• 1
  • 2
2010-07-27, 19:43
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pytt-I-Pannan
Kolla på trådarna framförallt 2004-2006. Där var det åka av. Man kunde följa de mest
originella användarna och man hade sina favoriter och hatobjekt.

Idag är det mest en grå massa. Rent och snyggt i trådarna, men ack så trist.
Vill jag ha kalla hårda fakta så surfar jag t.ex. till Wikipedia.
Jo tack, jag var med på den tiden. Tyvärr är forumet betydligt större idag än vad det var då, några OT inlägg 05 störde inte diskussionen, idag så får du multiplicera dem gånger 10 och genast har du en tråd som är omöjlig att följa. Flashbacks fördelar är ibland även dess nackdelar och jag föredrar nog det seriösa debattklimat vi försöker upprätthålla här i dagsläget än den anarki som rådde tidigare.
Citera
2010-07-27, 20:40
Medlem
StefanHeterJags avatar
Om man särbehandlar OT så kommer de som FÅR tillsägelse för OT att peka på just de särbehandlade OT-inläggen och säga "Varför får dom om inte jag?", milt sagt. Här finns foliehattar som är övertygade om att alla MODs enbart sitter för att djävlas och har en agenda mot just DOM.

Så rent generellt sett så är det en dålig idé även om alla MODs säkert skulle vilja använda sin fingertoppskänsla på just det viset. Det gäller även alla andra regler, släpper man igenom en sak så står sedan en myriad med "nästan likadana" saker och knackar på dörren och då blir det ohållbart, orättvist och "rättsosäkert" för användarna i slutändan.

Med det sagt så används fingertoppskänslan ganska bra ändå (viljan finns men är lite bakbunden så att säga (vilket jag anser är som det ska på ett så här stort forum)).
Citera
2010-07-28, 11:14
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Om man särbehandlar OT så kommer de som FÅR tillsägelse för OT att peka på just de särbehandlade OT-inläggen och säga "Varför får dom om inte jag?", milt sagt. Här finns foliehattar som är övertygade om att alla MODs enbart sitter för att djävlas och har en agenda mot just DOM.

Så rent generellt sett så är det en dålig idé även om alla MODs säkert skulle vilja använda sin fingertoppskänsla på just det viset. Det gäller även alla andra regler, släpper man igenom en sak så står sedan en myriad med "nästan likadana" saker och knackar på dörren och då blir det ohållbart, orättvist och "rättsosäkert" för användarna i slutändan.

Med det sagt så används fingertoppskänslan ganska bra ändå (viljan finns men är lite bakbunden så att säga (vilket jag anser är som det ska på ett så här stort forum)).
Fast jag använder redan idag fingertoppskänslan gällande OT. Min inställning är att släppa igenom så många - för tråden gynnsamma - OT-inlägg som jag anser det vara möjligt. Roliga sidospår, små reflexioner gällande relaterade saker eller bara dräpande kommentarer tillför trådarna väldigt mycket och förbättrar läsupplevelsen markant. Problemet är bara att det dels är få trådar och forum där det funkar att tillåta det över huvud taget, och dels att merparten av den OT som skrivs bara är skit.

Att användare gnäller på mig för att jag är elak har jag slutat bry mig om så länge deras gnäll enbart baserar sig på att de tycker synd om sig själva och inte ens har förstått vad det är de gnäller på.
Citera
2010-07-28, 11:16
Medlem
Marsovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haxorr
Trodde alltid att
OT = OffTopic
OnT = OnTopic

Är det inte det då?
Citera
2010-07-28, 11:20
Medlem
zBr9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marsov
Är det inte det då?

Jo det är det.
Citera
2010-07-28, 12:22
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Fast jag använder redan idag fingertoppskänslan gällande OT. Min inställning är att släppa igenom så många - för tråden gynnsamma - OT-inlägg som jag anser det vara möjligt. Roliga sidospår, små reflexioner gällande relaterade saker eller bara dräpande kommentarer tillför trådarna väldigt mycket och förbättrar läsupplevelsen markant. Problemet är bara att det dels är få trådar och forum där det funkar att tillåta det över huvud taget, och dels att merparten av den OT som skrivs bara är skit.

