2010-07-23, 21:09
Medlem
Hej! har haft lite funderingar kring att plugga logistik. Hur ser framtidsutsikten ut och vad finns det för möjligheter att kunna få schyssta jobb? Någon som har lite koll?
Citera
2010-07-24, 02:13
Medlem
assfuckeRs avatar
Framtiden är alltid ljus för logistik, det behövs alltid. Ganska säkert kort skulle jag säga, dock är det nog ganska mycket konkurrens..
Citera
2010-07-24, 02:53
Medlem
Generalmajors avatar
Håller med ovanstående, dock har de flesta av mina kompisar som examinerats nyligen inom logistik fått jobb på direkten. Oväntat bra resultat faktiskt! Tänk på att logistik är ett brett område som ryms både inom naturvetenskapen och samhällsvetenskapen, alltså det finns ingenjörs- och ekonomilogistikutbildningar. Dessa två tenderar att skilja sig lite.
Citera
2010-07-24, 02:58
Medlem
tzjs avatar
Logistik skulle jag gissa har enorm utvecklingspotential, speciellt med tanke på miljön, och företagens strävan att bli "gröna".

Det är en stor utmaning som definitivt har en framtid.

Kör på!
Citera
2010-07-24, 15:25
Medlem
Stora frågan är vilken typ av utbildning har du möjlighet att börja? Pratar vi YH eller pratar vi akademisk? Vad gäller YH så ger det ungefär lika mycket som att börja jobba längst ner i logistikkedjan och sedan ge sig fan på att arbeta sig uppåt. Eller det sistnämnda för ju med sig att du får lön också.
Talar vi akademisk utbildning så finns det stora möjligheter i framtiden.
Kontentan av vår professors ena föreläsning stämmer rätt bra, "att räkna på kostnader och spara pengar kan vem som helst, det lär de ut på KY. För att förstå en logistikkedja, vilka behov som finns och hur något påverkar helheten så krävs det betydligt djupare förståelse..."
Citera
2014-05-08, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wizznoch
Stora frågan är vilken typ av utbildning har du möjlighet att börja? Pratar vi YH eller pratar vi akademisk? Vad gäller YH så ger det ungefär lika mycket som att börja jobba längst ner i logistikkedjan och sedan ge sig fan på att arbeta sig uppåt. Eller det sistnämnda för ju med sig att du får lön också.
Kontentan av vår professors ena föreläsning stämmer rätt bra, "att räkna på kostnader och spara pengar kan vem som helst, det lär de ut på KY. För att förstå en logistikkedja, vilka behov som finns och hur något påverkar helheten så krävs det betydligt djupare förståelse..."

Jag vet, gammal tråd men alltid aktuellt.

Akademisk version är att rekommendera - YH är vatten värt när man söker jobb om siktet är högre upp än truckförare eller lastbilist...

Den s.k. professorns åsikt ovan speglar väl denna elitistiska tänkande. Vad jag har märkt så akademiker kan det där med att räkna och får sällan fel på själva räknandet. Problemet är att antaganden från början är felaktiga dvs den djupare förståelsen är bristfällig.
Citera
2014-05-09, 01:00
Medlem
Trillskes avatar
Hur beskriver du "logistik"?
Väldigt lågnivå-misstag är såklart att tänka på det som synonymt med transport.

Nästa steg är att definiera det som "förflytta något från A till B". Förstås oberoende om förflyttningen handlar om tvärfunktionellt kommunikationsflöde, ditt arsle till jobbet eller en båt till japan.

Jag håller inte med i det heller. Anser istället att logistik är läran och hanteringen av komplexa system. Vad som skiljer logistik från andra områden är nämligen inte att saker flyttar på sig, det som är speciellt med logistikområdet är att det inte är fokuserat till att bara bry sig om delar av ett system, istället utreds helheten.

Så när du undrar över arbetsmarknaden för logistik beror det ju på vad du ser framför dig. Om det handlar om komplexa supply chains och big data - ehm, ja. Blir du en hejare på detta kan jag garantera att folk sliter i dig för monsterlöner. Å andra sidan såklart tack vare att det är svårt att bli en hejare på.

