Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2004-05-14, 10:39
  #13
Medlem
Det var och är lika jobbigt för mig. Anledningen till att jag beslutade mig för att sluta med skiten var för att jag hade hört så enormt mycket om utsättningsproblem med SSRI-preparat och ville se hur jag skulle klara det.

Jag har inte mått såhär dåligt som jag gör nu ens när jag var som mest deprimerad och fick det utskrivet från första början.. Men samtidigt är jag så enormt lättad över att ha slutat och vissa stunder mår jag tillochmed bättre än nånsin. Det är lite som en chock med alla känslor som sköljer över mig efter två år som zombie:

Om du har mått dåligt när du har varit utan ett tag så kommer du med största sannolikhet ha vissa problem när du ska sluta helt.

100mg är väl en ganska normal dos antar jag, kanske något högt.

Det finns massor med folk som har klarat att sluta iochmed att det är världens typ mest förskrivna läkemedel. MEN det är ju även ett jävligt nytt läkemedel och ingen vet nånting om dom långsiktiga effekterna.

Vem vet? Om 30 år kanske vi har en hel generation med mystiska cancer-sjukdomar förorsakade av det här "ofarliga" läkemedlet.. Det har ju hänt förr, att läkarkåren har litat blint på forskarna och patienterna i sin tur har litat på läkarna om läkemedels "ofarlighet".

Nu tror jag ju inte att det kommer att bli så stora skandaler kring det här, men är tämligen säker på att vi kommer att få se mer och mer snack om att vissa blir beroende och har svårt att lägga av. Kanske att dom kommer att lägga till lite biverkningar i listan och i framtiden kommer förhoppningsvis dessa preparat inte skrivas ut lika lättvindigt.

Nu för tiden får man ju sånt här för PMS, och det säger ju en del.



Citat:
Ursprungligen postat av Kia
Det känns skitjobbigt för mig att läsa det här. Jag tar zoloft och vet att jag mått piss om jag varit utan i en vecka eller så. Jag har alltid trott att det skulle gå bra om jag trappade ner och inte bara slutade tvärt men det verkar ju som att det är lika illa det. Det måste väl finnas massor med människor som klarat att sluta, annars skulle dom väl inte skriva ut det? Jag tar 100 mg vilket är en ganska hög dos enligt min läkare.
Citera
2005-06-04, 18:28
  #14
Medlem
HAtar att jag en gång satte mig i denna sits

Vet hur det är,,,,,,,jag har samma helvete som den killen ni beskrev ovan och som insomnia skrev om,....plus 1000 ggr värre panikattacker än tidigare.

Ätit 100 mg i 5 år.....trappat ner till 12 mg nu i sex månader. Jag lovar ibland önskar man att man inte fanns. Man kan inte göra något längre, man är fånge i sin egen kropp. VAr tvungen att sluta med zoloften pga extrem trötthet och sömn ett dygn åt gången. Jag har sovit som mest 20 timmar i sträck och det funkar inte om man har jobb att sköta.

Men Insomnia, hur länge sedan var det du slutade och går det att leva ett drägligt liv efter att man har slutat. Jag har hört att 8 veckor efter sista tabletten kan man räkna med att astinensen skal upphöra.

MVH Lena
Citera
2005-06-04, 18:35
  #15
Awaiting Email Confirmation
McFrosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lk22bm
Vet hur det är,,,,,,,jag har samma helvete som den killen ni beskrev ovan och som insomnia skrev om,....plus 1000 ggr värre panikattacker än tidigare.

Ätit 100 mg i 5 år.....trappat ner till 12 mg nu i sex månader. Jag lovar ibland önskar man att man inte fanns. Man kan inte göra något längre, man är fånge i sin egen kropp. VAr tvungen att sluta med zoloften pga extrem trötthet och sömn ett dygn åt gången. Jag har sovit som mest 20 timmar i sträck och det funkar inte om man har jobb att sköta.

Men Insomnia, hur länge sedan var det du slutade och går det att leva ett drägligt liv efter att man har slutat. Jag har hört att 8 veckor efter sista tabletten kan man räkna med att astinensen skal upphöra.

