2010-07-29, 22:13
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Petig skulle jag inte kalla dig då din uträkning är fel.

Citat:
Det är ingen statlig inkomstskatt på beskattningsbar förvärvsinkomst upp till 367 600 kr. Mellan 367 600 kr och 526 200 kr är den statliga skatten 20 procent på den beskattningsbara förvärvsinkomsten. På den beskattningsbara förvärvsinkomsten som överstiger 526 200 kr är den statliga inkomstskatten 25 procent.

Vart jobbar du om du betalar 30 % skatt på en inkomst på 780 000 per år?
Citera
2010-07-29, 22:29
Medlem
Citat:
Petig skulle jag inte kalla dig då din uträkning är fel.

Vad menar du att man får ut då?
Citera
2010-07-29, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
Det håller jag inte med om. Kapitalvinstskatten i Sverige är tex. 2,5- 4,28 ggr högre jämfört med snitt för EU och OECD. Det skulle jag kalla otroligt mycket högre. Kapitalvinstskatten som förövrigt bör vara en av de viktigaste när det kommer till att bygga en förmögenhet.

Kapitalskatter överlag är i snitt nästan dubbelt så höga i Sverige som i jämförbara länder.

http://www.aktiespararna.se/template...katt_liten.jpg

Jag syftar först och främst på inkomstskatter. Men kan väl för sakens skull tillägga att jag inte heller går i taket över kapitalvinstskatter, då jag inte anser dom som allt för blodiga. Aktiespararna är i den frågan är på ett ungefär lika trovärdiga som Skattebetalarna i uttalandet som det länkades till tidigare i tråden.

Citat:
Självklart är det ett hinder om jag trots utbildning och trots att jag är eftertraktad på grund av skatter, fack och dylikt inte tjänar mycket mer än en byggnadsarbetare.

Du kanske skulle utbildat dig till något mer välbetalt yrke? Det är inte skatter, fack eller något annat som avgör din lön.

Citat:
Vad ska man jobba som för att enbart behöva skatta 30 % på en lön på 65 000 i månaden? Politiker?
Hur slipper man undan statlig skatt?

Lite mer än 30% får du betala, men du är tillåten att jobba med vad du vill.

Citat:
Tjänar man över 27 000 i månaden efter skatt så tillhör man de 10 % högst avlönade i landet.

Lita inte blint på en artikel skriven av Skattebetalarna är nog det första jag vill säga. Men utgår man ändå från att det stämmer att man tillhör de 10% högst avlönade vid en inkomst på 27.000kr efter skatt, vad tillhör man då med knappt 45.000kr i nettoinkomst / månad? Hur många procent av Sveriges befolkning är rika? (Vad sjutton det nu innebar att vara rik)

Här är förövrigt en länk som gör att ni slipper kämpa med skatteuträkningar som ändå inte stämmer: http://www.skatteverket.se/webdav/fi...kut10ink1.html
Citera
2010-07-29, 22:41
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Jag syftar först och främst på inkomstskatter. Men kan väl för sakens skull tillägga att jag inte heller går i taket över kapitalvinstskatter, då jag inte anser dom som allt för blodiga. Aktiespararna är i den frågan är på ett ungefär lika trovärdiga som Skattebetalarna i uttalandet som det länkades till tidigare i tråden.

Så att kapitalvinstskatter är flerdubbelt så höga i Sverige gör det inte svårare att skaffa en förmögenhet? Oavsett om du tycker dom är rimliga i Sverige eller inte så försvårar det. Punkt.

Sett över tid och med ränta-på-ränta effekter så blir skillnaden enorm.

Citat:
Du kanske skulle utbildat dig till något mer välbetalt yrke? Det är inte skatter, fack eller något annat som avgör din lön.

Jag pratar inte om mig specifikt. Och jo, det är i allra högsta grad skatter, fack och dylikt som avgör min nettolön.
Citat:
Lite mer än 30% får du betala, men du är tillåten att jobba med vad du vill.

Så dom har tagit bort statlig skatt?
Senast redigerad av Lommi 2010-07-29 kl. 22:47.
Citera
2010-07-29, 22:53
Medlem
Citat:
Så dom har tagit bort statlig skatt?

Nix, man betalar fortfarande statlig skatt. Problemet är att du inte vet hur man gör skatteuträkningar.
Citera
2010-07-29, 22:54
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Nix, man betalar fortfarande statlig skatt. Problemet är att du inte vet hur man gör skatteuträkningar.

