2010-07-26, 14:36
Medlem
För någon månadsedan fick jag en inbjudan om en släkting till min sambos bröllop.
Enligt inbjudan skall man bära "kavaj"
Som den medelklass arbetarhjälten jag är har jag inget vidare stort utbud av kavajer och jag förstår faktiskt inte riktigt klädkoden heller. Är det okej att ha på sig kostym i och med ovannämnda regel?

Har ni något förslag på någon bra klädkombo jag kan slå till med? Tänkte inhandla kläderna i helgen isånnafall och all hjälp och förslag fram tills dess är mer än uppskattat
Citera
2010-07-26, 14:47
Medlem
razorXs avatar
Kavaj

Kavaj är numera den minst strikta av vedertagna klädkoder. För män kan det vara mörk kostym med färgad skjorta eller ljusa kostymer och kanske fluga istället för slips. Kvinnor bär klänning, kjol, dräkt eller byxdress som är elegantare än vanlig vardagsklädsel och runt knälång.

Saxat från Wikipedia
Citera
2010-07-26, 15:12
Medlem
Shrink in spes avatar
Ha på dig kostym och slips, kan inte gå fel och det är det som ofta menas med "Kavaj".
Citera
2010-08-18, 23:36
Medlem
Jag är helt inne på vad Kavaj innebär dvs kotym med valfri färg, och om det är äldre som bjuder så är det antagligen tom mörk kostym.

Men vore det inte vettigare att bara göra det enkelt för sig och skriva Kostym på inbjudningar, för de få gånger jag har haft uppklädda tillställningar så väljer ändå en del att tolka Kavaj som att det är okej att ha udda kavaj med jeans till...
Citera
2010-08-19, 15:35
Medlem
citzens avatar
Här har Magdalena Ribbing skrivit om dem olika klädkoderna.

Citat:
Kavaj
Traditionellt innebär klädsel:kavaj detsamma som "mörk kostym", men numera har den mörka kostymen oftast sin egen och lite högre nivå och då gäller följande:

Han: Lite mindre formellt högtidligt än "mörk kostym", men fortfarande en hel kostym, lite ljusare om det passar tillfället. Om det är tydligt informellt: elegant blazer och snyggaste udda byxa, inte jeans. Ljus skjorta, slips, eller fluga. Vit skjorta höjer finhetsnivån.

Hon: Klänning/kjol/byxdress som är elegantare än vanlig vardagsklädsel, men inte aftonflott som till "mörk kostym".
Citera
2011-11-30, 11:45
Medlem
Jimmits avatar
Lånar tråden. Har ungefär samma dilemma som TS.

Saken är den att jag har ett gäng astråkiga gråa och svarta kavajer. Känner inte för att köpa en mörkbrun eller marinblå som verkar vara det enda valet man har som kille. Vill ha typ en apelsin-orange/klarblå/vad som helst, utom en standard grå-svart kavaj. Länka gärna om ni hittar på nätet, har googlat runt på en massa siter utan resultat. Tack på förhand!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in