2010-07-31, 12:41
Medlem
Bluudtzuckahs avatar
Lallade runt lite idag för att kolla hur mycket plats Windows 7 tar upp och enligt specifikationerna så slukar det hela 20GiB i x64-versionen (16GiB i x32). Jag kollade sedan upp OS X 10.7 för att jämföra och i specifikationerna stod det att det tar upp 5GiB. Min fråga är nu hur det är möjligt att Win7 tar upp fyra gånger så mycket plats som Snow Leopard? Vad gör att de skiljer sig åt så pass mycket i storlek?
Citera
2010-07-31, 12:55
Medlem
multimegas avatar
Vet inte hur det är med OS X 10, men har det stöd för de flesta hårdvarorna ifrån scratch så att säga?.

har en kabel för o koppla datorn till bilen, och det är någon kinesisk tillverkare som jag inte hört talas om, och trodde det skulle bli problem, men Win7 hade drivarrutiner till den. Fantastiskt
Citera
2010-07-31, 13:01
Medlem
multimegas avatar
Ah, trodde du kollat din installerade mapp, men verkar som du kollat på Microsofts hemsida om hur mycket plats det kräver.

Ja, det står 20GB för 64bitars, men räkna med runt 6GB för en clean-install av win7 32bit.
Win7 Pro 64-bit tar upp 16GB ungefär.

hittade även detta om Mac OS X
"Hey, does anyone know the typical OS X install size?

I just installed OS X and if I recall the installation noted the install size needed was about 11gb, but when I viewed the hd right after install 14.34 gb is used.

I have not run any updates yet and I loaded OS X 10.5.6."

Så det verkar inte skilja så mycket i real life?.
Citera
2010-07-31, 13:20
Medlem
Bluudtzuckahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av multimega
Ah, trodde du kollat din installerade mapp, men verkar som du kollat på Microsofts hemsida om hur mycket plats det kräver.

Ja, det står 20GB för 64bitars, men räkna med runt 6GB för en clean-install av win7 32bit.
Win7 Pro 64-bit tar upp 16GB ungefär.

hittade även detta om Mac OS X
"Hey, does anyone know the typical OS X install size?

I just installed OS X and if I recall the installation noted the install size needed was about 11gb, but when I viewed the hd right after install 14.34 gb is used.

I have not run any updates yet and I loaded OS X 10.5.6."

Så det verkar inte skilja så mycket i real life?.

Du verkar ha rätt. Undrar varför Specifikationerna för Snow Leopard säger 5GiB, djävulskt skumt enligt mig. Min initiala fråga är i alla fall besvarad, tackar!
Citera
2010-08-06, 12:46
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Sen slipper OSX dras med WinSxS som kan ta en del plats på disken och vars enda funktion är att ha olika versioner av olika systemfiler för att alla tänkbara program ska kunna funka. Att sen Utforskaren inte klarar av att reda ut hur stor den katalogen faktiskt är har bidragit till att det fått oförtjänt dåligt rykte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in