Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Ja. Jag har skrivit om det här:
Försäkringsbolagen tjänar miljarder på utförsäkringarna
http://baalzebubble.blogspot.com/200...jarder-pa.html
"Är det en händelse som ser ut som en tanke att regeringens nya projekt är på just tre månader?
Knappast. Någon har lagt in det för att hjälpa de privata bolagen att tjäna tiotals miljarder. Detta är tillräckligt lockande för att allsköns lobbying och kanske även ren korruption har bedrivits. "
Tack för den infon! Jag tog mig friheten att kopiera från din blogg:
"Så långt regeringens reform. Men hur påverkar det här då sjukpensionerna hos företag som Alecta och AMF pension?
Först kan vi tala om omfattningen. Jag vet inte hur många av de 50000 som nu riskerar att utförsäkras som har sjukpension. Jag ringde Alecta idag, och de sade att det iallafall rör sig om tusentals personer bara hos dem - då är det i huvudsak industritjänstemän. AMF har stora skaror också. Låt oss lite godtyckligt dra till med 20000 människor. Hur mycket pengar handlar det om? En industritjänsteman, långtidssjukskriven och ca 50 år gammal, kan ha en sjukpension på ca 100 000 kronor per år. Beräkna också att sjukpensionen utbetalas fram till ålderspensionen. Så det rör sig i det här exemplet om en summa på mer ca 1,5 miljoner.
20000 X 1,5 miljoner, det blir behändiga 30 miljarder det. Men beräkningen är så godtycklig och osäker att vi bara kan använda den som ledtråd, och säga: det handlar om mycket pengar.
Så kommer vi då till det nya i regeringens paket: att personer eventuellt - om de inte har arbetsförmåga - ska kunna få tillbaka sin sjukersättning. Kan de då få tillbaka sin sjukpension också? När jag idag frågade Alecta, så har de en 3-månaders-regel. Om en person varit utan sjukersättning i tre månader så har de förlorat sin sjukpension, och kan inte få tillbaka den.
Är det en händelse som ser ut som en tanke att regeringens nya projekt är på just tre månader?
Knappast. Någon har lagt in det för att hjälpa de privata bolagen att tjäna tiotals miljarder. Detta är tillräckligt lockande för att allsköns lobbying och kanske även ren korruption har bedrivits.
För den sjuke innebär detta en groteskt stor sänkning av intäkterna fram till pensionen. "
Ja, nog ser det mer ut som en tanke än en slump! Det är kall beräkning och inget annat, försäkringsbolagen har gjort jätteklipp och de sjuka är helt maktlösa.
Din uppskattning kan mycket väl stämma. Själv blir jag bedragen på ca 10 000 i månaden, netto efter skatt, från tilläggsförsäkringarna. Som jag aldrig kommer att få tillbaka, eftersom 3-månadersgränsen är passerad.