• 1
  • 2
2010-07-29, 00:33
Medlem
expanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvD
Besättningen trodde attfartyget träffats av en enorm våg, men det japanska transportdepartementet befarade en attack. Tankern M Star hade en last med 270 000 ton råolja när den seglade i den för oljetransporter viktiga farleden. Fartyget hade avseglat från Förenade arabemiraten på väg till den japanska hamnen Chiba.
Enligt de förstauppgifterna drabbades fartyget av en explosion.
"Besättningen såg en blixt vid horisonten ögonblicket före smällen, vilket gör att rederiet misstänker att det rörde sig om en attack", uppgav Japans transportdepartement.
Fartyget har en besättning på 31 man. En besättningsman skadades, men ingen olja sägs ha läckt ut från tankern. Fartyget återvände till Förenade arabemiraten för egen maskin så att skadorna kunde inspekteras och repareras.
Man undrar just varför rederiet påstår att det är en attack? Försäkringspengar?

Något som är än mer förbluffande är det som står längst ner i artikeln:
Citat:
– Ett fartyg med mindre tur kunde mycket väl ha förlist. I genomsnitt sjunker två stora skepp i veckan och ändå studerar man aldrig orsakerna lika ingående som vid en flygkrasch. Man nöjer sig helt enkelt med att ge förklaringen dåligt väder, säger Wolfgang Rosenthal enligt Esa.
Menar dom verkligen att två stora fartyg i VECKAN sjunker runtom i våra hav? Det låter ju oerhört. Felöversättning?
Någon som är mer insatt i frågan?

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/my...ka_5053161.svd
Citera
2010-07-29, 09:50
Medlem
Jag har hört 1 stort fartyg i veckan tidigare men..

Man misstänker att många fartyg faller offer för sk. Rogue waves. Dessa ansågs till för ca 20 år sen som en skröna men har nu bevisats. Stora fraktfartyg är byggda för att klara en våghöjd på 15 meter(våghöjd som kan uppkomma vid storm på öppet hav). Rogue waves brukar kunna bli 25-35 meter och kanske ännu högre. Förutom att de är enormt höga så är de också brantare än normalvågen.
Citera
2010-07-29, 11:03
Medlem
Rigor Mortiss avatar
Antalet förlista fartyg är ingen myt men det är inte allt som förliser sjunkande. Vi pratar brand, strandning, kollisioner etc. Det beror lite på hur man definierar det hela. Räknar man totalskador, dvs nästa anhalt stranden i Pakistan så är det definitivt mer än ett fartyg i veckan. Nu är ju inte allt som förliser stort. Jag har svårt att tro på siffran ett stort fartyg i veckan då vi då närmar oss nybyggnadstakten på världens varv. Det finns inte så många aktörer i de här storleksklasserna av fartyg.
Citera
2010-07-29, 14:20
Medlem
expanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rigor Mortis
Antalet förlista fartyg är ingen myt men det är inte allt som förliser sjunkande. Vi pratar brand, strandning, kollisioner etc. Det beror lite på hur man definierar det hela. Räknar man totalskador, dvs nästa anhalt stranden i Pakistan så är det definitivt mer än ett fartyg i veckan. Nu är ju inte allt som förliser stort. Jag har svårt att tro på siffran ett stort fartyg i veckan då vi då närmar oss nybyggnadstakten på världens varv. Det finns inte så många aktörer i de här storleksklasserna av fartyg.
Men i citatet skriver dom ju att två fartyg sjunker. Dvs inte bara förliser utan faktiskt sjunker.
Citera
2010-07-29, 15:05
Medlem
Rigor Mortiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expander
Men i citatet skriver dom ju att två fartyg sjunker. Dvs inte bara förliser utan faktiskt sjunker.
Mmmm, det beror ju på vad man menar med stora fartyg. I min värld är tankern i artikeln stor och de finns det inte så många av men i journalistens värld kan ju en 3000-tonnare vara stor och såna dräller det av på världshaven. Sitter hemma så jag har inte lösenorden till Lloyd's Register of Shippings hemsida och kan kolla hur det ser ut just idag men mellan tummen och pekfingret skulle jag nog säga att det sjunker ett eller ett par fartyg om dagen. Då pratar vi om 300 ton och uppåt. Det inträffar långt fler incidenter med stora materiella skador än så varje dag som inte skapar rubriker. Det hela bottnar i vad man menar med stora fartyg. Jag bumpar tråden om nån vecka med aktuell statistik.
Citera
2010-07-30, 23:21
Medlem
Har för mig att nån bil-transport båt försvann på 80-talet(?) "munich" tror jag den hette. Den var, om jag minns rätt, den största transportbåten just då. Har googlat, men ej lyckats. Såg nåt program på tv, discovery kanske det var.. iaf så trodde man att den försvann i en "extreme wawe".
Citera
2010-07-31, 00:39
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echox
Har för mig att nån bil-transport båt försvann på 80-talet(?) "munich" tror jag den hette. Den var, om jag minns rätt, den största transportbåten just då. Har googlat, men ej lyckats. Såg nåt program på tv, discovery kanske det var.. iaf så trodde man att den försvann i en "extreme wawe".

