Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-07-28, 13:16
Medlem
SinCitys avatar
Hejsan!

Har stött på begreppet Kangenvatten både IRL och på nätet på sistone, men inte hunnit undersöka vad det handlar om så speciellt mycket ännu så jag vänder mig till FB för att få hjälp att utröna vad som är vetenskapligt bevisat eller ej på sajten http://kangenvatten.se/ där det påstås en del saker.

Vill helst ha konstruktiva, gärna innehållande källor, svar och inte massa nonsens och dissningar utan angiven grund då det inte alls hjälper varken mig eller sådana som kanske kan komma att handla på sig ett dyrt "vattenreningsverk" via MLM-försäljning för 35 papp, eller vad det kan kosta, varför det är bra om svaren är neutrala i sin ton och enkla att förstå...

Ignorera allt som har att göra med MLM-tjafset och liknande pyramidförsäljningsprodukter och kommentera istället endast korrekta kontra felaktiga påståenden som presenteras på kangenvatten.se då en saklig och neutral debatt bättre hjälper personer som kanske eventuellt drar på sig skulder osv. genom att anförtro sina pengar åt en MLM-organisation och ta sig vatten över huvudet.

Förutom det lilla jag läst, hittade någon blindstudie gjord på detta, men har inte hunnit läsa eller undersöka dess pålitlighet, så har jag IRL personer som säger sig märkt en påtaglig positiv skillnad i sitt hälsotillstånd sen de påbörjat sitt drickande av detta vatten. Bl a så har tydligen saker som eksem, magproblem, trötthet mm samt att nästan alla uppvisar en viktreduktion efter ett par veckor av drickande jämfört med vikten de hade innan de påbörjade vattenintaget. Min naturliga slutsats av denna viktreduktion är det faktum att de under några veckors tid druckit 5l vatten per dag och kanske inte så mycket läsk, juice, mjölk etc, men jag har inte undersökt detta närmare heller ännu.

Jag ställer mig helt neutral och min enda agenda är att få kunskap samt tips och råd gällande vad som är värt att undersöka vidare när det kommer till empirisk forskning, akademiska källor samt vetenskapligt vedertagna argument gällande försurade kroppar samt andra påståenden som presenteras gällande detta Kangenvatten.

Jag tror mycket väl att mycket av det kan stämma då alternativmedicinen och skolmedicinen titt som tätt går hand i hand som t ex fluglarver äter dött kött på levande patient, grapefruktjuice kan öka koncentrationen av vissa mediciner i blodet pga enzymet som krockar i levern, blodiglar ökar blodgenomströmningen på förlorade kroppsdelar som sytts tillbaka, växter som t ex Rosenrot samt Johannesört kan påverka hjärnkemin osv. Det finns massvis med exempel på att man inte rakt av skall kapa alternativmedicin vid fötterna innan man kollat upp vad det gäller...

Och jag ber nu om er FB:are hjälpa mig utröna ifall det finns någon sanning i fenomenet Kangenvatten(kanske bara är ett varumärke och vattnet kallas något annat, rätta mig isf)!

Tack på förhand!
Citera
2010-07-28, 15:07
Medlem
SinCitys avatar
(Ber om ursäkt för den WoT mina två inlägg blev, men undrar en del om detta ämne och loggar inte in varje dag längre varpå det då är effektivast att från start ställa de frågor man vill ha svar på...)

Specificerar en frågeställning;

En undran gällande ett specifikt påstående är ifall det är möjligt(teoretiskt eller praktiskt) att vatten genom att först processats genom en maskin som skall ändra på vattenmolekylens uppbyggnad och därmed få andra egenskaper än vatten direkt ur kranen, eller på flaska för den delen, och då kunna bära vitaminer, mineraler, mediciner, näring osv på ett effektivare sätt ut i blodet och vidare till cellerna som dessutom skall ha lättare att tillgodogöra sig tillförda substanser eller ämnen än ifall man inte behandlat vattnet man för in i kroppen under en period av minst några veckor i sträck(5l/dag).

