2010-07-27, 22:29
Medlem
Futurestars avatar
hej! Det är så att jag jobbar just nu i norge men är snart tvungen att flytta hem, kommer jag att bli berättigad till socialbidrag ?
Jag har en lägenhet i sverige.
Jag kommer flytta hem till sverige den 25aug när jag får min sista lön!.
mvh
Citera
2010-07-27, 22:31
Medlem
DanteAlighieris avatar
Du måste redovisa hela din ekonomi för att de ska kunna utreda om du får socialbidrag. Har du pengar på banken, i aktier eller annat av stort värde?
Citera
2010-07-27, 22:34
Medlem
Futurestars avatar
Jag har inga pengar på min konto i sverige.
och inga i norge efter den 25AUG.
inga aktier.
enda jag äger av värde är väl 50"plasma och en bärbar dator!
Citera
2010-07-27, 22:36
Bannlyst
Hyresrätt?
Citera
2010-07-27, 22:38
Medlem
Futurestars avatar
Ja det är en hyresrätt! kostar 2900:- i månaden!
Citera
2010-07-27, 22:42
Bannlyst
Ja, då borde det ej vara några problem. Du måste vara inskriven på Arbetsförmedlingen också, så ta det så fort du kommer till Sverige.
Citera
2010-07-27, 22:44
Medlem
Futurestars avatar
okej! men kommer de kunna veta mitt hur mycket pengar jag haft i norge? hur lång tid tar processen? och hur mycket får man?
ursäkta alla frågar men helt ny i denna skiten
Citera
2010-07-27, 22:49
Medlem
Verdess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Futurestar
okej! men kommer de kunna veta mitt hur mycket pengar jag haft i norge? hur lång tid tar processen? och hur mycket får man?

Soc kräver också ett papper på de konton du har. De kollar dina konton 3 månader bakåt och en platt-tv på 50 tum vette fan om dom godkänner. De anmärkte på min 37 tummare när jag sökte för nåt år sedan, men det snackade jag bort

Det du får beror lite på vad du har för utgifter, om du har barn osv. Men ca 6000 spänn i månaden då din hyra är 2900.. ungefär.. det är väl lite olika antar jag beroende på var du bor.
Citera
2010-07-27, 22:51
Bannlyst
Citat:
Hur lång tid processen tar beror på din kommun. Men det kan ta allt från en vecka till en dryg månad.

Vet inte vad riksnormen ligger på exakt, men ca 3500:- + hyra. Du får också pengar för ev. läkarkostnader, medicinkostnader, busskort mm.
Citera
2010-07-27, 22:56
Medlem
Futurestars avatar
haha förmodar att du menar ca 6000:- totalt.
men måste jag nämna mitt konto i norge? kommer de att få reda på att jag har ett där?
hur ska de få reda på att jag har en 50"tum?
om de kollar mitt svenska konto 3månader bakåt har jag inget emot.
Citera
2010-07-28, 09:01
Medlem
Wobins avatar
Citat:
haha förmodar att du menar ca 6000:- totalt.
men måste jag nämna mitt konto i norge? kommer de att få reda på att jag har ett där?
hur ska de få reda på att jag har en 50"tum?
om de kollar mitt svenska konto 3månader bakåt har jag inget emot.

Har svårt att se att de skulle anmärka på en 50" plasma eftersom denna har lågt andrahandsvärde, de kostar ju ingenting idag.
Citera
2010-07-28, 09:44
Medlem
SingleStars avatar
De kollar upp vad du har tjänat 3 månader bakåt och vilka utgifter du har haft. Sedan räknar de ut vad du skall ha kunnat spara. De räknar av detta från försörjningsstödet. Ta upp all utgifter du har under tiden, som flytten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in