Ja, mycket enkel fråga; jag bor i en schysst lya med relativt låg hyra. Det är två lägenheter i huset, jag och hyresvärden m familj har varsin, och jag har givetvis hyreskontrakt, dock är jag (ännu) inte med i hyresgästföreningen, men det är på G. Nu säger han att det är aktuellt att lägga ut hela huset på försäljning.
Så, den enkla frågan; kommer jag behöva flytta eller vilka rättigheter har jag att bo kvar?
Anledningen är väl egentligen den att jag har väldigt låg hyra. Den hyra jag kan tänka mig är rimlig skulle säkert hamna på runt 5-6000 i månaden, emedans jag betalar blygsamma 2300. Och man kan ju inte höja hur som helst, det är ju reglerat. Där finns en anledning till att man vill ha bort mig - i så fall. Jag kan tänka mig att pynta extra, men det finns ju gränser för egen del. Det smidigaste för en hyresvärd vore att slänga ut mig och satsa på ett säkert kort.
En annan anledning är att den person i staden som ofta köper hyreshus (och kan komma att bli aktuell för detta) inte är speciellt glad i mig. En gång i tiden hade jag ekonomiska svårigheter och kunde därmed inte betala hyran - och jag tvingades säga upp kontraktet för att undvika vräkning. Sen har jag lite gammal skit hos fogden och inkasso. Inget allvarligt, men ändock så är jag inte kreditvänlig.
Alltså, situationen kan komma att bli den att han vill slänga ut mig. Kanske är jag bara paranoid och jag har aldrig tvistat med min hyresvärd om något, men jag vill helt enkelt veta att jag har rättigheter att bo kvar även om en viss tvist skulle uppstå.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!