• 1
  • 2
2010-07-26, 13:08
Medlem
veryDiscos avatar
Någon som bott där? Hur är de?
De ligger en jäkla bit från skolan, så hur är det med busslinjer etc?
Kan man trivas där ändå eller blir det för jobbigt att bo så långt bort utan bil?

Dåligt/bra?

Kärrhöksgatan ligger området på.

---------------------------------------------------------------------------------------------

Det här är ett tillägg (2017-07-02) på det ursprungliga inlägget

Moderatormeddelande/FAQ (Del 1):

Kort information om Jönköping University

Vilka är Jönköpings stadsdelar?

Vilka hyresvärdar/bostadsbolag finns i Jönköping?

Hur kan studentkåren hjälpa till med bostäder i Jönköping?

/Mod.
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2017-07-02 kl. 23:30.
Citera
2010-07-26, 13:10
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
FAQ Del 2

Vilka bostadssökarsidor finns det för Jönköping?

Hur ser studentbostadsläget (kötid, tillgång på bostäder, m.m.) ut i Jönköping?

/Mod.
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2017-07-02 kl. 23:42.
Citera
2010-07-26, 13:21
Medlem
Verdess avatar
Är det Råslätt du pratar om? Det är ok.. fula hus men vem bryr sig egentligen. Bussarna går ofta så det är inga problem, bodde själv där ett tag och pendlade till skolan
Citera
2010-07-26, 16:05
Medlem
veryDiscos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verdes
Är det Råslätt du pratar om? Det är ok.. fula hus men vem bryr sig egentligen. Bussarna går ofta så det är inga problem, bodde själv där ett tag och pendlade till skolan
Alright, tack för svaret! Och ja, det är råslätt
Citera
2010-07-27, 13:00
Medlem
boende i Jönköping .

Hej
jag har blivit antagen till högskolan i jönköping nu till hösten . sen då jag fick antagningsbeskedet håller jag på att leta efter ett boende . det varkar vara ganska svårt, jag har inte fått tag på 1:a elr 2:a inte ett korridorrum heller .
vad har man för alternativ i fal att man inte hitta bostad ?? kan högskolan göra nåt för de som inte hittar ?
kan man liksom bosätta sig i vandrarhem tills man hittar ?

tänker kanske det kan finnas folk här från jönköping som har att hyra ut
Citera
2010-07-27, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av h131200
Hej
jag har blivit antagen till högskolan i jönköping nu till hösten . sen då jag fick antagningsbeskedet håller jag på att leta efter ett boende . det varkar vara ganska svårt, jag har inte fått tag på 1:a elr 2:a inte ett korridorrum heller .
vad har man för alternativ i fal att man inte hitta bostad ?? kan högskolan göra nåt för de som inte hittar ?
kan man liksom bosätta sig i vandrarhem tills man hittar ?

tänker kanske det kan finnas folk här från jönköping som har att hyra ut

Själv studerar jag I jönköping så kanske kan ge dig några råd.

Du kan nog kontakta skolan för boende om du vill bo i korridor då. Hur duktiga dom är på att arrangera nått vet jag inte, men jag föreslår att du försöker finna nått själv. Dessutom kan du ringa Vätterhem och fråga om det finns några lägenheter tillgängliga. Skulle rekommendera att du gör det snabbt innan alla utbytestudenter kommer in i staden och tar över

Annars kan du ju bo lite utanför stan, förort dvs, finns Råslätt vilket är ett najs ställe med många studenter. Flesta är utlänningar men det är skön stämning där vad jag vet!.

Vad ska du plugga till?
Citera
2010-07-27, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tennis4ever21
Själv studerar jag I jönköping så kanske kan ge dig några råd.

Du kan nog kontakta skolan för boende om du vill bo i korridor då. Hur duktiga dom är på att arrangera nått vet jag inte, men jag föreslår att du försöker finna nått själv. Dessutom kan du ringa Vätterhem och fråga om det finns några lägenheter tillgängliga. Skulle rekommendera att du gör det snabbt innan alla utbytestudenter kommer in i staden och tar över

Annars kan du ju bo lite utanför stan, förort dvs, finns Råslätt vilket är ett najs ställe med många studenter. Flesta är utlänningar men det är skön stämning där vad jag vet!.

Vad ska du plugga till?

asså det me vätterhem och de andra hyrväedar, dom flesta är på semester o inte svarar på tlfn .
jag har lämnat intresseanmäla på nästan alla bostadbolag .

jag blivi antagen i datateknik, inriktning inbyggda system .

sj ?
Citera
2010-07-27, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av h131200
asså det me vätterhem och de andra hyrväedar, dom flesta är på semester o inte svarar på tlfn .
jag har lämnat intresseanmäla på nästan alla bostadbolag .

jag blivi antagen i datateknik, inriktning inbyggda system .

sj ?

Tyvärr så är det så men du får fortsätta kämpa, annars är du hemlös!..pluggar eknomi...
Citera
2010-07-28, 10:43
Medlem
nån som vet ??
Citera
2010-07-28, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av veryDisco
De ligger en jäkla bit från skolan, så hur är det med busslinjer etc?

Co mon det e inte så långt, det skulle vara ännu värre om du bodde i Stockholm och måste pendla till skolan ganska länge beroende hur långt bort man bor från uni. , har själv bott i Råslätt under 3 år och det e inte så långt till skolan... bussresan tar bara 13 minuter...

Du får också vara bered på att prata engelska som huvudspråk i kärrhöksgatan för att majoriteten som bor där är utbytestudenter och internationella programstudenter....
Citera
2010-07-28, 18:09
Medlem
veryDiscos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fullmetalboy
Co mon det e inte så långt, det skulle vara ännu värre om du bodde i Stockholm och måste pendla till skolan ganska länge beroende hur långt bort man bor från uni. , har själv bott i Råslätt under 3 år och det e inte så långt till skolan... bussresan tar bara 13 minuter...
Det är en viss skillnad att bo 10km från något i en stad med 1.000.000 invånare mot att bo 10km från något i en stad med 80.000 invånare. Speciellt när skolan ligger i stadens enda centrum.
Men var inte så farligt, drygt 5km, lägre än jag fått för mig. Men det är ju 5km från ALLT verkar det som, inte bara skolan.
Citat:
Ursprungligen postat av fullmetalboy
Du får också vara bered på att prata engelska som huvudspråk i kärrhöksgatan för att majoriteten som bor där är utbytestudenter och internationella programstudenter....
Första reaktionen är "soft"! Men så kommer jag att tänka på den lokala högskolan, där alla utbytesstudenter etc är indiska män. Då män är mer värda än kvinnor i många andra delar av världen antar jag att det är en väldigt stor mängd män där eller?
Citera
2010-07-29, 12:30
Medlem
gjorde en intresseanmälan till en lägenhet jag fann på studbo.se. Varit medlem sen 2009-08 men blev inte erbjuden visning. Då kan man med andra ord vara medlem i 1 dag och bli erbjuden en lägenhet sålänge de av någon anledning vill ha dig som hyresgäst jämfört med någon annan? Någon som vet hur länge man måste ha varit medlem för att ens ha en chans på lägenhet?

Till TS, är själv i samma sits. Vi får peppa varandra!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in