2010-07-30, 13:07
Medlem
lsd-pojkens avatar
Hallå!

Sitter och försöker lära mig spela Dum av dig gjord av Daniel Adams-Ray på gitarr.
Finns dock ett par ackord jag inte vet hur man tar och kan inte hitta någon sida där det står hur man tar dom heller.

Ackorden är följande:

Fm6, D7, Gsus4/F, Eb, Gm, Ab, Bb, Cm, Absus2.

De mesta av dom ackorden ligger i mellanspelet och sticket.
Jag undrar om någon kan hjälpa mig hur jag tar dom ackorden, hade varit hur schysst som helst!

Och om någon är sugen på ackorden till låten så finns det länk här http://www.sendspace.com/file/unx89w.
Spela gärna in om ni tänker spela den och ladda upp så man kan få höra

MVH lsd-pojken
Citera
2010-07-30, 13:10
Medlem
Noetlovskijs avatar
Alla finns ju här: http://www.all-guitar-chords.com/index.php
Andra träffen på "Guitar Chords" på google...

Och är det t.ex G/F så är det ett G med F i basen. Simple as that.
Citera
2010-07-30, 13:16
Medlem
lsd-pojkens avatar
Ingen som kan tänka sig spela den och spela in och lägga upp?
Citera
2010-07-30, 15:53
Medlem
lsd-pojkens avatar
Någon?
Citera
2010-07-30, 19:38
Medlem
Mr.Cookiepantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lsd-pojken
Någon?

Jag förstår inte vad det är du vill ha hjälp med. Du har alla ackorden och du har fått en länk som visar hur ackorden ser ut. Vill du att någon ska spela låten åt dig?
Citera
2010-07-30, 20:42
Medlem
lsd-pojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Cookiepants
Jag förstår inte vad det är du vill ha hjälp med. Du har alla ackorden och du har fått en länk som visar hur ackorden ser ut. Vill du att någon ska spela låten åt dig?

Det är strumpattern jag har problem med...
Citera
2010-07-31, 03:25
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lsd-pojken
Det är strumpattern jag har problem med...

Du får spela precis som du vill, bara du håller takten och tycker att det själv låter bra.

Följ gärna den "grova" rytmiseringen i låten och fyll ut lite med vad som du tycker passar.

Det är en svår låt att ge sig på om man egenetligen inte förstår begreppen med barré-ackord och ackord med olika bastoner. Låten är inte svår när man väl kommit över den tröskeln.

Spela "grova" rytmiseringar till att börja med: Gör bara ett anslag på varje ackord; låt det klinga ut. Ta det därifrån, ha inte för bråttom, lyssna på låten - lyssna igen, igen, igen och försrök häng med.

Otroligt vad pedagogisk man kan vara i en soffa, halvt nerspydd, klockan 3:25 en fredag.
Citera
2010-07-31, 03:52
Medlem
lsd-pojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Du får spela precis som du vill, bara du håller takten och tycker att det själv låter bra.

Följ gärna den "grova" rytmiseringen i låten och fyll ut lite med vad som du tycker passar.

Det är en svår låt att ge sig på om man egenetligen inte förstår begreppen med barré-ackord och ackord med olika bastoner. Låten är inte svår när man väl kommit över den tröskeln.

Spela "grova" rytmiseringar till att börja med: Gör bara ett anslag på varje ackord; låt det klinga ut. Ta det därifrån, ha inte för bråttom, lyssna på låten - lyssna igen, igen, igen och försrök häng med.

Otroligt vad pedagogisk man kan vara i en soffa, halvt nerspydd, klockan 3:25 en fredag.

Haha
Men vaddå en snubbe tyckte att jag skulle köra som trumslagen i låten medan en annan tyckte att jag skulle bara slå en gång på varje ackord i refrängen och sedan köra "I versen så hade jag nog plockat bassträngen och sedan plockat 3 av de nedre strängarna." Hur menar han med det? Vet att man ska plocka men ska jag köra på E strängen på alla ackorden och sedan plocka tre nedersta på det ackordet man ska ta eller waat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in