Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-01-08, 12:28
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaerdfull
Att läsa ekonomi och logistik i en utbildning är en väldigt bra kombo. På Handels i Gbg finns ju deras logistikprogram på 300 hp. Efter 5 år kan du titulera dig civilekonom med en master i logistik. Kanske är den du kikat på? Du får fundera på om du vill jobba med, vad som intresserad dig mest. En renodlad ekonomiutbildning eller en ekonomiutbildning med logistik.
precis den du utbildningen du nämner har jag funderat på. lite kluven om jag ska köra 3 eller 5 år. kör jag 5 år är jag klar när jag är 30 isch, kanske inga konstigheter med tanke på att jag varit ute i arbetslivet sen gymnasiet vad tror ni?
Citera
2016-01-08, 14:00
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaegarn1337
precis den du utbildningen du nämner har jag funderat på. lite kluven om jag ska köra 3 eller 5 år. kör jag 5 år är jag klar när jag är 30 isch, kanske inga konstigheter med tanke på att jag varit ute i arbetslivet sen gymnasiet vad tror ni?

Det måste du ju bestämma själv. Angående åldern så är det inget problem. Det finns ingen egentlig skillnad mellan att läsa 5 år eller att läsa 3+2 år. Läser du direkt en civ.ing utbildning på 5 så har du ju visserligen allt lagt framför dig när du kommit in, förutsatt att du klarar tentorna så att du kan fortsätta.

Du blir ju inte "civilingenjör" om du läser 3+2, men nationellt lär det inte vara någon som ser skillnad på det. Internationellt är det noll skillnad, då civilingenjör/ekonom-systemet är ett svenskt påfund. Eller, det kanske finns i andra länder också men det är ju fortfarande bara nationellt i den bemärkelsen. 5 år civilingenjör är master of x, 3+2 år är master of x.

Jag har sista halvåret kvar på en treårig logistikutbildning, dvs kandidat i teknisk logistik (jag läser inte med grund i ekonomi, utan på teknisk högskola). Tror att jag kommer jobba i något/några år, och beroende på det karriärmässiga utfallet antingen fortsätta eller läsa en master på två år någon annanstans. Det är väl fördelen med 3+2. Du kan avsluta dina studier efter 3 utan konstigheter, medans en 5-årig sådan anses som oavslutad efter 3.

Cons and pros. Gör en lista eller nåt.
Citera
2016-01-09, 14:34
  #27
Medlem
Hej

Har bra insikt i logistikbranschen, du kan lätt få börja som logistikkordinator / planerare efter en kandidat. Jag har själv jobbat i branschen som förman men utan utbildning. Jag rekomenderar dig att läsa så mycket ekonomi du kan också, är jävligt avårt att nå riktigt högt på tex dhl, posten eller så utan ekonomi utbildning
Citera
2016-01-11, 01:00
  #28
Medlem
om jag vill jobba med inköp och dylikt är logistik & ekonomi på högskola rätt väg att gå?
Citera
2016-01-12, 14:31
  #29
Medlem
flaerdfulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaegarn1337
om jag vill jobba med inköp och dylikt är logistik & ekonomi på högskola rätt väg att gå?

Det finns olika vägar, men det är absolut en variant som är bra.
Högskola erbjuder ofta ett mer bredare program och valmöjligheter, medan yrkeshögskola är mer nischat (dock med en stor fördel iom praktiken och knyta kontakter).
Citera
2016-01-12, 14:38
  #30
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaegarn1337
om jag vill jobba med inköp och dylikt är logistik & ekonomi på högskola rätt väg att gå?
Skulle absolut vara en tänkbar väg.
Citera
2016-07-13, 18:17
  #31
Medlem
Jag blev just antagen på "kvalificerad inköpare fördjupning logistik" YH, i Örnsköldsvik.

Är det någon som har gått där eller vet något om utbildningen?
Jag ville egentligen gå internationell logistiker men jag överväger att tacka ja till inköp/logistik.

Vad tror ni, kan det vara en bra väg att ta för att slippa alla extra/behovsanställningar?=)
Citera
2017-08-15, 14:25
  #32
Medlem
Freebops avatar
Jag har kommit in på KTH magisterprogram inriktning logistik och funderar över framtiden. Hur tror ni möjligheterna att få arbete inom den branschen inom de kommande åren? I grunden har jag en ekonomie kandidatexamen från en välrenommerad universitet som jag tänkt kombinera.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback