2010-07-23, 20:52
Medlem
Har ni tänkt på att det inte görs så många banbrytande upptäckter längre.
Senaste grejen var typ, visuellt operativsystem och vad är det mot första mannen på månen.
Sen värkar det vara mest teoretiska grejer som inte leder till så mycket, som partikel acceleratorn.
Tycker ni också att det är så och vad beror det på?
Citera
2010-07-23, 23:21
Medlem
Jag håller med om att inte så mycket banbrytande saker sker, eller i alla fall att sådana saker som vi märker av. Men att det dock sker banbrytande saker i sjukhus branschen , och därmed sådana saker vi inte märker av. som t.ex nanoteknik som kan hjälpa läka infektioner dock så är detta inte riktigt banbrytande(än) men du kanske förstår min poäng. det sker även stora upptäckter inom marinbiologi där man hittar extremt udda arter på djupa vatten som kan hjälpa oss förstå den mänskliga hjärnan mer.
men en banbrytande sak som förhoppningsvis kommer ske under våran livstid är den första människan på mars så de kanske du kan anse som något banbrytande
Citera
2010-07-23, 23:23
Medlem
Ponera att du 1990 sagt att du fått en bild av en kille från australien som han tog för 1 min sedan med sin telefon.

Ponera att du 1990 sagt att du kan slå sveriges 100 mest almänbildade personer på en gång i frågesport bara du får en dator

Ponera att du 1990 sagt att du kan inom 30 min få tag på nästan alla filmer som gjorts och se dem på en tv som är 42 tum stor och 5 cm tjock.

Ponera att du 1990 sagt att du på din nintendo kan spela ett spell med 30 personer som sitter i olika ändar av världen. Och spelet är till och med i 3d!!

Ponera att du 1990 sagt att du kan få tag på nästan vilken låt som helst inom 3 min.

Ponera att du 1990 sagt att du har en "walkman" som är 7*5 cm, 4mm tjock, den har plats för 10 000 låtar och man behöver ingen autoreverse för det finns inget band i den och man kan direkt välja vilken låt man vill höra.

Ponera att du 1990 sagt att du i din bil har en liten låda som hittar vägen åt dig och säger när du ska svänga.
Citera
2010-07-24, 00:21
Medlem
BaalZeBubs avatar
Skojar du? Det har ju hänt så oerhört mycket på områden som genetik och kosmologi de senaste decennierna, att vetenskaperna är som nya.
Citera
2010-07-24, 00:49
Medlem
Kristofferssons avatar
Läget är snarare totalt tvärtom.
Citera
2010-07-24, 01:36
Medlem
rückblendes avatar
Jag är så gammal att min skola köpte in nya moderna, elektriska... skrivmaskiner. Och då är jag född på tidigt 80-tal.

Min laptop jag sitter med i sängen för 4papp slår väl nästan världens samlade datorkraft på 90-talet (nja kanske är att ta i men den slår mycket..)

För bara 10 årsen satt man ju på 56k-modem och kunde surfa tills någon jävel ringde på telefonnumret.
Citera
2010-07-24, 01:47
Medlem
Problemet är väl att det bara uppfinns saker om de går att tjäna pengar på det.
Ingenting uppfinns som bara har i syfte att förbättra för mänskligheten.
Citera
2010-07-24, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap

Allt går att tjäna pengar på. Däremot så tror jag att man prioriterar annorlunda.
Citera
2010-07-24, 06:31
Medlem
Vi lägger inte lika mycket pengar på onödiga skrytprojekt som månlandningarna längre. I stället så lägger vi energi på att utveckla produkter som folk verkligen vill ha.

http://www.youtube.com/watch?v=JMLH_QyPTYM
Citera
2010-07-24, 09:49
Medlem
Kristofferssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap

Det är tack vare den där lilla saken att man kan tjäna pengar på det man uppfinner som gör att vi fått denna helt underbara utveckling och förbättring av livskvalité.

Det finns en rätt extremt marknad för att förbättra för mänskligheten...
Citera
2010-07-24, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akina
Vi lägger inte lika mycket pengar på onödiga skrytprojekt som månlandningarna längre. I stället så lägger vi energi på att utveckla produkter som folk verkligen vill ha.

Eller så övertygar marknadsföringen oss om att vi vill ha det.
Citera
2010-07-24, 12:09
Medlem
Zhongdas avatar
Folk har sagt att framstegen varit över så länge som vi har haft en uppfattning om framsteg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in