2010-07-27, 14:54
Medlem
Det är så att när jag spelar genom Synthesia så spelar pianot instrument som den egentligen inte har. Som gitarr, hur får jag fram gitarrljud ur mitt piano?
Citera
2010-07-27, 15:28
Medlem
Noetlovskijs avatar
Du vill inte använda ljudet i datorn, utan du vill kunna ha ljudet på pianot?

Då måste du ha ett piano som tillåter att man installerar nya patcher, eller så är du meganinja och bygger dit nåt eget hemmabygge. Men det känns ju förbannat ovärt vilket som.
Citera
2010-07-27, 15:58
Medlem
Jag har en Privia px-100. Jag kan inget om digital pianon.
Men mitt piano spelar ju basgitarr ljud tillexempel från programmet. Alltså när programmet ska spela basgitarr ljud på en låt, också trycker man mjukt tangenten....då hör man basgitarrljudet. Men om man trycker hårt på tangenten då hör man både pianot och basgitarrens ljud.
Det tråkiga är att
1: jag vet inte hur man stänger av piano ljudet så man bara får basgitarrens ljud
och
2:jag vill kunna ha basgitarrljud på hela pianot, inte bara på det stället basgitarrljudet kommer på låten!
Citera
2010-07-28, 11:23
Medlem
erguwis avatar
Tolkar det som att du vill ha ljud till synthen som inte finns i den, men som du kan få tillgång till via datorn. Finns massor av sådana program. Ladda ner FL Studio Demo. I FL studio trycker du på F10. Det kommer då upp inställningar för MIDI. Om du har kopplat in din synth i datorn så borde du se namnet på din MIDI-Sladd eller synthen i Rutan som kommer upp. Dubbelklicka sedan på den och tryck på OK.
Tryck sen på Kick. När du nu spelar på synthen hör du nu genom datorn ett "kick"-ljud, och antagligen pianoljud från ditt piano. Stäng av volymen på din synth så är det problemet löst.

Ber om ursäkt för det grötiga inlägget, svårt att förklara med text, men har själv en synth model Privia så hoppas att jag har varit till någon hjälp. PM:a mig gärna om det är något mer du undrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in