2010-07-27, 11:10
Medlem
Hej,
Vill inte highjacka någon annans tråd så jag skapar en ny.

Har runt 40k :- och månadssparar i nuläget runt 5-6tusen i månaden. Målet just nu är att få ihop 100 000. Idag lägger jag allt på ett sparkonto, men funderar på om man borde placera pengarna på ett smartare sätt. Om jag fortsätter som idag kommer jag kunna nå 100 000 om kanske 10 månader. Är det smart att placera i fonder eller aktier på såpass kort sikt för att nå mitt mål snabbare?
Citera
2010-07-27, 11:34
Bannlyst
Tjenare. Härligt att du har tagit beslutet om att börja spara ihop lite pengar. De tipsen som jag kan ge dig är att;

1. Öppna ett konto hos en bank som du inte har lönekontot hos. (Jag kan rekommendera Avanza)
2. Sätt up automatisk överföring av pengarna direkt när lönen kommer.
3. Köp aktier eller fonder.

Allt detta är igentligen för att försvåra impulsköp så att du inte för över pengar till ditt vanliga konto från ditt sparande varje gång du vill köpa något. Sen vänjer man sig också med att inte ha så jättemycke pengar på kontot så på de sättet så slösar man inte lika mycket och blir mer rädd om pengarna.

Om du vill använda pengarna om 10 månader så är aktier/fonder något för dig. Aktier och fonder går upp och ner hela tiden så du kan inte räkna med att du har dina 100,000 om 10 månader. Men om du vill vara långsiktig så är aktier och fonder det du ska satsa på.

Mvh

Thomas
Citera
2010-07-27, 11:37
Bannlyst
Obv beror det på. Vad dina 100k ska gå till avslöjar du inte, inte heller hur viktigt det är.
Skulle du ta en slantsingling om jag erbjöd dig 1:1 för pengarna tex., och varför? Alltså vi satsar 50k vardera och den som chansar på rätt vinner potten.

*edit: byt ut "jag" med "din morsa" eller nått..
Senast redigerad av surreal.this 2010-07-27 kl. 12:03.
Citera
2010-07-27, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wamie

Om du vill använda pengarna om 10 månader så är aktier/fonder något för dig.

Mvh

Thomas

Du menar förstås tvärtom antar jag?

Jag har faktiskt inga planer med vad pengarna skall gå till i dagsläget. Jag tycker bara det är enklare att sätta upp kortare mål än att planera för 5 år framåt. När jag har nått mitt mål på 100 000 sätter jag upp ett nytt mål.

Mvh
Spunk
Citera
2010-07-27, 12:43
Medlem
jonas401s avatar
läs boken med Per H Börjesson, Så här kan alla svenskar bli miljonärer. (finns på adlibris)

Där kommer du få ett grundläggande i ditt sparande och jag lovar att du blir rik om du följer hans råd...
Citera
2010-07-27, 13:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jonas401
läs boken med Per H Börjesson, Så här kan alla svenskar bli miljonärer. (finns på adlibris)

Där kommer du få ett grundläggande i ditt sparande och jag lovar att du blir rik om du följer hans råd...
Varför betala för den boken när tipsen finns på nätet?
Citat:
Vägen till miljonen

- Ta 10 % av din lön varje månad och investera.
- Köp en egen bostad.
- Köp värdepapper (aktier och fonder) och behåll dessa länge.
- Förstå vikten av ränta-på-ränta effekten.
- Låt dig inte luras av finansbranschen.

Råd om enskilda sparformer

JA TILL
- Ränteplaceringar
- Amortera på lån
- Egna aktier på börsen
- Egna onoterade aktier
- Indexsparande
- Aktiva fonder som verkligen försöker slå index
- Regionala fonder
- IPS-sparande
- Tjänstepensioner
- PPM-sparande

NEJ TILL
- Aktieindexobligationer
- Generationsfonder
- Hedgefonder
- ”Aktiva” fonder som följer index
- Fond-i-fondkoncept
- Traditionell pensionsförsäkring

?
- Fond och kapitalförsäkringar
- Utländska aktier

Från boken: Så här kan alla svenskar bli miljonärer av Per H Börjesson, Aktiesparana Kunskap

http://www.lasdigrik.net/sa-har-kan-...bli-miljonarer
http://www.finansportalen.se/blogg/?p=142
Citera
2010-07-27, 13:32
Medlem
jonas401s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surreal.this
Varför betala för den boken när tipsen finns på nätet?

http://www.lasdigrik.net/sa-har-kan-...bli-miljonarer
http://www.finansportalen.se/blogg/?p=142
okej det är sant men för att få rätt tankesätt när det gäller ekonomi tycker jag ändå att man bör läsa boken...

ränta på ränta effekten är grym, sparar du som Ts sa 5-6000 i månaden i 25 år får du nästan fyra miljoner med en avkastning på 6 %... Vid ännu högre avkastning kan det enkelt dubblas.
Citera
2010-07-27, 17:04
Jag har runt ~88k på mitt lönekonto, sen en struntsumma på ~25k i fonder.
Dessa pengar ska bli min buffert när jag börjar studera, så jag har dem endast på kontot med en pissränta, och skiter i om räntan är 1%, blir inte mycket ändå.
Hur mycket kan man kalla en kostnad av att inflationen gör pengarna mindre värde per år?
Citera
2010-07-28, 14:22
Medlem
hallå,

Tack för alla svar.
Nu är ju inte mitt nuvarande mål att bli miljonär utan att få ihop runt 100 000 på kontot. Vad jag ska göra med pengarna har jag inte bestämt ännu, kanske tar jag hälften och drar till thailand och investerar resten någonstans. Min fråga var egentligen om jag ska fortsätta köra på som idag, dvs lägga 6000 från lönen på sparkontot varje månad den 25:e vilket kommer göra att jag når mitt mål om 10 månader, eller, om jag månadssparar i någon annan form, tex en fond eller aktie för att nå målet snabbare.

/Spunk

edit: Ska faktiskt ta och beställa boken ni pratar om.
Senast redigerad av Spunknik 2010-07-28 kl. 14:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in