2009-02-13, 16:30
Medlem
Kulliss avatar
Nån som vet hur det är med honom? Läste en intervju med Halldoff för ett par år sedan. Han sa nånting om att han hade lite uppslag som ingen ville ta i. Vet någon vad han syftade på?
Citera
2009-02-13, 17:39
Bannlyst
Jag såg honom på en pub vid Globen för 4 veckor sen. Såg ut som vanligt. Rätt sliten alltså.
Citera
2009-02-14, 01:34
Medlem
Va, lever han. Trodde att han var död och begraven sen många år tillbaka.
Citera
2009-02-14, 01:44
Medlem
Han är för rolig!

Han och Hildebrand är så absurd dåliga att det går 2 hela varv runt och blir bra igen!
Inte på det sättet som dom själva hade haft som mål och mening, utan att det istället för socialrealism nu blir till buskis-humor på just socialrealism-temat!

Jag verkligen njuuuuter utav deras filmer, så katastrofalt dåliga så att dom som sagt blir bra
Citera
2009-02-14, 05:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars365
Han är för rolig!

Han och Hildebrand är så absurd dåliga att det går 2 hela varv runt och blir bra igen!
Inte på det sättet som dom själva hade haft som mål och mening, utan att det istället för socialrealism nu blir till buskis-humor på just socialrealism-temat!

Jag verkligen njuuuuter utav deras filmer, så katastrofalt dåliga så att dom som sagt blir bra

Fy fan vilket skitsnack!
Janne tillhör den skara konstnärer som vi i Sverige misshandlat katastrofalt under många år. Till och med Bergman, hävdade detta långt före sin bortgång.
Halldoff var en av Bergmans favoritregissörer.
Med enormt sinne för dialog och känsla, skildrade Janne både enkelheten och det svåra i möten mellan människor.
Oavsett om det gällde lastbilschauffören, dåren eller direktören.
Janne hade förmågan att se rakt igenom det ytliga och det skildrade han i sina filmer.
Visst har han gjort mindre imponerande filmer men påstår du att "Det sista äventyret" är en buskis, så säger det mer om dig än om Svensk film.
Jag saknar Jannes filmer och jag saknar ännu mer arvet av filmare i Jannes spår. Goda försök har gjorts, men de når aldrig dit där Janne gjorde.
Det är en jävla synd och skam att Halldoff inte får det erkännande han ska ha, medan han ännu är i jordelivet.
Jag ger mig tusan på att så fort han passerat, så ska det hyllas och visas, som aldrig förr.
Skäms för bövelen!
Citera
2009-02-14, 10:36
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexnez
Fy fan vilket skitsnack!
Janne tillhör den skara konstnärer som vi i Sverige misshandlat katastrofalt under många år. Till och med Bergman, hävdade detta långt före sin bortgång.
Halldoff var en av Bergmans favoritregissörer.
Med enormt sinne för dialog och känsla, skildrade Janne både enkelheten och det svåra i möten mellan människor.
Oavsett om det gällde lastbilschauffören, dåren eller direktören.
Janne hade förmågan att se rakt igenom det ytliga och det skildrade han i sina filmer.
Visst har han gjort mindre imponerande filmer men påstår du att "Det sista äventyret" är en buskis, så säger det mer om dig än om Svensk film.
Jag saknar Jannes filmer och jag saknar ännu mer arvet av filmare i Jannes spår. Goda försök har gjorts, men de når aldrig dit där Janne gjorde.
Det är en jävla synd och skam att Halldoff inte får det erkännande han ska ha, medan han ännu är i jordelivet.
Jag ger mig tusan på att så fort han passerat, så ska det hyllas och visas, som aldrig förr.
Skäms för bövelen!

Nja, nu tar vi väl i lite. Janne Halldoff må vara lite väl illa sedd i vissa kretsar och har måhända en blick för hur arbetare fungerar, men att han skulle vara en misshandlad konstnär är verkligen att ta i. Just exemplet du nämner är ett tydligt exempel på hans begränsningar, vilket inte minst visas i Ann Zacharias insats. Filmen är mil under sin förlaga,
Citera
2009-02-14, 11:21
Medlem
mishimas avatar
Han höll på med hundkapplöpning ett litet tag. Det var en intervju med honom i Film&TV för ett par år sedan där han berättade det.

För övrigt en mycket underskattad regissör. Stenansikte är en tuff film.
Citera
2009-02-14, 13:15
Medlem
"Maddog"s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Han höll på med hundkapplöpning ett litet tag. Det var en intervju med honom i Film&TV för ett par år sedan där han berättade det.

För övrigt en mycket underskattad regissör. Stenansikte är en tuff film.

Ja, det kan jag hålla med om.

Det finns en tråd om honom i filmforum:https://www.flashback.org/showthread.php?t=6600

Den här filmen gick på SVT för ett tag sedan:http://www.imdb.com/title/tt0062070/

http://www.imdb.com/name/nm0356331/
Citera
2010-07-23, 15:46
Medlem
Trumpeters avatar
Skvaller om regissören Jan Halldoff? [död 2010-07-23]

Kanske inte så känd bland dagens unga, men ett stor regissör för ett par decennier sedan som förtjänar en egen tråd.

http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/regissoren-jan-halldoff-har-avlidit-1.1142233

Vila i frid
Citera
2010-07-23, 15:47
Medlem
tuzzens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpeter
Kanske inte så känd bland dagens unga, men ett stor regissör för ett par decennier sedan som förtjänar en egen tråd.

http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/regissoren-jan-halldoff-har-avlidit-1.1142233

Vila i frid

Tråkigt gillade honom
Citera
2010-07-23, 16:30
Medlem
hundensårs avatar
Svenskan har fått upp några bilder nu.

Missat mycket av hans filmer - men grabben hade jäkligt fin smak för kläder.

För övrigt undrar man lite kring hans karriär: först 1-2 filmer/år med 16 filmer; m a o en sanslös produktivitet.
Därefter tvärdött sen 1982. Krökade han ner sig? Vad hände?
Senast redigerad av hundensår 2010-07-23 kl. 16:34.
Citera
2010-07-23, 16:32
Medlem
"Maddog"s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpeter

Vila i frid

Tråkiga nyheter...

Hoppas SVT visar alla hans filmer nu.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in