Om du mer undrar vilka inträdespositioner du kan få från en random logistikutbildning tror jag dock också det är en bra marknad. Den är väldigt bred, men en typisk karriär skulle ju kunna vara inköpare. Om vi endast ser till den möjligheten kan du googla runt lite och se hur många som letar med ljus och lykta efter vettiga inköpare.

Jämför med en mer anonym ekonomiutbildningen är nog ekonomi/logistik starkare.

Citat:
Vad jag har märkt så akademiker [...]
Spontant tycker jag det som brister är vad du kallar akademiker. När halva befolkningen tar en anonym ~kandidat tappar ordet förstås sitt värde om du fortfarande kallar det akademiker.

Tyngre masters inom logistik är tvärt om en väldigt bra filtrering när du söker folk som ser helheter. Det betyder inte att alla akademiker är duktiga, bara att chansen är väldigt mycket större.
Senast redigerad av Trillske 2014-05-09 kl. 01:08.
Citera
2014-05-09, 09:36
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wizznoch

Haha vilken tomte. Intressant att vi på min KY (som inte var logistik men närliggande) hade till 90% samma föreläsare som universitetet mitt emot. De som inte jobbade där var konsulter eller chefer inom branschen med många år bakom sig i verkligheten.
Citera
2014-05-10, 17:38
Medlem
Kul med en logistiktråd! Tycker att logistik får för lite uppmärksamhet i studiesammanhang. Jag läser sista året av en kandidat vid ett av sveriges universitet, och här är mina 5 cent:

Som tidigare nämnt så ryms logistik inom både naturvetenskapen och samhällsvetenskapen, och utbildningar finns inom båda och det finns även utbildningar som har både och, som alltså är tvärvetenskapliga. Det finns för och nackdelar med alla 3 typer. Håller också med om definitionen att logistik är läran och hantering av komplexa system, snarare än "rätt sak vid rätt plats, vid rätt tillfälle." Supply chain t.ex. är betydligt mer än bara flytta produkt från A till B, och handlar om att skapa minsta totalkostnad i hela kedjan(mål i form av flexibilitet, nuvarande situation osv spelar såklart roll, men övergripande) och kan innefatta många företags framtid.

Min uppfattning är att det finns mycket jobb om du har erfarenhet. De flesta "bra" jobbannonser kräver "erfarenhet inom logistikkedjan" - vilket kan vara lite vad som helst. Det spelar ofta inte så stor roll vad du har jobbat med, så länge du har hyffsat kvalificerat studiejobb inom logistik(typ bokning, kundtjänst hos logistikföretag, inköpsassistent, speditionsassistent, logistikassistent,transportplanerare osv)

Så det smartaste man kan göra är att hitta relevant jobb under utbildningen. Min uppfattning är att det faktiskt inte är så svårt för logistikstuderande eftersom att logistik på senare år har fått mycket uppsving- flexibilitet i organisationen och transportkostnader har fått ökad uppmärksamhet och det blir allt vanligare att organisationer driver olika projekt inom just logistik för att förbättra lönsamheten. Det är också ett stort plus när man gör examensarbeten och har lite kontakter och erfarenhet hur branschen verkligen fungerar.

De i min klass har gått lite olika vägar, men runt ~40% hade relevanta studiejobb i mitten av utbildningen. Uppfattningen är att de som har sökt relevant studiejobb, har också fått det oftast. Vissa började på lager, och berättade att de gick logistikutbildning och visade framfötter, vissa jobbade typ i reception hos ett logistikföretag, och har bara nämnt att de studerar logistik och fått relevant studiejobb den vägen, vissa (som jag) sökte bara massor av jobb som t.ex. i kundtjänst hos logistikföretag, speditionsassistent, assistent på logistikavdelning osv.

