Kul med en logistiktråd! Tycker att logistik får för lite uppmärksamhet i studiesammanhang. Jag läser sista året av en kandidat vid ett av sveriges universitet, och här är mina 5 cent:
Som tidigare nämnt så ryms logistik inom både naturvetenskapen och samhällsvetenskapen, och utbildningar finns inom båda och det finns även utbildningar som har både och, som alltså är tvärvetenskapliga. Det finns för och nackdelar med alla 3 typer. Håller också med om definitionen att logistik är läran och hantering av komplexa system, snarare än "rätt sak vid rätt plats, vid rätt tillfälle." Supply chain t.ex. är betydligt mer än bara flytta produkt från A till B, och handlar om att skapa minsta totalkostnad i hela kedjan(mål i form av flexibilitet, nuvarande situation osv spelar såklart roll, men övergripande) och kan innefatta många företags framtid.
Min uppfattning är att det finns mycket jobb om du har erfarenhet. De flesta "bra" jobbannonser kräver "erfarenhet inom logistikkedjan" - vilket kan vara lite vad som helst. Det spelar ofta inte så stor roll vad du har jobbat med, så länge du har hyffsat kvalificerat studiejobb inom logistik(typ bokning, kundtjänst hos logistikföretag, inköpsassistent, speditionsassistent, logistikassistent,transportplanerare osv)
Så det smartaste man kan göra är att hitta relevant jobb under utbildningen. Min uppfattning är att det faktiskt inte är så svårt för logistikstuderande eftersom att logistik på senare år har fått mycket uppsving- flexibilitet i organisationen och transportkostnader har fått ökad uppmärksamhet och det blir allt vanligare att organisationer driver olika projekt inom just logistik för att förbättra lönsamheten. Det är också ett stort plus när man gör examensarbeten och har lite kontakter och erfarenhet hur branschen verkligen fungerar.
De i min klass har gått lite olika vägar, men runt ~40% hade relevanta studiejobb i mitten av utbildningen. Uppfattningen är att de som har sökt relevant studiejobb, har också fått det oftast. Vissa började på lager, och berättade att de gick logistikutbildning och visade framfötter, vissa jobbade typ i reception hos ett logistikföretag, och har bara nämnt att de studerar logistik och fått relevant studiejobb den vägen, vissa (som jag) sökte bara massor av jobb som t.ex. i kundtjänst hos logistikföretag, speditionsassistent, assistent på logistikavdelning osv.
Jag fick ett relevant jobb som transportplanerare efter första året och har alltså några års erfarenhet när jag går ut med min kandidatexamen, vilket har gett mig stora fördelar, jag har runt 80%G och resten VG och det är rätt dåligt. men jag får ändå gå på alla "bra" intervjuer, pågrund av studiejobben och en stark kandidatuppsats. Jobb intervjuerna är inom de flesta fält inom logistik såsom supply chain, inköp och sälj, och inom olika ickevinstdrivande organisationer i köpenhamn/sthml/gbg.