2010-07-30, 14:43
Medlem
Tjo

Har letat lite efter info angående Åre, men det är ganska sparsamt med sådant. Skulle vilja ha tips om bra ställen för spinnfiske efter öring, och även mete i bäckar och annat. Ska försöka slänga en fluga eller två också, men är inte så erfaren så det är sekundärt.
Alla tips mottages tacksamt!
Citera
2010-07-30, 18:28
Medlem
24 km NV om Åre.

http://maps.google.se/maps?hl=sv&client=firefox-a&q=Indals%C3%A4lven&ie=UTF8&cd=1&geocode=FaMZwAMd CX_zAA&split=0&sll=61.606396,21.225586&sspn=11.472 385,29.882813&hq=&hnear=Indals%C3%A4lven&ll=63.432 837,12.802076&spn=0.015163,0.048795&t=h&z=15

Du ser på mitten av bilden en liten vägstump, i början av den finns en automat för fiskekort, ca 100 Sek/pers/dygn, följ vägstumpen (där den ej är markerad fullt ut på bilden) ned till strömmen. Detta är där Indalsälven börjar att kallas för just detta: Lövstaströmmen. Finfint fiske. Röding och Öring är det som finns, samt Lake som knappast hugger på din fluga. Det är strömmande vatten så du får räkna med att mista en spinnare eller två, men det är ju med i fiskets natur. Bottenmete, med bly och maskkrok funkar med. Det senare har fördelen att vara billigare att mista än dyra drag, när man fastnar i sten.
Citera
2010-07-30, 22:52
Medlem
Tackar för den, precis vad jag letade efter!
Citera
2010-07-31, 11:17
Medlem
Kul! Det är tämligen idylliskt och fint där. Myggmedel, regnkläder och något att värma sig med invärtes rekommenderas. Det enda som kan störa är forsrännare som tar sig förbi på väg till Åre, men de passerar på kort tid.
Citera
2010-07-31, 12:19
Medlem
MelvinFrohikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rundstedt
24 km NV om Åre.

http://maps.google.se/maps?hl=sv&client=firefox-a&q=Indals%C3%A4lven&ie=UTF8&cd=1&geocode=FaMZwAMd CX_zAA&split=0&sll=61.606396,21.225586&sspn=11.472 385,29.882813&hq=&hnear=Indals%C3%A4lven&ll=63.432 837,12.802076&spn=0.015163,0.048795&t=h&z=15

Du ser på mitten av bilden en liten vägstump, i början av den finns en automat för fiskekort, ca 100 Sek/pers/dygn, följ vägstumpen (där den ej är markerad fullt ut på bilden) ned till strömmen. Detta är där Indalsälven börjar att kallas för just detta: Lövstaströmmen. Finfint fiske. Röding och Öring är det som finns, samt Lake som knappast hugger på din fluga. Det är strömmande vatten så du får räkna med att mista en spinnare eller två, men det är ju med i fiskets natur. Bottenmete, med bly och maskkrok funkar med. Det senare har fördelen att vara billigare att mista än dyra drag, när man fastnar i sten.

Kan rekommendera det stället, Var där förra året, fick ingen fisk men fanns helt klart möjligheter.
Citera
2010-08-01, 15:40
Medlem
Bra info grabbar! Måste dock skaffa fordon också, men det är ett annat problem. Vet ni om man kan hyra bil eller quad i Åre eller i närheten?
Citera
2010-08-02, 13:45
Medlem
Hertz finns på Holiday Club, dvs bredvid tågstationen i Åre.
Citera
2010-08-06, 18:56
Medlem
Har nu spenderat tre dagar med gött fiske! Sex öringar på strax över kilot samt en mängd mindre firrar har det blivit, så fiskelyckan har varit extremt god! Har uteslutande fiskat mellan Duveds fotbollsplan och Karolinermonumentet, och har haft mycket fina dagar. Räknade inte med så mycket fisk, så det har blivit mersmak galore!
Tyvärr har jag inte fått tag på fordon, så den platsen ni nämner får bli till nästa gång :-(
Senast redigerad av joykill 2010-08-06 kl. 18:58.
Citera
2010-08-25, 01:13
Medlem
MelvinFrohikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joykill
Har nu spenderat tre dagar med gött fiske! Sex öringar på strax över kilot samt en mängd mindre firrar har det blivit, så fiskelyckan har varit extremt god! Har uteslutande fiskat mellan Duveds fotbollsplan och Karolinermonumentet, och har haft mycket fina dagar. Räknade inte med så mycket fisk, så det har blivit mersmak galore!
Tyvärr har jag inte fått tag på fordon, så den platsen ni nämner får bli till nästa gång :-(

Är ju samma vatten, bara på ett annat ställe så det var nog sak samma faktiskt! Tur att det är någon som lyckas få fisk iaf Finns ju rätt bra i de trakterna.
Citera
2010-09-07, 08:26
Medlem
Såg detta först nu. Det låter ju extremt bra det du fick, nästan så att man tvivlar
I vilket fall var det ju bra att du fick en bra tur och att du är nöjd och som sagt det är mer eller mindre samma vatten. Det du får uppe i Lövstaströmmen är ju forsnackar och sådant, vilket en del tycker är kul.
Citera
2010-09-12, 11:10
Medlem
Jo, jag hade knappt fått öring alls innan så det var LÄTT det bästa fisket jag haft i hela mitt liv! Är i Åre nu och har dragit en öring på ca 7hg precis ovanför järnvägsbron utanför Duved. Har nu bil, så jag ska iväg till platsen ni rekommenderade i eftermiddag!
Citera
2010-09-12, 12:05
Medlem
MelvinFrohikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joykill
Jo, jag hade knappt fått öring alls innan så det var LÄTT det bästa fisket jag haft i hela mitt liv! Är i Åre nu och har dragit en öring på ca 7hg precis ovanför järnvägsbron utanför Duved. Har nu bil, så jag ska iväg till platsen ni rekommenderade i eftermiddag!

Ja gör de! Borde vara ganska lagomt med vatten nu också så chanserna är nog stora!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in