2010-07-31, 13:52
Medlem
veryDiscos avatar
Vet att det finns en tråd för ögonkirurgi, men då operationer mot ålderssynthet är relativt nytt tyckte jag denna var berättigad.
Iaf kunna kickstarta detta ämnet lite innan det slås ihop med samlingstråden. (det är ju upp till mod).

RLE (Refractive Lens Extraction) används vanligen vid gråstarr, men används nu också för att förbättra synen för de med ålderssynthet.
Man byter ut linsen mot en artificiell lins som ger flera fokus. Och hjärnan lär sig intuitivt hur man ska fokusera på olika avstånd. Den konstgjorda linsen kan dock inte ackommendera (förmåga att fokusera skarpt på olika avstånd).

Jag förstår inte det sista riktigt, det står på vissa sidor att linsen inte kan fokusera skarpt på olika avstånd, men på andra står det att man kan fokusera på olika avstånd (och det är ju det som är meningen med själva operationen).

Vid ålderssyntet har man väl normalsyn på långt avstånd och dåligt på nära avstånd.

Har genomfört det här? Blev du nöjd? Fick du sämre syn på långt avstånd? Känner du av hur fokuseringen fungerar annorlunda mot innan operationen?
Citera
2011-10-29, 12:20
Medlem
Larseverts avatar
Bumpar den här tråden, min förhoppning är att någon med kunskaper i ämnet vill svara. Själv planerar jag en operation för att åter kunna läsa utan glasögon.

Har hittills lärt mig följande, Det finns än så länge inga konstgjorda linser som kan ackomondera, en tillverkar har lanserat en sådan men det har visat sig att linskapseln stelnar en tid efter operationen och man behöver åter läsglasögon. Enligt källan till detta påstående (memira) har operationer med detta inplantat stoppats i Europa.

En variant av bifokal lins är Restore Man kan se på kort och långt håll men kan behöva terminalglasögon på mellanavstånd, vid datorn tex. Problem med denna lins är haloeffekt vid mörkerkörning tex och att andra kan se reflexer från pupillen vid solljus.

En annan är Lentis som har en annan teknik, den ska tydligen ge bättre skärpa och mindre haloeffekter.

Som sagt, tacksam för kommentarer, på de olika företagens sidor får man bara läsa solskenshistorer, tex hur nöjd Christer Lindarw blivit.
Citera
2011-11-15, 20:51
Medlem
Larseverts avatar
Har besökt ett av de kända företagen som sysslar med ögonkirurgi i Uppsala för att utreda om RLE passade mig(inte firman Christer L gör reklam för).

Blev avrådd. I mitt fall ansåg man att den synskärpa jag har idag är så bra att en operation riskerar att försämra mitt avståndsseende. Fördelen med att kunna läsa utan glasögon uppväger inte den risken ansåg ögonläkaren.

Vidare är det så att mörkerseendet försämras samt att man kan räkna med haloeffekter från ljuskällor.
Det tar tid att vänja sig vid de nya linserna och att läsa kräver mkt bra belysning och till en början så an det vara krångligt att hitta rätt. Skärpdjupet är litet, man får flytta boken, datorskärmen för att hitta rätt.

Man kan väl säga att tekniken inte är fullkomnad än..
Citera
2011-12-17, 07:59
Medlem
Larseverts avatar
Svt plus har gjort ett reportage om en misslyckad rle operation. Den här personen har fått stora problem med bla dåligt mörkerseende.

http://svt.se/2.146635/1.2646396/ing...ing_gick_snett
Citera
2011-12-17, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larsevert
Svt plus har gjort ett reportage om en misslyckad rle operation. Den här personen har fått stora problem med bla dåligt mörkerseende.

http://svt.se/2.146635/1.2646396/ing...ing_gick_snett

Hennes RLE operation var inte misslyckad. Det är fullt normalt att tappa ett par rader vid en sådan operation. Det var själva laserbehandlingen efteråt som inte blev bra.

Däremot anser jag att med tanke på frekvensen av personer som har hennes problem kan man inte säga att operationen var misslyckad. Det är fullt normalt och drabbar rätt många. Vi har rätt många med hennes problembild.
Citera
2011-12-17, 14:25
Medlem
Larseverts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DialM
Hennes RLE operation var inte misslyckad. Det är fullt normalt att tappa ett par rader vid en sådan operation. Det var själva laserbehandlingen efteråt som inte blev bra.

Däremot anser jag att med tanke på frekvensen av personer som har hennes problem kan man inte säga att operationen var misslyckad. Det är fullt normalt och drabbar rätt många. Vi har rätt många med hennes problembild.

Berätta gärna mer, det finns alltså många som har sådana problem efter en operation? Tänker att har någon betalat ca 50000:- för att få bättre syn men resultatet blir en försämring, då känns ordet misslyckat relevant.
Citera
2012-01-01, 18:49
Medlem
Jag har fått stora problem efter RLE-operation hösten 2010.Synen blev bra men jag blev ljuskänslig. T ex får jag ont av mörkerkörning (Mötande bilars lysen) och av starkt elljus, typ i butiker och bio. Solljus funkar hyggligt -förusatt att jag alltid bär solglasögon. Det har blivit något bättre med ljuskänsligheten men problemet är fortfarande stort!

. Därutöver har jag fått ordentligt ont i muskler runt ögonen, särskilt i det högra. Flera ögonläkare har undersökt mina ögon, ingen hittar något fel! Jag hänvisas till den alllmänna vården och har genomgått div undersökningar (magnetkamera, olika blodtester, lumbalpunktion mm) utan att orsak kunnat påvisas. Obs att besvären debuterade direkt efter operationen. Mina läkares hypotes är att hjärnan överreagerat på den "vävnadsskada" operationer alltid ger och att ljuskänsligheten fördtärks genom en chockreaktipn. Och visst slår det sig på psyket att under lång tid ha värk och vara mer eller mindre socialt handikappad.

Tack och lov är jag nybliveb pensionär. Det senaste året skull jag inte ha kunnat jobba.

Jag ser RLE-operationen som mitt livs kanske största misstag. Trots detta kan jag inte rikta konkret kritik mot kirurgen eftersom intecheller andra kirurger/ögonläkare kan hitta fel i ögonen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in