Det lilla jag vet om kemi, medicin och biologi räcker för att inte direkt avfärda denna teori då olika ämnen, kemiska såväl som naturliga, fungerar på olika sätt i våra kroppar beroende på hur ett ämne är uppbyggt. T ex så passerar ju Heroin blod/hjärnbarriären snabbare än Morfin pga att heroinets molekylära sammansättning är mindre än morfinets och som jag förstått det så passerar mindre molekyler barriären snabbare medan större gör det långsammare. Exemplet kanske inte kan tillämpas på manipulerat vatten, men själva principen att olika sammansatta ämnen fungerar olika beroende på molekylens sammansättning borde kunna tillämpas, eller rätta mig den som vet säkert?

Är det möjligt att detta vatten snabbare och effektivare bär ut näringsämnen, mediciner mm till cellerna och att cellerna även har lättare att ta till vara dessa tillförda substanser?

Man varnar i alla fall för att vara på sin vakt när det gäller vilka mediciner man står på ifall man tänkt dricka detta vatten i någon större utsträckning då det kan få oönskade effekter ifall man äter hjärtmedicin, blodförtunnande etc då effekten av dessa kan öka till farliga nivåer även vid intag av den normala dagsdosen... Likaså skall alkohol tas upp snabbare och effektivare så man blir mer påverkad än normalt vid intag av den mängd alkohol man normalt anser är lagom för sig själv. Detta fenomen, om det föreligger så då, kan ju bli väldigt intressant för sådana som vill ha ut mer av sina droger, alkohol eller andra substanser, och kunna använda mindre mängd, men med samma resultat efter intag.
Senast redigerad av SinCity 2010-07-28 kl. 15:10.
Citera
2010-07-28, 15:15
Medlem
jocke1100s avatar
Fråga medlemmen Siddan, han kan mycket om olika vatten...
Citera
2010-07-28, 17:06
Medlem
Parasights avatar
Eller låt bli att fråga Siddan kanske...

Svaret är nej. Det finns inga välgjorda studier som visar positiva hälsoeffekter av processat vatten.
Detta betyder naturligtvis inte att det är helt uteslutet att positiva egenskaper finns, men ingen har visat det på ett övertygande sätt.
Dessutom är de förklaringsmodeller som finns ungefär som de som finns för homeopati, dvs rent nonsens.
Citera
2010-07-28, 21:53
Medlem
DRPOEs avatar
Kangenvatten är jättebra för dom som säljer det.
Jag lovar
Citera
2010-07-29, 10:24
Medlem
Vetenskapen ser ungefär så här på det hela:
http://skeptoid.com/episodes/4139
Senast redigerad av thensome 2010-07-29 kl. 10:35.
Citera
2010-07-29, 15:50
Medlem
SinCitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRPOE
Kangenvatten är jättebra för dom som säljer det.
Jag lovar

Det är kanske inte hela sanningen, inte om man med mina erfarenheter(aldrig nappat själv, men vet en hel del som försöker tjäna pengar på MLM och det är kanske någon enstaka på toppen som tjänar deg på att dra kronor och ören ur desperata människor som nappar på guld och gröna skogar snacket), men det var inte riktigt huruvida vattnet är bra för att tjäna pengar som mina frågor gällde främst utan jag ville skapa en enkel och saklig tråd där både fördelar, nackdelar och hur utvecklad vetenskapen är angående detta Kangenvatten.

Är tacksam ifall vi kan hålla våra inlägg så opartiska vi kan då det inte hjälper någon att bara skriva att det är skit för att tjäna pengar, om sådana inlägg skall göras bör de vara lite mer underbyggda med argument och fakta för att tjäna nåt syfte...

Jag skall snart sätta igång och dricka detta vatten ett par veckor och tänkte då försöka antingen blogga om det hela under tiden eller skriva här i tråden kanske, eller en egen tråd kanske blir bättre.

