2010-07-31, 10:44
Hej!

Min livsituation är kort sagt ett helvete just nu, känner att det är dags att flytta hemifrån en gång för alla. Har hittat en schysst lägenhet i en annan stad för runt 600k, och vad jag har hört så är det 10% kontantinsats i dagsläget, dvs 60k, och det har jag. Kan jag gå till banken och ansöka om lån utan inkomst? Det måste väl finnas något sätt att klara sig på tills man hittar ett jobb/studerar? Kan man få något bostadsbidrag?

Tacksam för svar.
Citera
2010-07-31, 10:58
Medlem
Harmandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spaceistheplace
Hej!

Min livsituation är kort sagt ett helvete just nu, känner att det är dags att flytta hemifrån en gång för alla. Har hittat en schysst lägenhet i en annan stad för runt 600k, och vad jag har hört så är det 10% kontantinsats i dagsläget, dvs 60k, och det har jag. Kan jag gå till banken och ansöka om lån utan inkomst? Det måste väl finnas något sätt att klara sig på tills man hittar ett jobb/studerar? Kan man få något bostadsbidrag?

Tacksam för svar.
Du kan ju testa men du lär inte få nått lönelöfte. På banken gör de en kalkyl där de beräknar hur mycket du får in varje månad, vilka levnadsomkostnader man har och ifall man då har utrymme för att betala av lånen. Har man ingen fast inkomst är det rätt jäkla svårt.
Citera
2010-07-31, 11:41
Medlem
SparkMans avatar
Nej, ingen fast inkomst - inget lån.

När jag skulle köpa lägenhet för 200k var det inte säkert att jag skulle få lånelöfte med 17k i månaden, med 80k kontantinsats (dock var min sambo arbetslös just då också, vilket belastade min ekonomi). Men efter lite kalkylering så fick jag till slut lånelöfte.
Citera
2010-07-31, 14:19
Medlem
19801s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spaceistheplace
Hej!

Tacksam för svar.
Du menar utan jobb???

Fast inkomst måste man ju ha. Inte helt kört trots att man bara har bidrag om man har ordnad ekonomi. Sen tar de stor hänsyn till partner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in