Har haft datorn sedan i Maj och har inte haft några problem förrän alldeles nyligen. För ungefär tre veckor sedan hände det för första gången att musen och tangentbordet frös/hängde sig i ungefär 25-30 sekunder för att sedan återgå till normal funktion (nåväl, musen "hoppade" lite efter frysningen). Detta händer väl tre-fyra gånger om dagen men det är irriterande som fan ändå, man betalar inte 11k för en dator som sedan håller på så här.
För ett par dagar sedan installerade jag Tales of Monkey Island och då har jag upplevt värre hängningar. Hela operativsystemet hänger sig, fast jag kan fortsätta höra bakgrundsmusiken i spelet, och det enda som hjälper är att starta om genom att hålla ner powerknappen.
Jag har googlat men gått bet på all information jag hittat och ingenting har hjälpt än så länge. Antar att det blir till att ringa Apple support på måndag och be om ett utbyte eller finns det någon som haft liknande problem och lyckats lösa det?
1 Öppna skivverktyg i verktygsprogram-mappen. Kör en kontrollera skivbehörigheter. Efter det kör du reparera skivbehörigheter. Gör dessa stegen 2 gånger. Fråga inte varför.
2 När det är gjort tycker jag du startar om datorn och håller inne D under uppstart. Då väljer du att göra en Apple Hardware Test. Välj den testen som testar grundligast, finns en lite ruta att bocka i för det. (Apple Hardware Test kan också ligga på en av skivorna du fick med datorn stoppa då in skivan, starta om och håll nere D-knappen.)
3 När det är gjort så kan du reseta PRAM och SMC. Starta om datorn och håll nere P och R (osäker, googla på "reset PRAM mac".)
4 Det sista jag kan rekommendera är att starta datorn i säkert läge. Starta om datorn och så fort skärmen blir svart, trycker du ner vänster shifttangent och håller den nertryckt tills det kommer upp en loadingbar i nederkant på startfönstret.
Säker login gjorde inte heller någon skillnad. Spelet hänger sig fortfarande, de sporadiska hängningarna där allting fryser i en halv minut verkar dock ha försvunnit, än så länge åtminstone.
Tales of Monkey Island är släppt i flera kapitel. Problemet har varit genomgående sedan kapitel ett och nu fram till kapitel fem. Så det är nog inte det som är felet.
Lyckas inte återskapa hängningarna i Half Life 2 så jag antar att det är Monkey Island som är buggigt/ostabilt i OSX. Har dessvärre inget annat spel jag kan testa med.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!