Vänligen
//Sin
Citera
2010-07-29, 17:02
Medlem
Shrewishs avatar
Vill du utvärdera vattnet åtminstone halvseriöst ber du en vän slå lika delar "kangenvatten" och lika delar icke kolsyrat buteljerat vatten i omärkta flaskor. Han ger dig sedan av den ena sorten första veckan och den andra sorten andra veckan. Du ska naturligtvis inte veta vilket vatten du får vilken vecka, ej heller ska du smaka på någon av sorterna före studien.

Du bokför sedan ditt allmänna mående (energinivåer, eller vad detta kangenvatten nu påstås kunna påverka) under tiden försöket pågår och sammanställer datan efter studien är slutförd, men innan du vet vilket vatten du drack när. Sist av allt ber du vännen berätta vilken vecka du fick kangenvatten.

Lycka till!
Citera
2011-03-06, 08:11
Medlem
I normala fall är min man ekonomisk och klok, men det händer att han gör mindre bra köp...
Vi köpte en Kangenmaskin för snart ett år sedan efter massiv reklam från en väninna som sålde dessa. Den kostade oss totalt 32000:- i inköp samt löpande kostnader för byte av filter mm.
Vi har druckit massor av Kangenvatten. Vi är inte ett dugg friskare eller piggare. Det enda den har tillfört är att vi fått nåt nytt att skämta om.
Köp inte.
Citera
2011-03-09, 17:06
Medlem
Siddans avatar
Kyckling76

Innan man tänker köpa en dyr maskin kan man oftast få möjligheten att prova vattnet gratis i ca en månad... fick ni inte det valet? Annars har jag ett par nyfikna frågor.

-Vad är det ni hade tänkt bli friskare från... någon speciell sjukdom?
-Vilken inställning hade ni på maskinen när ni drack vattnet?
-Har ni även ett förfilter? Vilket isåfall och tillsätter filtret tillbaka mineraler i vattnet?
-Har ni testat dricksvattnet vad gällande pH värdet samt ORP värdet?
Senast redigerad av Siddan 2011-03-09 kl. 17:09.
Citera
2011-03-18, 19:44
Medlem
Siddan:

Ja vi sörplade vatten på dunk först, men när vi inte upplevde nån direkt effekt förklarades det med att "processer har startat" och "alla märker inte utrensningen" etc etc, samtidigt som vår vän (som vi därför hade förtroende för) ivrigt talade om hur detta vatten skulle förändra våra liv; den kroniska huvudvärken skulle försvinna, ledproblem skulle försvinna, torr hud ett minne blott, vi skulle aldrig bli sjuka osv. Min dyre (!) make köpte historierna och maskinen och detta ångrar vi nu. Ingen av profetsiorna har slagit in, surprise surprise.
Kan inte svara på dina andra frågor.
Citera
2011-03-19, 00:28
Medlem
Doktor Muggs avatar
Det är skrämmande att vuxna människor går på detta. Om möjligt är det mer skrämmande att man kan betala 32000 kr (!) för en maskin som gör exakt ingenting.

Vad gäller TS önskemål om seriös debatt är det enkelt: det åligger tillverkarna att bevisa att deras maskin har någon som helst effekt. Den helt oseriösa sida som kangenvatten.se utgör innehåller ingen sådan information. Den innehåller om något ren desinformation. Klickar man på rutan "Fakta" får man fram i princip allt annat än fakta, man hänvisar inte till några studier av relevans, utan bl.a. artiklar från SVT Rapport. Föreställer er om AstraZeneca försöker sälja läkemedel med detta vetenskapliga underlag.

Att utvärdera Kangenvatten på ett vetenskapligt sätt är ingen svår sak: man gör en randomiserad dubbelblindstudie, där hälften får dricka Kangenvatten och hälften vanligt vatten. Sedan har man några slags kriterier som utvärderas, t.ex. antal insjuknande (lunginflammation eller vad man nu vill), sjukfrånvarodagar från jobbet och liknande. Det är rätt uppenbart att man inte skulle se någon skillnad mellan grupperna, vilket förklarar tillverkarnas avsaknad av studie.

Vill du slänga bort 32000 kr kan man åtminstone köpa lite dyr champagne och spruta ut det i rummet, då får man åtminstone något för pengarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in