Flashback bygger pepparkakshus!
2010-07-29, 08:03
Medlem
SloThs avatar
Tjenahej!

Jag har ett litet problem med min MacBook Pro (billigaste i5) och min externa skärm (Samsung SyncMaster 226BW). Jag har kopplat in skärmen via en miniDP till VGA adapter, men bildkvalitén lämnar mycket att önska. Det som jag främst stör mig på är att texten är väldigt "pixlig", kantig, lite suddig och ojämn.

Någon som har någon aning om vad som skulle kunna vara fel? Allt ser perfekt ut med samma kabel och adapter i Windows 7 via bootcamp. Det är alltså bara i OS X som felet ligger i.

Tack på förhand!
Citera
2010-07-29, 08:08
Moderator
Rassas avatar
Har du kollat bildskärmsinställningarna så att det är rätt upplösning på den externa skärmen? I Utseende-inställningarna kan man laborera med kantutjämning, kolla det också.
Citera
2010-07-29, 08:09
Medlem
Meciraes avatar
Det är inte värt att svara då någon annan hinner före. Pusspuss.
Citera
2010-07-29, 08:21
Moderator
Rassas avatar
Det slog mig också att jag har sett dåliga resultat när man kopplar till en skärm via VGA. Om skärmen har DVI så är det att föredra.
Citera
2010-07-29, 08:24
Medlem
SloThs avatar
Rätt upplösning är jag säker på att det är, har dock inte testat kantutjämning. Ska göra det så fort jag kommer hem från jobbet!

Jo, VGA ger ju lite sämre bild än DVI, men det konstiga är att det inte syns någon skillnad när jag är i Windows 7 via bootcamp. Borde ju rimligen ha sett en försämring där också.
Citera
2010-07-29, 17:09
Medlem
SloThs avatar
Kantutjämningen gjorde ingen skillnad

Märkte nu att den kantiga texten inte syns i internetfönster (på hemsidor d.v.s.), utan bara i menyn, verktygsfält i program (Chrome), Finder etc. Dessutom ser texten helt normal ut när jag tog en skärmdump.

Konstigt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in