2010-07-31, 17:13
Medlem
Hej!

Märke idag när jag testade att köra Windows Vista för första gången på ett tag att det gick väldigt mycket snabbare än Windows 7. Skillnaden jag märkte var när jag startade ett program, t.ex. webbläsare eller utforskaren. Det gick mycket snabbare än i 7:an som jag nu kört de senaste veckorna. Det är en väldigt stor och märkbar skillnad.

Vad kan detta bero på? Det är samma dator förutom att systemen ligger på vars sin hårddisk, samt att 7:an är 64-bitars. 7:an är också nyligen omformaterad. Och hårddiskarnas kapacitet i hastighet är snarlik. Inga av systemet är piratkopierade (äkta licens).

Man börjar få lite tankar på att gå tillbaka till Vista.

Någon som vet vad detta kan bero på eller har något annat att säga i ämnet?

Tack!
Senast redigerad av piers 2010-07-31 kl. 17:36.
Citera
2010-07-31, 19:15
Medlem
hasenfrasens avatar
På samma maskin och hårdvara upplevs W7-32/64 som rappare än Vista-32/64 pga av upplägget över hur maskinens resurser förvaltas. En tweakad Vista upplevs dock inte långsammare än en tweakad W7.

En installation på en liten partition blir snabbare än en stor iom att läshuvudet inte behöver förflytta sig så mycket.
Citera
2010-08-01, 20:53
Medlem
Kan en Win 7-64 vara slöare än en Win Vista-32, eller det kanske inte spelar någon större roll?
Citera
2010-08-01, 21:02
Medlem
927s avatar
win 7 ultimate:
starta ie går på 2 s
utforskaren 1 s
vlc 3 s

det låter snarare som det va nåt konstigt med din 7 installation
Citera
2010-08-01, 21:18
Medlem
Om jag startar utforskaren i Vista så öppnas fönstret direkt och är färdigladdat på en halv sekund. I Win 7 kan detta ta tre sekunder.

Jag installerade om Win 7 igår, utan bättre resultat. Anledningen till att jag gick och köpte Win 7 var just för att den skulle vara snabbare (och så är den enligt mig snyggare). Jag förstår inte vad som är fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in