Citat:
Ursprungligen postat av tim_hedlund
Nej, det tror jag inte. Men man kan fråga sig om inte mycket filosofi utgår från vissa ej uttalade språkliga grundpremisser, och handlar om att utifrån dessa bygga upp ett sorts hållbart "system" som bevisar sig själv. Fast jag är oskolad inom såväl lingvistik och hermenuetik så jag vet inte så noga. Bara en känsla jag får ibland.
Det är ett mycket intressant område. De flesta filosofer försöker bygga upp logiska system á la Hegel eftersom de ska vara "lätta" att förstå och verka mer "bevisade" (lite cirkelresonemangsvarning). Andra filosofer använder sig av lyrik t.ex. Nietzsche, vilket i min mening är roligare att läsa men ibland svårare att tolka.
Det finns även många som ifågasatt språkets mening, t.ex. Wittgenstein, "Om det man inte kan tala, får man tiga". Semantiken är en ganska viktig del om inom filosofin om jag inte minns fel, läran om orden och uttryckens betydelse. Om vi inte är överens om språket så kommer vi definitivt inte vara överens om det vi säger användandes språket.
Jag säger som min filosoflärare när jag öppnar munnen: "Då tycker jag att du ska gå och fördjupa dig i det området."