2010-07-23, 19:26
Medlem
WestHammers avatar
Min Vista startar inte, startreparationen fungerar inte, inga minnesfel, felsäkert läge fungerar inte, troligen orsakat av virus.
Jag tänkte använda mig av en Windows Vista Recovery CD som jag har bränt ut i ISO Burner.

På vissa platser på nätet uppfattar jag det som att all min data och dokument kommer tas bort och på andra platser påstås motsatsen.

Jag har ett gäng riktigt viktiga filer på hårddisken som jag verkligen inte vill förlora!

Kan jag använda metoden i fråga för att få igång datorn utan att bli av med mina personliga data?
Citera
2010-07-23, 19:41
Medlem
Nej dokumenten försvinner. Såvida du inte har (som jag) två partitioner för då tömmer det bara den där operativsystemet finns.
Citera
2010-07-23, 19:54
Medlem
WestHammers avatar
Hur tar jag reda på om jag har en eller två?

Och känner du till någon annan lösning?
Citera
2010-07-23, 20:19
Medlem
WestHammers avatar
http://www.boulevard.se/guider/Repar...ows-vista.aspx
Här verkar det inte som att informationen försvinner, åtminstone inte om man väljer reparationsalternativet.
Vill verkligen få bukt med det här så jag är lite desperat efter ett svar...
Citera
2010-07-23, 20:51
Medlem
xeroc81s avatar
Varför inte göra det säkra före det osäkra och bränn ner dina dokument på en skiva?
En backup är inte så dumt att ha.
Citera
2010-07-23, 20:54
Medlem
WestHammers avatar
Jag kommer ju inte in i Windows så jag ser inget sätt att göra en säkerhetskopia på mina filer?
Men om det finns ett sätt så vill jag gärna veta.
Citera
2010-07-23, 20:57
Medlem
xeroc81s avatar
Kommer du inte in på datorn i Felsäkert läge heller? (Edit: Missade att du redan testat det)

Jag har tittat igenom den där länken, och såvitt jag kan se så veriferar den alla Windows Vista filer för att se att dom inte är skadade (och reparerar dom i så fall), så den ska inte röra dina dokument.
Citera
2010-07-23, 21:00
Medlem
WestHammers avatar
Nej jag kommer inte ens in i det felsäkra.

Och jo det är den känslan jag också får när jag läst igenom min länk ett par gånger.
Men självklart vill jag ju inte bli av med mina dokument på grund av en onödig chansning.
Lite frustrerande detta...
Citera
2010-07-23, 21:29
Medlem
hasenfrasens avatar
Starta upp på en Ubuntu Live-CD och kopiera över dina viktiga data till extern disk/usb.
Citera
2010-07-23, 21:43
Medlem
WestHammers avatar
Ska titta på detta alternativ, tack ska du ha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in