2010-07-29, 11:59
Medlem
Hej alla !

Vet inte om det här är i rätt forum, borde kanske flyttas till "Musik - Allmänt" men ... iaf: Jag skulle vilja lära mig spela svensk säckpipa. Sedan jag var 6 har jag velat spela GHB (som står för Great Highland Bagpipe, jag är alltså ingen brådmogen våldtäcktsman ), men när jag flyttade till Sverige förra året och upptäckte detta härligt instrument blev det klart att det var den svenska säckpipan jag skulle börja med. Long story short, jag letar efter en lärare eller nån som kan hjälpa mig med tips, kanske låta mig prova på, eller som känner nån som känner nån som .... you get it All hjälp är mycket välkommen ! Tackar i förväg
Citera
2010-07-29, 12:02
Medlem
fuzzydin0s avatar
Jag är inte här för att hjälpa men bara säga keep it up! Säckpipa är fedt!
först dessutom!

-fuz (::
Citera
2010-07-29, 14:13
Medlem
Jaegares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrReveur
Hej alla !

Vet inte om det här är i rätt forum, borde kanske flyttas till "Musik - Allmänt" men ... iaf: Jag skulle vilja lära mig spela svensk säckpipa. Sedan jag var 6 har jag velat spela GHB (som står för Great Highland Bagpipe, jag är alltså ingen brådmogen våldtäcktsman ), men när jag flyttade till Sverige förra året och upptäckte detta härligt instrument blev det klart att det var den svenska säckpipan jag skulle börja med. Long story short, jag letar efter en lärare eller nån som kan hjälpa mig med tips, kanske låta mig prova på, eller som känner nån som känner nån som .... you get it All hjälp är mycket välkommen ! Tackar i förväg

Detta klassas kanske som OT, men jag ville bara tipsa om ett band som spelar covers på många kända låtar med hjälp av just säckpipor. Bandet i fråga heter Red Hot Chilli Pipers. Upptäckte detta band då jag var i Skottland och deras musik spelades i varenda souveniraffär.

Coolt instrument för övrigt.

Citera
2010-07-29, 14:51
Medlem
Tack för tipset. Jag tycker också mycket om skotska säckpipan, men det är den svenska jag vill lära mig spela
Citera
2010-10-04, 23:35
Medlem
Tyvärr har jag inte några bra tips i sthlmstrakten men den här killen verkar ha rätt bra koll på svensk säckpipa över lag och kan kanske tipsa.

http://www.albanfaust.se/saeckpipssk...ckpipa-ea.html

Hur har det har gått för dig sedan du postade btw? Har själv precis fått ett ryck och packat upp ett exemplar av vad jag tror är det du beskriver som en GHB, har du något tips på var man kan vända sig för att lära sig spela på en sådan i sthlm?
Citera
2010-10-05, 11:58
Medlem
Kingen_kings avatar
Den här killen spelar svensk säckpipa. Rolig är han också, förutom duktig musiker.

Han ger förmodligen lektioner.

http://www.myspace.com/kunstbergs
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in