Du får gärna utbilda mig i hur man gör för att betala 30 % skatt på en inkomst på 780 000 kronor.
Citera
2010-07-29, 23:01
Medlem
MrOaikis avatar
Ja, det är svårt att arbeta sig rik här i Sverige. När det gäller företagsbeskattning, så är vi ganska snälla. Så länge det inte gäller fåmansbolag/enskild firma etc. där det närmast liknar inkomstbeskattning. Hur som helst... Den goda miljön för bolag, har gjort att de om redan har pengar kan få sina pengar att växa genom att dominera inom sin respektive sektor. Byggsektorn domineras av några få aktörer. Bankmarknaden likaså. För att man från botten ska kunna konkurrera mot dessa bjässar, måste man först spara ihop ett stort kapital. Det går knappt på en svensk lön, även om man är höginkomsttagare.
Citera
2010-07-29, 23:02
Medlem
Citat:
Du får gärna utbilda mig i hur man gör för att betala 30 % skatt på en inkomst på 780 000 kronor.

Har du ambitionen att bli rik nyttjar du självklart åtminstone 1-2 av de möjligheter du har att göra avdrag. Som jag skrev i mitt första inlägg utgår jag från normalfallet. Det vill säga att du har vissa ränteutgifter, pensionsparande osv att göra avdrag för. Helt ner till 30% kanske du inte kommer, men absolut inte långt därifrån.

http://www.skatteverket.se/webdav/fi...kut10ink1.html
Citera
2010-07-29, 23:06
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Har du ambitionen att bli rik nyttjar du självklart åtminstone 1-2 av de möjligheter du har att göra avdrag. Som jag skrev i mitt första inlägg utgår jag från normalfallet. Det vill säga att du har vissa ränteutgifter, pensionsparande osv att göra avdrag för. Helt ner till 30% kanske du inte kommer, men absolut inte långt därifrån.

http://www.skatteverket.se/webdav/fi...kut10ink1.html

Vad yrar du om? Har du ränteutgifter som du gör avdrag för, så har du ju förlorat mer på att betala räntan än du sparar på avdraget. Och när det gäller pensionssparande - hur blir du rik på att lägga undan max 12 000 kronor om året, som du först får tillgång till vid 60 års ålder?
Citera
2010-07-29, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Vad yrar du om? Har du ränteutgifter som du gör avdrag för, så har du ju förlorat mer på att betala räntan än du sparar på avdraget. Och när det gäller pensionssparande - hur blir du rik på att lägga undan max 12 000 kronor om året, som du först får tillgång till vid 60 års ålder?

Ja, man kan förlora mer på att betala räntan än vad man sparar på avdraget. Men utgår man från att det är som du säger, mycket svårt att arbeta sig rik i sverige, har man förmodligen problem att hosta upp några miljoner att köpa sin bostad kontant för även om man tjänar 65.000kr / månad.

Pensionssparandet är bara ett exempel, men det minskar (hur du än vrider och vänder) beloppet du tvingas betala statlig skatt för. Edit: Frågan jag svarade på var hur jag kommer undan att betala statlig skatt.
Senast redigerad av Magban 2010-07-29 kl. 23:18.
Citera
2010-07-29, 23:17
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ja, man kan förlora mer på att betala räntan än vad man sparar på avdraget. Men utgår man från att det är som du säger, mycket svårt att arbeta sig rik i sverige, har man förmodligen problem att hosta upp några miljoner att köpa sin bostad kontant för även om man tjänar 65.000kr / månad.

Pensionssparandet är bara ett exempel, men det minskar (hur du än vrider och vänder) beloppet du tvingas betala statlig skatt för.

Ok, då missförstod jag. Jag trodde du argumenterade för att man kan bli rik genom att som höginkomsttagare göra skatteavdrag för ränteutgifter.
Citera
2010-07-30, 08:35
Medlem
Heads avatar
Citat:

Du räknar fel, tjänar man 65k får man ut cirka 36-38k.
Här kan du se själv: http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/...-ut-din-skatt/

Att få ut 36-38k i månaden blir man inte rik på. Man kan visserligen leva ganska så skysst om man är ett par som tjänar så bra och inte har barn, men hur ofta är det så?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in