• 1
  • 2
2010-07-28, 21:04
Medlem
MrJackssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xploit
Jag tror användaren ovan menade att vi måste vara kapabla att agera objektivt, snarare än att vi inte får ha åsikter i de forum vi modererar.
Precis. Jag har inte direkt letat efter moderatorer som missköter sig, men jag har i alla fall inte sett några som negativt särbehandlar sina politiska motståndare. Det är väl i de politiska forumen om någonstans som man borde finna sådant beteende hos en moderator om sådant beteende finns - politik kan ju göra de flesta av oss aggressiva.
Citera
2010-07-28, 21:31
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Jag tror att han syftade till att det ofta är samma människor som gör flera vändor som mods och att vi tenderar att ta in gamla rävar före att prova nya.

Det är väl å andra sidan ganska naturligt. Genom att plocka in ett gammalt rutinerat namn vet vi vad vi får samtidigt som uppstartsfasen för någon som moddat tidigare är betydligt kortare.
Visst har du rätt. Gamla rävar har företräde och varför ens fundera på att få in nytt blod i modkåren? Det är tyvärr så som den inskräkta "låt det gå" trojkan fungerar. På gott och ont låter dom allt ha sin gamla gång och tänker inte längre än näsan räcker. Men visst ännu är det ni som lägger riban.
Citera
2010-07-28, 21:51
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Visst har du rätt. Gamla rävar har företräde och varför ens fundera på att få in nytt blod i modkåren? Det är tyvärr så som den inskräkta "låt det gå" trojkan fungerar. På gott och ont låter dom allt ha sin gamla gång och tänker inte längre än näsan räcker. Men visst ännu är det ni som lägger riban.
Jag skulle inte vilja påstå att vi har någonting emot nytt blod. Men på det hela taget är det en betydligt längre process att få in någon som ny mod än att plocka in någon som varit med förut. I princip hela moderatorskåren byts ju ut under 4-5 år.
Citera
2010-07-28, 22:27
Medlem
R.Rs avatar
Citat:

Vi plockar ju in nytt blod med jämna mellanrum. Ibland kommer perioder när många nya kommer in, minns att när jag & mistertom plockades in så följdes det ganska snabbt upp med en rad andra "färskingar" till moderatorer också. På sistone har det också kommit in en del nya.

Självklart är vi bara vanliga människor och jag är säker på att många andra medlemmar på forumet skulle sköta jobbet lika bra, det handlar alltså inte om att vi sitter och runkar till våra unika moderatortitlar varenda dag. Men vissa forum är som cst säger förbaskat svåra att plocka in moderatorer till. Vissa forum har ganska låg nivå på inläggen överlag vilket gör det svårt att få något riktigt grepp på en kandidat, andra behandlar "starka ämnen" där diskussionerna tenderar att bli hetsiga samt spåra ur och där få klarar av att hålla sig objektiv.

Jag tycker att det vore en dålig idé att sänka kraven på moderatorerna. Det finns alltid de som tycker att vi censurerar eller behandlar folk orättvist trots att det finns en hög rättssäkerhet för användarna, då vore det väldigt illa om det kom in moderatorer som faktiskt ägnade sig åt sådana aktiviteter. Visst skulle sånt upptäckas snabbt och moderatorn skulle sparkas ut men det känns ändå ganska onödigt.

Som jag ser det så finns det en sak vi kan göra i nuläget och det är att bli bättre på att hålla ögonen öppna efter kandidater så vi inte missar guldkorn som faktiskt skulle göra ett toppenjobb.
Citera
2010-07-28, 22:42
Medlem
chribsson2s avatar
Jag föreslog i en annan tråd för länge sedan, att man skulle upprätta en "jourlista" för existerande moddar, där man fick turas om att moderera i de forumdelar som anses svåra eller oattraktiva för kåren. Tycker fortfarande att det är en bra idé och så vitt jag minns fick jag medhåll av någon moderator, även då.....
Citera
2010-07-28, 22:51
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Så är det och det är ganska naturligt. Att plocka in en tidigare moderator som man vet klarar av att vara moderator och som man vet var man har är givetvis mycket lättare än att ta in ett helt nytt kort om vi ska jämföra ytterligheter. Sedan finns det givetvis en gråskala mellan dessa ytterligheter. Vidare kan jag bara hålla med i det övriga mods skriver om att det är svårt att hitta lämpliga kandidater inom en del delar av forumet, men jag kan garantera att man försöker. Det är inte så att sittande mods känner sig stolta och proppmätta med åsikten "här kommer ingen ny fan över bron"...
Senast redigerad av Carl Hamilton 2010-07-28 kl. 23:30. Anledning: stavfel...
Citera
2010-07-28, 23:04
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chribsson2
Jag föreslog i en annan tråd för länge sedan, att man skulle upprätta en "jourlista" för existerande moddar, där man fick turas om att moderera i de forumdelar som anses svåra eller oattraktiva för kåren. Tycker fortfarande att det är en bra idé och så vitt jag minns fick jag medhåll av någon moderator, även då.....

På sätt och vis är det en bra idé. Det skulle vara ett enkelt sätt att se till att vissa svåra forum alltid är välbemannade. Det svåra är att väga in att det dels finns moderatorer som inte har tid/intresse mer än för ett fåtal forum (och att det är helt ok som det ser ut idag) samt att dra gränsen för vilka som ska vara med. Ser jag på mig själv t ex är det inte rimligt att jag även ska vara jour i flertalet forum när jag redan har 5+ forum (varav flera är tungrodda att sköta om).

Sen kan det också finnas andra nackdelar, t ex så blir det svårare att få ett grepp på nivån i forumet och hålla en jämn moderering om jobbet byts av kontinuerligt.
Citera
2010-07-28, 23:28
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chribsson2
I och med att vi är underbemannade tror jag det är en väldigt dålig idé att försöka tvinga folk att göra saker de inte vill eftersom risken är väldigt stor att vi istället får folk som hoppar av. Den dagen vi är övertaliga eller när vi ersatts av avlönade moderatorer kan man börja ställa den typen av krav, men innan dess får vi göra det bästa av situationen.
Citera
2010-07-28, 23:33
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Den dagen vi är övertaliga eller när vi ersatts av avlönade moderatorer kan man börja ställa den typen av krav, men innan dess får vi göra det bästa av situationen.

Implicerar du att det är på gång?
Citera
2010-07-28, 23:38
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ödlan
Nu är jag inte moderator längre men det var inte länge sedan jag slutade så det tvivlar jag starkt på.
Citera
2010-07-29, 00:06
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ödlan
Absolut inte. Ber om ursäkt ifall jag var otydlig.

Över lag tror jag det skulle bli ett ganska så dödfött projekt. Om vi ~100 moderatorer som sitter idag inte räcker till med de timmar vi gratis jobbar för forumets bästa så skulle jag tippa på att det hade landat i över 500 betalda timmar varje dag bara för att uppnå vad vi idag har. Vill man ha en tjänst vars servicenivå är bättre än McDonald's så kan man inte heller erbjuda minimilön, så bara löner till moderatorer hade gått på 1,5-2 000 000 varje månad. Plus att jag och förmodligen många med mig hade hoppat av om lön och därmed en massa krav dök upp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in