2010-07-28, 00:53
Medlem
hxhs avatar
Tjo

Har inte märkt av detta problem förens en polare började whina sönder då han skaffat Windows 7 ifrån Windows XP om ni tittar i screenshotsen nedan så ser ni den betydliga skillnaden.

Clearfont AV

Clearfont PÅ

Som ni ser är texten blurrig i sökfältet när man stängt av Clearfont och sätter på man den så blir texten i övriga fönstret blurrigt istället för i sökfältet.
Detta gäller även i massa andra applikationer, har testat byta fonts, stängt av smoothness osv men får ej bukt på detta problem.

Någon som har några bra tips ?
Citera
2010-07-28, 01:10
Medlem
Loxuss avatar
Går att kalibrera det där.
Citera
2010-07-28, 01:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hxh
Tjo

Har inte märkt av detta problem förens en polare började whina sönder då han skaffat Windows 7 ifrån Windows XP om ni tittar i screenshotsen nedan så ser ni den betydliga skillnaden.

Clearfont AV

Clearfont PÅ

clearfont bilden ser helt klart bättre ut. du måste bara vänja dig vid det. jag får huvudvärk av alla pixliga bokstäver och kanter om jag inte har clearfont på.
Citera
2010-07-28, 01:55
Medlem
sim0ns avatar
Om jag inte är helt ute och cyklar så ser clearfont olika ut beroende på vad man har för grafikkort/skärm. Bilden med cleafont PÅ är helt klockren för mig.

När du ställer in cleartype så får du gå igenom en kalibrering, välj då det som ser bra ut på din skärm/med ditt grafikkort.

Kontrollpanelen -> teckensnitt -> justera ClearType -> följ guiden!
Citera
2010-07-28, 02:01
Medlem
Joomlas avatar
http://lifehacker.com/5197051/window...-your-displays
Citera
2010-07-28, 04:52
Medlem
hxhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
clearfont bilden ser helt klart bättre ut. du måste bara vänja dig vid det. jag får huvudvärk av alla pixliga bokstäver och kanter om jag inte har clearfont på.

Tycker de är skönt att ha "pixliga" bokstäver.

Citat:
Ursprungligen postat av sim0n
Om jag inte är helt ute och cyklar så ser clearfont olika ut beroende på vad man har för grafikkort/skärm. Bilden med cleafont PÅ är helt klockren för mig.

När du ställer in cleartype så får du gå igenom en kalibrering, välj då det som ser bra ut på din skärm/med ditt grafikkort.

Kontrollpanelen -> teckensnitt -> justera ClearType -> följ guiden!

Den s k guiden har gått varm

Citat:
Ursprungligen postat av Loxus
Går att kalibrera det där.

Gjort de bra många gånger

Kanske inte är så mycket att göra åt verkar de som
Citera
2010-07-28, 07:04
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hxh
/.../

Kanske inte är så mycket att göra åt verkar de som

Skärmdumparna som du bidrar med i huvudinlägget tycker jag ser fullständigt normala ut.
Även den skärmdumpen med ClearType påslagen.

Just själva syftet med ClearType är ju att göra fonten mer framträdande genom att dra ner på färgåtergivningen och öka intensiteten.
En följd av ClearType-renderingen blir att fonten uppfattas som "mjukare" och mindre "pixlig".

Jag tror att detta helt enkelt rör sig om något som du och din polare måste vänja er vid.
Citera
2010-07-28, 10:22
Medlem
demitos avatar
Anledningen att text blir blurrig utan Cleartype är att Chrome har sina egna rutiner för att skriva ut text, och de tar nog hjälp av kalibreringen av Cleartype..

Anledningen att text blir blurrig med Cleartype är att det är syftet med Cleartype. Använd det en vecka och du kommer aldrig vilja gå tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in