Det kan varit den där biltransportfärjan som sjönk i engelska kanalen, tror det var i slutet av 90-talet eller senare. Det kan röra sig om en annan färja. Hursomhelst färjan var gigantisk.
Citera
2010-07-31, 08:51
Medlem
tryds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Det kan varit den där biltransportfärjan som sjönk i engelska kanalen, tror det var i slutet av 90-talet eller senare. Det kan röra sig om en annan färja. Hursomhelst färjan var gigantisk.
Nya (gamla bilar) som bara ligger där nere
Citera
2010-07-31, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av echox

Det är nog MS München du tänker på. Skedde ute på atlanten:

http://en.wikipedia.org/wiki/MS_M%C3%BCnchen

Denna intressanta BBC dokumentär tar upp rogue waves och bla förlisningen av MS München.

http://www.youtube.com/watch?v=Htq57DK1YrE
Citera
2010-08-01, 00:36
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rigor Mortis
Mmmm, det beror ju på vad man menar med stora fartyg. I min värld är tankern i artikeln stor och de finns det inte så många av men i journalistens värld kan ju en 3000-tonnare vara stor och såna dräller det av på världshaven. Sitter hemma så jag har inte lösenorden till Lloyd's Register of Shippings hemsida och kan kolla hur det ser ut just idag men mellan tummen och pekfingret skulle jag nog säga att det sjunker ett eller ett par fartyg om dagen. Då pratar vi om 300 ton och uppåt. Det inträffar långt fler incidenter med stora materiella skador än så varje dag som inte skapar rubriker. Det hela bottnar i vad man menar med stora fartyg. Jag bumpar tråden om nån vecka med aktuell statistik.

Jag ser mycket fram emot den statistiken, mycket spännande!
Citera
2010-08-02, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donzi33
Det är nog MS München du tänker på. Skedde ute på atlanten:

http://en.wikipedia.org/wiki/MS_M%C3%BCnchen

Denna intressanta BBC dokumentär tar upp rogue waves och bla förlisningen av MS München.

http://www.youtube.com/watch?v=Htq57DK1YrE

Precis det jag syftade på.
Citera
2010-08-02, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donzi33
Jag har hört 1 stort fartyg i veckan tidigare men..

Man misstänker att många fartyg faller offer för sk. Rogue waves. Dessa ansågs till för ca 20 år sen som en skröna men har nu bevisats. Stora fraktfartyg är byggda för att klara en våghöjd på 15 meter(våghöjd som kan uppkomma vid storm på öppet hav). Rogue waves brukar kunna bli 25-35 meter och kanske ännu högre. Förutom att de är enormt höga så är de också brantare än normalvågen.

Det finns ett par trevliga filmer på youtube med rough waves.

http://www.youtube.com/watch?v=LwKXfc_a4Ag

http://www.youtube.com/watch?v=mW7Km...ature=re*lated

Här är ett perfekt exempel på hur en rough wave dyker upp från ingenstans 4.26 in i klippet

http://www.youtube.com/watch?v=BX3kFCgvKp4&NR=1
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in