2010-07-26, 02:22
Medlem
dayms avatar
Varje gång jag försöker tillaga en omelett med ost och tomat i så kommer det ut så pass mycket vätska ur tomaterna att hela härligheten nästan flyter omkring, vilket såklart förstör upplevelsen helt och hållet.

Jag har försökt att noggrant ta ut allt "kött" och låta dom uppskurna delarna ligga och rinna av ett par minuter i en nypa salt, men inget verkar fungera, och jag vill verkligen ha med tomater i min omelett för att få en litet friskare smak, så är uppgiften omöjlig, finns det lämpliga substitut eller brister det bara i min metodik?
Citera
2010-07-26, 02:35
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daym
Varje gång jag försöker tillaga en omelett med ost och tomat i så kommer det ut så pass mycket vätska ur tomaterna att hela härligheten nästan flyter omkring, vilket såklart förstör upplevelsen helt och hållet.

Jag har försökt att noggrant ta ut allt "kött" och låta dom uppskurna delarna ligga och rinna av ett par minuter i en nypa salt, men inget verkar fungera, och jag vill verkligen ha med tomater i min omelett för att få en litet friskare smak, så är uppgiften omöjlig, finns det lämpliga substitut eller brister det bara i min metodik?

En lösning kan vara att lägga i dem precis efter dem andra ingredienserna har hamnat i stekpannan!
Citera
2010-07-26, 08:00
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:

Kan nästan garantera att det är din metodik som brister.

Tricket är att lägga i tomatskivorna precis när omeletten börjar "sätta" sig (alltså när den är nästan helt färdig).
Tomaterna kommer förvisso vara mer "ljumna" än helt genomvarma, men i mitt tycke gör det absolut ingenting.
En omelett avnjuts ändå som bäst när den är ljummen.

Ett annat trick kan vara att du använder små tomater (t. ex. körsbärstomater) istället för skivor av "vanlig" tomat modell större.

Ett exempel på en omelett med Romantica-tomater i som jag postade i bildtråden för ett tag sedan:
http://www.imagehost.se/images/semgbmjg.jpg
Senast redigerad av [Strange Days] 2010-07-26 kl. 08:18.
Citera
2010-07-26, 09:53
Medlem
dePauls avatar
Det enklaste sättet är att halstra tomaterna snabbt eller köra dem på/i grillen en kort stund så att de liksom skrumpnar ihop. Därefter är det bara att placera dem på omeletten i slutet av tillagningen.

~Paul~
Citera
2010-07-26, 10:24
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det enklaste sättet är att halstra tomaterna snabbt eller köra dem på/i grillen en kort stund så att de liksom skrumpnar ihop. Därefter är det bara att placera dem på omeletten i slutet av tillagningen.

~Paul~

Man kan också semitorka dem i ugn.
Borde ge samma effekt, och dessutom en mer koncentrerad tomatsmak.
Citera
2010-07-26, 11:44
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Man kan också semitorka dem i ugn.
Borde ge samma effekt, och dessutom en mer koncentrerad tomatsmak.
Precis. Mina tips var bara allmänt hållna .

~Paul~
Citera
2010-07-26, 13:10
Medlem
dayms avatar
Tack för alla tipsen, lägger alltid på tomaterna vid slutet av tillagningen, men ska testa torka skivorna i ugnen, lite väl omständigt för en omelett kan tyckas men nåja.
Citera
2010-07-26, 14:29
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Tack för alla tipsen, lägger alltid på tomaterna vid slutet av tillagningen, men ska testa torka skivorna i ugnen, lite väl omständigt för en omelett kan tyckas men nåja.

Håller helt med om det, och egentligen så skall det inte behövas.

Men som sagt så kan du ju testa med olika tomatsorter.
Du kan ju t. ex. prova med kvisttomater och se om det blir bättre.
Om det inte blir någon skillnad så byt till körsbärstomater.
Citera
2010-07-26, 21:55
Medlem
dayms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Håller helt med om det, och egentligen så skall det inte behövas.

Men som sagt så kan du ju testa med olika tomatsorter.
Du kan ju t. ex. prova med kvisttomater och se om det blir bättre.
Om det inte blir någon skillnad så byt till körsbärstomater.

Ska fan köra ett riktigt vetenskapligt experiment imorgon med två varianter, en med plommontomater och den andra med körsbärstomater.
Citera
2010-07-28, 01:09
Medlem
Eftersom att detta är en av mina favoriträtter, fast då som äggröra med bacon & tomat samt att jag lever på detta när jag ska deffa och gå ner i vikt, så har jag svar på din fråga.
Stek tomaten separat innan, på medel eller hög värme. På så sätt kokar vätskan bort och din omelett vätskar sig inte.
Du behöver inte tillsätta tomaterna direkt när du har i äggen i pannan utan kan med fördel vänta kanske ½ min.
Citera
2010-07-28, 08:51
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merimee
Eftersom att detta är en av mina favoriträtter, fast då som äggröra med bacon & tomat samt att jag lever på detta när jag ska deffa och gå ner i vikt, så har jag svar på din fråga.
Stek tomaten separat innan, på medel eller hög värme. På så sätt kokar vätskan bort och din omelett vätskar sig inte.
Du behöver inte tillsätta tomaterna direkt när du har i äggen i pannan utan kan med fördel vänta kanske ½ min.
Välkommen till forumet och framför allt den här sektionen. Dina tips är användbara dock har de redan blivit omnämnda .

~Paul~
Citera
2010-07-31, 11:36
Medlem
X666s avatar
Omelette med tomat och skinka fanns på en lunch a la carte som jag jobbade på en gång. Då minns jag att vi jobbade med skållade och hackade tomater, som lades i efter att man kört runt med gaffeln några sekunder och omeletten hade börjat sätta sig.
Själv så föredrar jag att äta min omelette hopvikt, dvs inte öppen..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in