Jag fick ett relevant jobb som transportplanerare efter första året och har alltså några års erfarenhet när jag går ut med min kandidatexamen, vilket har gett mig stora fördelar, jag har runt 80%G och resten VG och det är rätt dåligt. men jag får ändå gå på alla "bra" intervjuer, pågrund av studiejobben och en stark kandidatuppsats. Jobb intervjuerna är inom de flesta fält inom logistik såsom supply chain, inköp och sälj, och inom olika ickevinstdrivande organisationer i köpenhamn/sthml/gbg.
Citera
2014-05-10, 17:50
Medlem
Trillskes avatar
Tillägg också att logistik är nyckelfunktionen vad gäller både cross function och cross organisation. Vad gäller cross organisation är det förstås ett resultat av supply chain management; SCM betyder egentligen något väldigt mycket större än det de flesta tänker sig när de hör ordet, och hela konceptet tillhör i grunden logistik.

På mindre skala är logistik den enda funktion förutom ledningsgrupp som har ett ansvar för helheten. Eftersom "ledningsgrupp" ofta blir en ganska diffus enhet är logistik den enda återstående funktionen med ansvar och rejäl inblick i helheten.

I praktiken innebär detta att logistik även på kontors-nivå tar ansvaret för korsfunktionellt samarbete.

Lägg till ordet "big data" så ser vi att logistik egentligen innefattar precis de områden typ alla skriker om idag. Sen kan det finnas viss uppförsbacke i att få organisationer att förstå den saken. Exempelvis finns många stora organisationer som historiskt inte haft logistiker i ledningsgruppen. Detta är såklart bisarrt, men det gäller ju att organisationen förstår det också. I annat fall sitter du som logistiker med problemen i praktiken, men inte på papperet.

Så detta ställer såklart krav på personen att förmedla den här bilden.
Citera
2014-05-10, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Haha vilken tomte. Intressant att vi på min KY (som inte var logistik men närliggande) hade till 90% samma föreläsare som universitetet mitt emot. De som inte jobbade där var konsulter eller chefer inom branschen med många år bakom sig i verkligheten.

ja KY utbildningar är bra, och det är oftast samma eller liknande föreläsare. Men KY utbildningar läser ändå andra kurser och andra synvinklar av logistik än universiteten. Vi på universitetet läser logistik ur ett brett perspektiv. Hur kommer man på kreativa lösningar på problemen? Vad vill kunden och hur skapar vi någonting som passar dem? Hur minskar vi totalkostnad? Hur driver man lyckade projekt? hur ser arbetsorganisationen ut och hur är organisationer formade (1 eller 2 chefer, självbestämmande eller hirarki, horisontellt eller vertikalt klimat? osv), Hur är man en bra ledare? och så vidare. Lägg därtill mycket grupparbeten som kräver att man söker kontakt med företag och lär sig "nätverka".

Den uppfattningen jag har fått är att många får jobb efter KY utbildningar absolut, men utbildningen är anpassad efter arbetsmarknaden, och universitetsutbildningarna anpassar sig inte på samma sätt och är lite mer i framkant, vågar lite mer än KY utbildningar. Trotts allt kommer alla företagets nya tankesätt och projekt utav professorerna och deras research utav de faktiska organisationerna, och det är ju som allt annat väldigt viktigt att följa modet och ständigt vara medveten om alla nya ord och effektiviseringsåtgärder som universiteten framhäver, i alla fall enligt chefer och ledning. Och det är oftast deras röst som räknas i slutändan

Nu ska vi inte dra alla över en kam eftersom jag inte har kollat in alla KY utbildningar inom logistik men det är vad jag har har fått för intryck när jag själv sökte utbildning och vad man har hört av folk i branschen, därmed inte sagt att KY utbildningar är sämre på nått sätt, men de utbildar andra olika sorters logistikarbetare
Senast redigerad av oskarrr 2014-05-10 kl. 17:59.
Citera
2014-06-01, 20:22
Medlem
En akademisk logistikutbildning skulle jag rekommendera också men tänk på att YH är formade efter företagens krav och önskningar och därför är YH rätt så bra val också då du blir utbildad i de exakta områden företaget önskar och kräver plus att YH erbjuder bättre praktik eller LIA (lärande i arbete). YH är på 2 år, hyffsat lättare än på universitet även om de använder sig av samma ämnen och kurser men man gör inga fördjupningar bara på YH.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in