• 1
  • 2
2010-07-31, 12:00
Medlem
DevilDucks avatar
Har haft datorn sedan i Maj och har inte haft några problem förrän alldeles nyligen. För ungefär tre veckor sedan hände det för första gången att musen och tangentbordet frös/hängde sig i ungefär 25-30 sekunder för att sedan återgå till normal funktion (nåväl, musen "hoppade" lite efter frysningen). Detta händer väl tre-fyra gånger om dagen men det är irriterande som fan ändå, man betalar inte 11k för en dator som sedan håller på så här.
För ett par dagar sedan installerade jag Tales of Monkey Island och då har jag upplevt värre hängningar. Hela operativsystemet hänger sig, fast jag kan fortsätta höra bakgrundsmusiken i spelet, och det enda som hjälper är att starta om genom att hålla ner powerknappen.
Jag har googlat men gått bet på all information jag hittat och ingenting har hjälpt än så länge. Antar att det blir till att ringa Apple support på måndag och be om ett utbyte eller finns det någon som haft liknande problem och lyckats lösa det?
Citera
2010-07-31, 12:20
Medlem
Det är inte möjligt. Det är ju en mac?
Citera
2010-07-31, 14:36
Medlem
tzjs avatar
Gör detta:

1 Öppna skivverktyg i verktygsprogram-mappen. Kör en kontrollera skivbehörigheter. Efter det kör du reparera skivbehörigheter. Gör dessa stegen 2 gånger. Fråga inte varför.

2 När det är gjort tycker jag du startar om datorn och håller inne D under uppstart. Då väljer du att göra en Apple Hardware Test. Välj den testen som testar grundligast, finns en lite ruta att bocka i för det. (Apple Hardware Test kan också ligga på en av skivorna du fick med datorn stoppa då in skivan, starta om och håll nere D-knappen.)

3 När det är gjort så kan du reseta PRAM och SMC. Starta om datorn och håll nere P och R (osäker, googla på "reset PRAM mac".)

4 Det sista jag kan rekommendera är att starta datorn i säkert läge. Starta om datorn och så fort skärmen blir svart, trycker du ner vänster shifttangent och håller den nertryckt tills det kommer upp en loadingbar i nederkant på startfönstret.

Lykkus tillus.
Citera
2010-07-31, 17:10
Medlem
DevilDucks avatar
Jag har gjort steg 1-3 men inte nummer fyra. Vad skulle det kunna göra för skillnad? Att starta i säkert läge alltså?
Citera
2010-07-31, 17:18
Medlem
tzjs avatar
Start i säkert läge gör att datorn själv rensar ut skit ur systemet som kan störa olika processer. Väldigt effektivt.

Efter start och login i säkert läge, så startar du om som vanligt!
Citera
2010-07-31, 18:02
Medlem
DevilDucks avatar
På så sätt. Då får vi se vad som händer!
Citera
2010-07-31, 19:42
Medlem
Prova flasha PRAM/NVRAM.

CMD+Option+P+R knappar innan den gråa skärmen visas vid uppstart. Håll knapparna intryckta tills datorn startar om.

Edit - såg att det redan postats.
Citera
2010-08-01, 12:54
Medlem
DevilDucks avatar
Säker login gjorde inte heller någon skillnad. Spelet hänger sig fortfarande, de sporadiska hängningarna där allting fryser i en halv minut verkar dock ha försvunnit, än så länge åtminstone.
Citera
2010-08-01, 13:00
Medlem
tzjs avatar
Prova att installera om spelet?
Citera
2010-08-01, 13:14
Medlem
DevilDucks avatar
Tales of Monkey Island är släppt i flera kapitel. Problemet har varit genomgående sedan kapitel ett och nu fram till kapitel fem. Så det är nog inte det som är felet.
Citera
2010-08-01, 13:20
Medlem
tzjs avatar
Upplever du bara problemet när du spelar eller är det hela tiden?
Har du provat andra spel?
Citera
2010-08-02, 12:00
Medlem
DevilDucks avatar
Lyckas inte återskapa hängningarna i Half Life 2 så jag antar att det är Monkey Island som är buggigt/ostabilt i OSX. Har dessvärre inget annat spel jag kan testa med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in