2 1914-26/5 2000). I legionen 25 juni 1935-1941. Född i Helsingborg, död i Härnösand. Knut E. Häll var en äventyrslysten ung svensk som råkar hamna i legionen på 1930-talet. När han var 18 år vandrade han genom Europa. Misstänkt som tysk spion i Tjeckoslovakien men
Susan Travers- Enda kvinnan i främlingslegionen.
överlevde avrättningen, vittne till attentat mot kungen i Jugoslavien och hamnade i fängelse. Misshandlades av SA-män och räddades av självaste Hermann Göring. Sedan greps han av Gestapo och utvisades till Frankrike. För att komma in i Frankrike tvingades han skriva på ett papper, som gällde alla som var utvisade från Tyskland, för att komma in. Han kunde inte franska, men det visade sig vara ett kontrakt med Främlingslegionen... Hemkommen till Sverige blev han bland annat stationerad på de tyska permittenttågen. Under sitt senare liv var han verksam som uppfinnare.

Påhittade böcker som skulle jag vilja se film av.

Throne of Glass is a young adult high fantasy novel series by American author Sarah J. Maas, beginning with the inaugural entry of the same name. The story follows the journey of Celaena Sardothien, a teenage assassin in a corrupted kingdom with a tyrannical ruler. As the tale progresses, Celaena forms unexpected bonds and uncovers a conspiracy amidst her adventures. The series has appeared on the New York Times Best Seller list. It has been optioned for a TV series by Mark Gordon and will premiere on Hulu.
Senast redigerad av Nyfikenpaallt 2017-09-04 kl. 12:07.
Citera
2017-09-04, 14:55
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av youare.....
http://en.wikipedia.org/wiki/Malazan_Book_of_the_Fallen har potentialen att kunna blil en av världens bästa filmserier. Den har allt från några av de bästa karaktärerna jag någonsin träffat på, till en utmärkt handling och utspelar sig i fantasktisk värld.

Håller med men då krävs det många filmer (personligen ser jag nog hellre en tv-serie av det) med tanke på de episka proportionerna. I ärlighetens namn har jag inte ens läst hela serien än, är snart klar med fjärde boken av tio och jag har fastnat riktigt hårt, satan så bra det är! Men jag har svårt att tro att Steven Erikson lyckades fucka up det mot slutet så mycket att jag skulle bli avskräckt från att se en filmatisering av Malazan-serien.
Citera
2017-09-06, 17:43
Medlem
freeriderXIIs avatar
Rune Pär Olofsson är en författare som skrivit en del böcker som bl.a. utspelar sig under trettioåriga kriget.

Lejonet från Norden (en roman kring Trettioåriga kriget) 1982
Stormens skördar (en roman kring Trettioåriga kriget) 1983
Du tronar på minnen (en roman kring Trettioåriga kriget) 1984

De vore intressant att se.

Han är född 1926 (91 år gammal) och lever fortfarande tack och lov.
Citera
2017-09-06, 18:30
Medlem
Gnomegirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knycken
Tärningsspelaren (The Dice Man) av Luke Rhinehart. Hur jävla bra skulle inte det kunna bli med rätt regissör bakom spakarna?

Håller med. Tärningsspelaren är en av mina favoritböcker, men jag är förvånad att ingen nämnt min främsta komiska favoritbok: "Dumskallarnas sammansvärjning" (A confederacy of dunces) av John Kennedy O`Toole. En helt osannolikt rolig bok fylld med färgstarka karaktärer.
Fast en film skulle nog aldrig kunna bli lika rolig som boken tyvärr.

MVH/Gnomegirl
Citera
2017-09-06, 18:38
Medlem
MonkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnomegirl
Håller med. Tärningsspelaren är en av mina favoritböcker, men jag är förvånad att ingen nämnt min främsta komiska favoritbok: "Dumskallarnas sammansvärjning" (A confederacy of dunces) av John Kennedy O`Toole. En helt osannolikt rolig bok fylld med färgstarka karaktärer.
Fast en film skulle nog aldrig kunna bli lika rolig som boken tyvärr.

MVH/Gnomegirl

Det ar nog min favorit oxa och du har nog ratt, en film efter boken skulle aldrig bli lika bra men detta ar anda fantastiskt intressant tycker jag!

http://www.nola.com/movies/index.ssf/2017/02/confederacy_of_dunces_movie_120320160012.html
Citera
2017-09-11, 16:10
Medlem
Söndergasads avatar
Donna Tartt - Den hemliga historien

Bra karaktärsgalleri att hämta av, en miljö som kan bli väldigt vacker på film samt spänningen som kan driva hem det.
Citera
2017-09-11, 21:20
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Söndergasad
Donna Tartt - Den hemliga historien

Bra karaktärsgalleri att hämta av, en miljö som kan bli väldigt vacker på film samt spänningen som kan driva hem det.
Fast hur skulle man få till det på ett bra sätt?

Skulle man göra Den hemliga historien till film blir det nog mycket mer fokus på själva
med resultatet att det blir en generisk thrillerfilm och det är inte riktigt det som Den hemliga historien borde bli (eller är). I mitt tycke då.

Det har funnits planer på att göra film av Tartts debutroman men det har inte blivit av (än):
Citat:
Warner Bros. snapped up film rights even before the book was published, and producer Alan Pakula took charge of its development. Numerous writers, including Joan Didion and John Gregory Dunne, took a pass at the screenplay. Scott Hicks (Shine) was set to direct. But Pakula was never satisfied with the script and then died in a 1998 car crash.

With the 2002 publication of The Little Friend, Tartt's follow-up about a family torn apart by a child's mysterious death, interest was renewed in Secret History. Warners partnered that year with Miramax to revive the project, with Gwyneth Paltrow set to co-produce with her brother, Jake Paltrow. At the time, Urban said, "I know that a script is being worked on as we speak," but neither she nor Tartt had seen it.

Even after the Miramax-Warners version fell apart, Melissa Rosenberg (Twilight) and Ellis tried and failed to develop it as a miniseries. Tartt told a British paper she didn't care if it ever was adapted, and Warners seems to agree. The studio put the project on the back burner and is demanding its investment of about $2 million back before it will let anyone else take it on.
Citera
2021-09-02, 07:52
Medlem
Som nämnts ovan så borde det göras en om Den hemliga historien av Donna Tartt.

"Set in the 1980s at a liberal arts college in New England that’s a thinly veiled version of Bennington, The Secret History is an ode to fatal flaws and the beauty that can be found in terror, in which intellectual pursuits feel as romantic as spiritual ones.

It’s the story of five students enrolled in an elite Ancient Greek major told from the perspective of the outsider who joins the clique and loses himself. “We don't like to admit it,” says their charismatic professor, “but the idea of losing control is one that fascinates controlled people such as ourselves more than almost anything.”

https://www.townandcountrymag.com/leisure/arts-and-culture/a28954524/donna-tartt-secret-history-movie/

Speciellt nu när subkulturen Dark Academia tagit fart.

"Dark academia is a popular academic aesthetic that revolves around classic literature, the pursuit of self-discovery and a general passion for knowledge and learning."

"Pretentiousness is celebrated within the dark academia community. Romanticizing education and moments in life is the core appeal of the aesthetic."

"Other than the appreciation of learning, dark academia thought includes themes of criminality, danger and mystery."

https://aesthetics.fandom.com/wiki/Dark_Academia
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in