MVH Lena

Jag kan skriva under på cirka 8 veckor för att de värsta obehagen ska gå över. Jag har slutat (eller försökt sluta) ett par ggr genom åren men har alltid plockat upp det igen efter ca ett halvår. Men som sagt, efter ca 2 månader har jag inte känt något fysiskt obehag utan bara en ökande nedstämdhet efter hand.
Citera
2005-06-04, 22:12
  #16
Medlem
Tegelstens avatar
Ja kan bara hålla med om att det är ett rent helvete att sluta med dessa piller SSRI och i mitt fall paroxetin(seroxat).Sammanlagt har jag ätit antidepp i 10 år men slutade en gång för 3 år sedan med Anafranil som jag tagit då.Tyvärr gick ja på att det va mitt "grundproblem" som kom tillbaks som det så fint kallas av alla oinformerade läkare som massutskriver dessa piller och började igen,när det igentligen handlade om en slags "abstinens" ,kroppens saknad av syntetiskt serotonin som vi tillför kroppen.När vi sedan slutar så "stoppar" hela kroppen upp och vi får en mängd rubbningar.Har nu varit utan paroxetin i 3 månader och har haft och har fortfarande ett helvete med både fysiska och psykiska symtom.Dem
psykiska är betydligt värre än när jag väl började för 10 år sedan så det är knappast mitt grundproblem.Ständig yrsel,enorm trötthet,muskelstelhet,ångest,gugningar,konstiga spänningar mfl....
Det verkar som det lagras i kroppens fett likt benzo eftersom många upplever att det som värst 2-3 månader efter dem slutat och inte direkt efter "nollning".
Alkohol tål jag inte heller,inte ens i små mängder,då ökar mina besvär kraftigt och jag blir väldigt sjuk.
Jag har provat att ta en liten mängd paroxetin på 2,5 mg (1/8 tablett) och reagerar väldigt på en sån liten dos och det säger ju en hel del,blir helt groggy.
Synd att man inte kopplade att de va medicinen som va "boven" i min sjukdom
dem senaste 5 åren.Jag tror faktiskt att man kan utveckla nån slags tolerans av en längre tids knaprande och att man till slut blir sjuk av dessa piller men man tror att de är ens sjukdom som blivit värre och höjer dosen,börjar med ytterligare mediciner som benzo mm..
Ja vet faktiskt inte om jag kommer bli normal igen efter de här.Hade jag vetat hur mycke dem här påverkar hjärnan hade jag aldrig börjat men man va 20år och litade så klart på sin läkare och dem va ju helt ofarliga sas de.
Citera
2005-06-04, 22:49
  #17
Banned
Cipralex, enklare att sluta med?

Ja, har varit på gång att sluta med Cipralex ett halvår nu. Har gått ner från 30 till 20 mg (normaldos 20 mg) för att sluta helt för 2 veckor sedan. Har känt en ökad oro, men inte alls så farligt som jag trodde. Fördelarna är ju stora, sexlusten är tillbaka som när man var 17 (nästan iaf) och man har fått ett annat "driv i steget". Detta beslut har jag tagit helt utan min läkares vetskap.

Är absolut ingen pillerhatare, snarare pillertrillare så detta känns lite ovant. Har käkat SSRI i 5 år (Remeron,Zoloft och Cipralex). Nu ska jag försöka hålla mig till cito och roppar för lite skön avslappning ibland.

Så efter detta svammel så ville jag höra om hur det gått för andra att sluta på Cipralex, är det enklare avvänjning på C. än på andra SSRI preparat? Eller så kanske man inte har blivit avgiftad ännu och får en rebound och blir tvungen att börja igen.
Citera
2005-06-06, 13:47
  #18
Medlem
Gudruns avatar
Som det känns just nu tänker jag aldrig sluta med Zoloften.
Det tog mig 5 veckor att komma in i medicinen. Hela förra sommaren
gick åt helvete
I sommar ska jag försöka ge mina barn en glad o lugn mamma.
Citera
2005-06-06, 14:03
  #19
Medlem
RigorMortiss avatar
Flyttas från medicin till psykiatri

//Moderator
Citera
2005-10-19, 14:02
  #20
Medlem
Sexuella Biverkningar

Min tjej käkade zoloft i några månader och det kändes bättre och bättre för henne efteråt men hennes sexuella lust verkar aldrig komma tillbaka...HJÄLP

Är väldigt jobbigt för mig som är hennes pojkvän och skulle gärna vilja ha råd av någon som haft samma problem... vad kan man göra för få hennes lust tillbaka?!?!

MVH killen med lust
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback