• 1
  • 2
2010-07-27, 13:04
Medlem
burfogels avatar
Vad är fördelen med att bo i hyresrätt gentemot bostadsrätt? Själv känns det skönt att veta att man bara har tre månaders uppsägningstid när man vill flytta, och även fast det blir dyrare i längden att bo i hyresrätt slipper man tänka på räntor i samma utsträckning. Sen är jag lat också och gillar inte att behöva reparera saker.

Fler som föredrar att bo i hyresrätt?
2010-07-27, 13:15
Medlem
decrecys avatar
Bostadsrätt är ju jävligt bra om man har nog med inkomst för att kunna amortera. Har man inte råd med det utan bara betalar sin ränta på lånet blir det ju som en hög hyra och känns lite meningslöst även om man så klart kan se det som en investering att äga en lägenhet.

Personligen skulle jag vilja se att fler hyresrätter byggdes, men detta verkar inte gynna byggbolagen har jag hört.
2010-07-27, 13:17
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burfogel
Vad är fördelen med att bo i hyresrätt gentemot bostadsrätt? Själv känns det skönt att veta att man bara har tre månaders uppsägningstid när man vill flytta, och även fast det blir dyrare i längden att bo i hyresrätt slipper man tänka på räntor i samma utsträckning. Sen är jag lat också och gillar inte att behöva reparera saker.

Fler som föredrar att bo i hyresrätt?

Vad menar du med "bara tre månaders uppsägningstid"?
Är du medveten om att i bostadsätt kan man lämna sin lght precis när man vill?
En försäljning går oftast på mindre än en vecka i storstadsområdena.

Vad får dig att tro att en bostadsrättsinnehavare skulle behöva reparera mer saker än hyresrättsdito?

Lite tillspetsat så kan din tanke kring räntekostnader skrivas så här:
"Jag betalar hellre 5000 kr/mån, än behöver oroa mig för om jag behöver betala 3500 eller 4000 kr/mån."

Snälla, det här är en intressant tråd, låt den inte bli ett praktexemel på att det är mindre kunniga som väljer HR före BR. Det MÅSTE väl finnas anndra skäl.

//Brute
2010-07-27, 13:23
Medlem
burfogels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Vad menar du med "bara tre månaders uppsägningstid"?
Är du medveten om att i bostadsätt kan man lämna sin lght precis när man vill?
En försäljning går oftast på mindre än en vecka i storstadsområdena.

Men nu bor knappast alla i större städer där det går lätt att sälja sin bostadsrätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Vad får dig att tro att en bostadsrättsinnehavare skulle behöva reparera mer saker än hyresrättsdito?

Man har väl mer ansvar för sin lägenhet vid en bostadsrätt? Det vill säga man får själv bekosta mer än vad man får i en hyresrätt?
Senast redigerad av burfogel 2010-07-27 kl. 13:28.
2010-07-27, 13:30
Medlem
Ducken11s avatar
Citat:
Man har väl mer ansvar för sin lägenhet vid en bostadsrätt? Det vill säga man får själv bekosta mer än vad man får i en hyresrätt?

Jag tycker man har mer ansvar i en hyresrätt. Du är ju skyldig till att lämna HR i de skick som den hade när du flytta in. Så om du t ex råka tappa vattenpips kolet på golvet och göra stora brännmärken så måste du ersätta golvet utan någon direkt vinst. (tar detta dilemma som exempel då det har hänt mig)

Gör du samma sak i en BR så kan du ju då bestämma själv att låta det vara, eller faktiskt byta ut golvet vilket du kan göra till en investering då värdet på bostaden kan öka.

En renovering i BR är ju ren investering medans en renovering i HR är ju som att kasta pengarna i sjön.

Vill du slå hål i väggen så gör du det i en BR, vilket du inte får i en HR... slutsatsen blir då att du har mer ansvar och mindre frihet i en HR.
Senast redigerad av Ducken11 2010-07-27 kl. 13:33.
2010-07-27, 13:33
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Men nu bor knappast alla i större städer där det går lätt att sälja sin bostadsrätt utan att göra förlust på affären.

NU angav du andra och lite mer relevanta skäl...
Ekonomi och risktagande. Du borde nämnt att du vill prata glesbyggd.

"Bekosta mer"? Vad har det med "Gillar inte att reparera saker själv" och din lathet att göra?

Det tycks som om alla dina argument bryts ned i ett enda skäl; ekonomi.
All respekt för det skälet. Men det skiljer sig ju så markant, beroende på om du bor i glesbyggd eller storstad och vad du som person har för ekonomi.

//Brute
2010-07-27, 13:42
Medlem
56ks avatar
Citat:
Men nu bor knappast alla i större städer där det går lätt att sälja sin bostadsrätt.

Men bor man på mindre orter så brukar bostadsrätterna vara betydligt billigare än i större orter.
Summor från 1kr-150.000kr, men det beror väl på om det finns några jobb där eller inte.
I en stockholmsförort betalar du över miljonen för en 2:a.
2010-07-27, 13:45
Medlem
sök innan du skapar trådar

https://www.flashback.org/t399991
2010-07-27, 13:48
Medlem
burfogels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frederic.bastiat
sök innan du skapar trådar

https://www.flashback.org/t399991

Jag sökte. På "hyresrätt", eftersom det var det jag ville diskutera.
2010-07-27, 13:57
Medlem
Citat:
Jag sökte. På "hyresrätt", eftersom det var det jag ville diskutera.
såvitt jag vet vill du diskutera hyresrätt mot bostadsrätt.

sen även om du söker hyresrätt hittar du flera trådar som berör just skillnader mellan hyresrätt och bostadsrätt. vilken man ska välja osv.
2010-07-27, 14:00
Medlem
burfogels avatar
Okej, lås tråden då.
2010-07-27, 15:50
Medlem
SparkMans avatar
TS, när du menar "reparera" tänker du då t.ex. på om ditt 20 år gamla kyl/frys skulle rasa? Isf räcker det med att man har lite extra pengar på kontot och när de nya vitvarorna har bytt ut de gamla så ökar lägenhetens värde. Sen om t.ex. en vattenledning spricker och det blir fuktskador eller en vägg rasar (saker som kostar men inte händer särskilt ofta) så räcker det med en hemförsäkring så betalar man bara självrisk.

I hyresrätt betalar man en liten extra summa varje månad just i förebyggande syfte, vilket endast hyresvärden tjänar på i längden. Så den enda fördelen jag ser med hyresrätt är om man är en person som inte kan hålla i pengar.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in