2010-07-26, 20:54
Medlem
Snurrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Den senaste statistiken är från 2009 och då beviljades 97% av ansökningarna.

Ja men det vi diskuterar här (eller har jag fel?) är det senaste halvårets politik.
Citera
2010-07-26, 21:12
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sireaese
Idag skriver AB

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7525103.ab

Efter 90 dagar har vi ett avstämningsmöte eller skickar ut en blankett som arbetsgivaren och den sjukskrivne får fylla i tillsammans.

Under högst ett år kan du ha rätt till sjukpenning med en ersättningsnivå på 80 procent av din sjukpenninggrundande inkomst.

När ett år har gått kan du få en förlängd, lägre, sjukpenning som kan betalas ut i högst 550 dagar.

För knappt 1 månad sedan sa rödgröna

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.3...pade-valloften

I stället för prövning mot arbetsmarknaden efter 180 dagar

Vad har efter 180 dagar med 90 dagars avstämningsmöte och åter sjukpenning på 365 + 550 dagar att göra? Varför har rödgröna tillåtits sprida lögner om sjukregler? Hur kan man sjunka så pass lågt och media tillåter det?
I dag kan du i princip bli nekad ersättning från dag ett, har du brutit din högre arm, får du hitta annat arbete där du kan klara dig med vänsterarmen, ingen 90/180 dagar eller ett år.
Varför tror du så många överklagar?
Senast redigerad av My name is Earl 2010-07-26 kl. 21:16.
Citera
2010-07-26, 21:37
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merkwurdigliebe
Det är faktiskt exakt vad de gör, fast insvept i en massa byråkrati som tar väldigt lång tid. Fråga vem som helst som har blivit utförsäkrad - du känner säkert någon som känner någon. Be sedan om att få titta på deras läkarutlåtanden så får du se själv med egna ögon.

De beviljar garanterat inte 97%. Jag skulle bli förvånad om de beviljar 50%.

Du skulle alltså bli förvånad om antalet avslag INTE har ökat med mer än 1 500%?

Även om antalet avslag fördubblas skulle 94% av ansökningarna godkännas.
Citera
2010-07-26, 21:41
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Ja men det vi diskuterar här (eller har jag fel?) är det senaste halvårets politik.

Ja, men man måste ju sätta det i perspektiv. Hur stor förändring tror du sker från ett år till ett annat? Visst är det möjligt att andelen avslag ökat (dock inte helt säkert), men hur mycket? Som sagt; även om andelen avslag fördubblas skulle fortfarande 94% av ansökningarna godkännas.

Känslan är att någon överdriver. Rätt ordentligt dessutom. Om det sedan är du eller läkarna du talar med ska jag låta vara osagt.
Citera
2010-07-26, 21:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av My name is Earl
I dag kan du i princip bli nekad ersättning från dag ett, har du brutit din högre arm, får du hitta annat arbete där du kan klara dig med vänsterarmen, ingen 90/180 dagar eller ett år.
Varför tror du så många överklagar?

Och för 2 veckor sen skrev både SVT, DN och SVD men inte AB

http://svt.se/2.22620/1.2076934/mang...s=rubrik_20769

Samtidigt har 6.000 av de 18.000 personer som nådde maximal tid i sjukförsäkringen ansökt hos Försäkringskassan om att få sjuk- eller rehabiliteringspenning.

Detta AB i dag menar överklagat igentligen betyder ansökt om? Jag tror mer på SVT Aktuellt än AB i den här frågan. För AB är inte intressad av att skriva hur många som sökt och fått sjukpenning, bara de som 'överklagar'
Citera
2010-07-26, 22:19
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Det är lite lustigt med tanke på att Försäkringskassan beviljar 97 procent av alla ansökningar om sjukersättning.

Allvarligt talat; det går inte ihop. FK kan inte förpassa intyg till papperskorgen "oavsett vad det står" samtidigt som de beviljar 29 ansökningar av 30. Det är klart att de kan begå fel som alla andra och att fel beslut fattas i enstaka fall. Men om en läkare anser att det "inte är någon idé" att sjukskriva sina patienter på grund av att alla hans/hennes ansökningar blir underkända borde vederbörande snarare ta sig en funderare över hur intygen ser ut. För övriga läkare har uppenbarligen inte alls samma problem med att få sina intyg godkända.

Om jag skulle ge den läkarens patient ett råd skulle det vara att vända sig till en annan läkare.

97 procent! Nix, min gubbe, det där är lögn.
Sjuktalet har halverats på två år! Det betyder många, många avslag.
Senast redigerad av humanlife 2010-07-26 kl. 22:22.
Citera
2010-07-26, 22:21
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TPL
Hahaha! Du är ju för j-a rolig. Så högutbildade kvinnor dubbelarbetar inte? Du måste skämta.

Tack Shrewish! Tur att det finns någon med hjärna här.

Hur är det med din egen hjärna? Du läste inte vad jag skrev rätt. Jag skrev att kvinnor dubbelarbetar.
Citera
2010-07-27, 05:11
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Jag har för mig att om FK friskförklarar en sjuk svensk så ryker även den privata sjukförsäkringen.

