2010-07-27, 11:10
Medlem
Hej,
Vill inte highjacka ngon annans trd s jag skapar en ny.

Har runt 40k :- och mnadssparar i nulget runt 5-6tusen i mnaden. Mlet just nu r att f ihop 100 000. Idag lgger jag allt p ett sparkonto, men funderar p om man borde placera pengarna p ett smartare stt. Om jag fortstter som idag kommer jag kunna n 100 000 om kanske 10 mnader. r det smart att placera i fonder eller aktier p spass kort sikt fr att n mitt ml snabbare?
Citera
2010-07-27, 11:34
Bannlyst
Tjenare. Hrligt att du har tagit beslutet om att brja spara ihop lite pengar. De tipsen som jag kan ge dig r att;

1. ppna ett konto hos en bank som du inte har lnekontot hos. (Jag kan rekommendera Avanza)
2. Stt up automatisk verfring av pengarna direkt nr lnen kommer.
3. Kp aktier eller fonder.

Allt detta r igentligen fr att frsvra impulskp s att du inte fr ver pengar till ditt vanliga konto frn ditt sparande varje gng du vill kpa ngot. Sen vnjer man sig ocks med att inte ha s jttemycke pengar p kontot s p de sttet s slsar man inte lika mycket och blir mer rdd om pengarna.

Om du vill anvnda pengarna om 10 mnader s r aktier/fonder ngot fr dig. Aktier och fonder gr upp och ner hela tiden s du kan inte rkna med att du har dina 100,000 om 10 mnader. Men om du vill vara lngsiktig s r aktier och fonder det du ska satsa p.

Mvh

Thomas
Citera
2010-07-27, 11:37
Bannlyst
Obv beror det p. Vad dina 100k ska g till avsljar du inte, inte heller hur viktigt det r.
Skulle du ta en slantsingling om jag erbjd dig 1:1 fr pengarna tex., och varfr? Allts vi satsar 50k vardera och den som chansar p rtt vinner potten.

*edit: byt ut "jag" med "din morsa" eller ntt..
Senast redigerad av surreal.this 2010-07-27 kl. 12:03.
Citera
2010-07-27, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wamie

Om du vill anvnda pengarna om 10 mnader s r aktier/fonder ngot fr dig.

Mvh

Thomas

Du menar frsts tvrtom antar jag?

Jag har faktiskt inga planer med vad pengarna skall g till i dagslget. Jag tycker bara det r enklare att stta upp kortare ml n att planera fr 5 r framt. Nr jag har ntt mitt ml p 100 000 stter jag upp ett nytt ml.

Mvh
Spunk
Citera
2010-07-27, 12:43
Medlem
jonas401s avatar
ls boken med Per H Brjesson, S hr kan alla svenskar bli miljonrer. (finns p adlibris)

Dr kommer du f ett grundlggande i ditt sparande och jag lovar att du blir rik om du fljer hans rd...
Citera
2010-07-27, 13:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jonas401
ls boken med Per H Brjesson, S hr kan alla svenskar bli miljonrer. (finns p adlibris)

Dr kommer du f ett grundlggande i ditt sparande och jag lovar att du blir rik om du fljer hans rd...
Varfr betala fr den boken nr tipsen finns p ntet?
Citat:
Vgen till miljonen

- Ta 10 % av din ln varje mnad och investera.
- Kp en egen bostad.
- Kp vrdepapper (aktier och fonder) och behll dessa lnge.
- Frst vikten av rnta-p-rnta effekten.
- Lt dig inte luras av finansbranschen.

Rd om enskilda sparformer

JA TILL
- Rnteplaceringar
- Amortera p ln
- Egna aktier p brsen
- Egna onoterade aktier
- Indexsparande
- Aktiva fonder som verkligen frsker sl index
- Regionala fonder
- IPS-sparande
- Tjnstepensioner
- PPM-sparande

NEJ TILL
- Aktieindexobligationer
- Generationsfonder
- Hedgefonder
- Aktiva fonder som fljer index
- Fond-i-fondkoncept
- Traditionell pensionsfrskring

?
- Fond och kapitalfrskringar
- Utlndska aktier

Frn boken: S hr kan alla svenskar bli miljonrer av Per H Brjesson, Aktiesparana Kunskap

http://www.lasdigrik.net/sa-har-kan-...bli-miljonarer
http://www.finansportalen.se/blogg/?p=142
Citera
2010-07-27, 13:32
Medlem
jonas401s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surreal.this
Varfr betala fr den boken nr tipsen finns p ntet?

http://www.lasdigrik.net/sa-har-kan-...bli-miljonarer
http://www.finansportalen.se/blogg/?p=142
okej det r sant men fr att f rtt tankestt nr det gller ekonomi tycker jag nd att man br lsa boken...

rnta p rnta effekten r grym, sparar du som Ts sa 5-6000 i mnaden i 25 r fr du nstan fyra miljoner med en avkastning p 6 %... Vid nnu hgre avkastning kan det enkelt dubblas.
Citera
2010-07-27, 17:04
Medlem
Jag har runt ~88k p mitt lnekonto, sen en struntsumma p ~25k i fonder.
Dessa pengar ska bli min buffert nr jag brjar studera, s jag har dem endast p kontot med en pissrnta, och skiter i om rntan r 1%, blir inte mycket nd.
Hur mycket kan man kalla en kostnad av att inflationen gr pengarna mindre vrde per r?
Citera
2010-07-28, 14:22
Medlem
hall,

Tack fr alla svar.
Nu r ju inte mitt nuvarande ml att bli miljonr utan att f ihop runt 100 000 p kontot. Vad jag ska gra med pengarna har jag inte bestmt nnu, kanske tar jag hlften och drar till thailand och investerar resten ngonstans. Min frga var egentligen om jag ska fortstta kra p som idag, dvs lgga 6000 frn lnen p sparkontot varje mnad den 25:e vilket kommer gra att jag nr mitt ml om 10 mnader, eller, om jag mnadssparar i ngon annan form, tex en fond eller aktie fr att n mlet snabbare.

/Spunk

edit: Ska faktiskt ta och bestlla boken ni pratar om.
Senast redigerad av Spunknik 2010-07-28 kl. 14:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in