Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
Det håller jag inte med om. Kapitalvinstskatten i Sverige är tex. 2,5- 4,28 ggr högre jämfört med snitt för EU och OECD. Det skulle jag kalla otroligt mycket högre. Kapitalvinstskatten som förövrigt bör vara en av de viktigaste när det kommer till att bygga en förmögenhet.
Kapitalskatter överlag är i snitt nästan dubbelt så höga i Sverige som i jämförbara länder.
http://www.aktiespararna.se/template...katt_liten.jpg
Jag syftar först och främst på inkomstskatter. Men kan väl för sakens skull tillägga att jag inte heller går i taket över kapitalvinstskatter, då jag inte anser dom som allt för blodiga. Aktiespararna är i den frågan är på ett ungefär lika trovärdiga som Skattebetalarna i uttalandet som det länkades till tidigare i tråden.
Citat:
Självklart är det ett hinder om jag trots utbildning och trots att jag är eftertraktad på grund av skatter, fack och dylikt inte tjänar mycket mer än en byggnadsarbetare.
Du kanske skulle utbildat dig till något mer välbetalt yrke? Det är inte skatter, fack eller något annat som avgör din lön.
Citat:
Vad ska man jobba som för att enbart behöva skatta 30 % på en lön på 65 000 i månaden? Politiker?
Hur slipper man undan statlig skatt?
Lite mer än 30% får du betala, men du är tillåten att jobba med vad du vill.
Citat:
Tjänar man över 27 000 i månaden efter skatt så tillhör man de 10 % högst avlönade i landet.
Lita inte blint på en artikel skriven av Skattebetalarna är nog det första jag vill säga. Men utgår man ändå från att det stämmer att man tillhör de 10% högst avlönade vid en inkomst på 27.000kr efter skatt, vad tillhör man då med knappt 45.000kr i nettoinkomst / månad? Hur många procent av Sveriges befolkning är rika? (Vad sjutton det nu innebar att vara rik)
Här är förövrigt en länk som gör att ni slipper kämpa med skatteuträkningar som ändå inte stämmer:
http://www.skatteverket.se/webdav/fi...kut10ink1.html