Ja. Jag har skrivit om det här:
Försäkringsbolagen tjänar miljarder på utförsäkringarna
http://baalzebubble.blogspot.com/200...jarder-pa.html

"Är det en händelse som ser ut som en tanke att regeringens nya projekt är på just tre månader?

Knappast. Någon har lagt in det för att hjälpa de privata bolagen att tjäna tiotals miljarder. Detta är tillräckligt lockande för att allsköns lobbying och kanske även ren korruption har bedrivits. "
Citera
2010-07-27, 06:45
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Ja. Jag har skrivit om det här:
Försäkringsbolagen tjänar miljarder på utförsäkringarna
http://baalzebubble.blogspot.com/200...jarder-pa.html

"Är det en händelse som ser ut som en tanke att regeringens nya projekt är på just tre månader?

Knappast. Någon har lagt in det för att hjälpa de privata bolagen att tjäna tiotals miljarder. Detta är tillräckligt lockande för att allsköns lobbying och kanske även ren korruption har bedrivits. "

Tack för den infon! Jag tog mig friheten att kopiera från din blogg:

"Så långt regeringens reform. Men hur påverkar det här då sjukpensionerna hos företag som Alecta och AMF pension?

Först kan vi tala om omfattningen. Jag vet inte hur många av de 50000 som nu riskerar att utförsäkras som har sjukpension. Jag ringde Alecta idag, och de sade att det iallafall rör sig om tusentals personer bara hos dem - då är det i huvudsak industritjänstemän. AMF har stora skaror också. Låt oss lite godtyckligt dra till med 20000 människor. Hur mycket pengar handlar det om? En industritjänsteman, långtidssjukskriven och ca 50 år gammal, kan ha en sjukpension på ca 100 000 kronor per år. Beräkna också att sjukpensionen utbetalas fram till ålderspensionen. Så det rör sig i det här exemplet om en summa på mer ca 1,5 miljoner.

20000 X 1,5 miljoner, det blir behändiga 30 miljarder det. Men beräkningen är så godtycklig och osäker att vi bara kan använda den som ledtråd, och säga: det handlar om mycket pengar.

Så kommer vi då till det nya i regeringens paket: att personer eventuellt - om de inte har arbetsförmåga - ska kunna få tillbaka sin sjukersättning. Kan de då få tillbaka sin sjukpension också? När jag idag frågade Alecta, så har de en 3-månaders-regel. Om en person varit utan sjukersättning i tre månader så har de förlorat sin sjukpension, och kan inte få tillbaka den.

Är det en händelse som ser ut som en tanke att regeringens nya projekt är på just tre månader?

Knappast. Någon har lagt in det för att hjälpa de privata bolagen att tjäna tiotals miljarder. Detta är tillräckligt lockande för att allsköns lobbying och kanske även ren korruption har bedrivits.

För den sjuke innebär detta en groteskt stor sänkning av intäkterna fram till pensionen. "

Ja, nog ser det mer ut som en tanke än en slump! Det är kall beräkning och inget annat, försäkringsbolagen har gjort jätteklipp och de sjuka är helt maktlösa.

Din uppskattning kan mycket väl stämma. Själv blir jag bedragen på ca 10 000 i månaden, netto efter skatt, från tilläggsförsäkringarna. Som jag aldrig kommer att få tillbaka, eftersom 3-månadersgränsen är passerad.
Senast redigerad av humanlife 2010-07-27 kl. 06:47.
Citera
2010-07-27, 07:18
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife

Din uppskattning kan mycket väl stämma. Själv blir jag bedragen på ca 10 000 i månaden, netto efter skatt, från tilläggsförsäkringarna. Som jag aldrig kommer att få tillbaka, eftersom 3-månadersgränsen är passerad.

Lite över 6000 netto per månad för min del, i indragen sjukpension pga utförsäkring. Men dessutom var livförsäkringen knuten till denna pension. Så jag har gått från en väl tilltagen livförsäkring till ingen alls. Och allt detta var försäkringar som arbetsgivaren betalade premier för år efter år för alla sina anställda. Bolagen gör sig en ordentlig hacka.
Citera
2010-07-27, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
97 procent! Nix, min gubbe, det där är lögn.
Sjuktalet har halverats på två år! Det betyder många, många avslag.

Ja, och det är en förbannat stark bedrift. Hur många avslag innebär en halvering av sjuktalet i reala termer? Tror inte alls att det är så hemskt många.
Citera
2010-07-27, 07:55
Medlem
Julias morbrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Sjuk, men utslängd från försäkringkassan ett öde hon delar med andra. Alliansregeringen är informerad men gör inget, när de regler som endast de är ansvariga för, uppenbart är åt helvete.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7510504.ab

Ni som här på fb blundrar för vad alliansregeringens sjukförsäkringspolitik har fått för konsekvenser,läs och begrunda.
Tycker ni fortfarande att reglerna i sjukförsäkringssystem fungerar bra?

Jag ändrar inte uppfattning om politiska principer efter att ha läst ett snyftreportage i en kvällsblaska. Du borde också skaffa dig annan litteratur och prata med olika människor, kanske lyfta blicken lite, innan du går igång på alla cylindrar. Men jag är beredd att ursäkta din naivitet. Jag har också varit ung. Det var jobbigt och förvirrande, jag vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in