Att användare gnäller på mig för att jag är elak har jag slutat bry mig om så länge deras gnäll enbart baserar sig på att de tycker synd om sig själva och inte ens har förstått vad det är de gnäller på.
Precis, det gäller ju som vanligt den där fingertoppskänslan, foliehattar kan man ändå aldrig göra nöjda.
Citera
2010-07-28, 12:34
Medlem
epost72s avatar
Det är väl så att när man nu deltar i en OT-diskussion så kan det tyckas att allt är frid och fröjd.
Men om man som läsare är mest intresserad av ursprungsdiskussionen så kan det då bli irriterande när man ser att nya inlägg gjorts, man klickar på tråden för att läsa och ser då att det endast är nya OT-inlägg som gjorts.

Jag har säkerligen deltagit på båda sidor flera gånger.
Men för det mesta fungerar det bra även om det av naturliga skäl varit lite mer OT nu i sommar.
Citera
2010-07-28, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Jo tack, jag var med på den tiden. Tyvärr är forumet betydligt större idag än vad det var då, några OT inlägg 05 störde inte diskussionen, idag så får du multiplicera dem gånger 10 och genast har du en tråd som är omöjlig att följa. Flashbacks fördelar är ibland även dess nackdelar och jag föredrar nog det seriösa debattklimat vi försöker upprätthålla här i dagsläget än den anarki som rådde tidigare.

Läsning som Nibblers kioskrån och Shakademus CV, det var lika underhållande som det
bästa tänkbara Seinfeldt eller Married with children avsnitt.

Det är ju sånt jag vill läsa på flashback, uppblandat med intressanta, intelligenta trådar och inlägg
Citera
2010-07-28, 17:24
Medlem
csts avatar
Citat:
Läsning som Nibblers kioskrån och Shakademus CV, det var lika underhållande som det
bästa tänkbara Seinfeldt eller Married with children avsnitt.

Det är ju sånt jag vill läsa på flashback, uppblandat med intressanta, intelligenta trådar och inlägg
De trådarna innehåller dock inte speciellt mycket OT. Dock är de jävligt skruvade och det är väl främst toleransen gentemot märkliga trådstarter som av någon anledning sjunkit markant.
Citera
2010-07-28, 18:27
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cst
De trådarna innehåller dock inte speciellt mycket OT. Dock är de jävligt skruvade och det är väl främst toleransen gentemot märkliga trådstarter som av någon anledning sjunkit markant.
Exakt. Det som utmärker trådar om fjärsingar och muskotnötter är att det med stor sannolikhet handlar om trolling, men det görs med finess, något få av barnen här på forumet idag klarar av. Det, i kombination med att folk beter sig som en flock skrikiga apor när de misstänker att någon trollar gör att många potentiellt underhållande trådar åker i papperskorgen.
Citera
2010-07-28, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Exakt. Det som utmärker trådar om fjärsingar och muskotnötter är att det med stor sannolikhet handlar om trolling, men det görs med finess, något få av barnen här på forumet idag klarar av. Det, i kombination med att folk beter sig som en flock skrikiga apor när de misstänker att någon trollar gör att många potentiellt underhållande trådar åker i papperskorgen.

Rop på troll = avstängning? Så hade det problemet varit löst.

Många potentiellt underhållande trådar åker med i pk då moderatorn slänger dem och
skriver som anledning något i stil med "Nu har ts fått alla möjliga tänkbara svar ---> PK"
Den anledningen är jäkligt svårsmält
Citera
2010-07-28, 21:48
Medlem
csts avatar
Citat:
Rop på troll = avstängning? Så hade det problemet varit löst.

Många potentiellt underhållande trådar åker med i pk då moderatorn slänger dem och
skriver som anledning något i stil med "Nu har ts fått alla möjliga tänkbara svar ---> PK"
Den anledningen är jäkligt svårsmält
Jag försöker hålla alla bra trådstarter vid liv så länge som möjligt, hur uppenbart det än är att TS trollar. Så länge trådstarten är bra och väl underbyggd så spelar inte trollfaktorn så stor roll. De flesta trådar som slängs gör det antingen för att trådstarten är undermålig eller för att det är massa idioter som kommer in i tråden och förstör till den milda grad att det inte går att moderera rätsida på tråden igen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in