2010-07-23, 00:35
Medlem
tuzzens avatar
Bara mjölk och margarin har du i ägg så blir det inte så fluffigt, utan mer känslan av att det stått på värme länge = halvsegt
Citera
2010-07-23, 00:43
Medlem
chaoswithins avatar
En gula gör det hela krämigare i konsistensen, vissa tycker det blir mer som klister medans jag tycker det blir mer som ett hemmagjortmos ska va!
Citera
2010-07-23, 03:56
Medlem
Gautamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysteriumet
Japp extra protein och bra fetter. Ta det, ägg är supernyttigt!
Proteinet sitter i vitan, och alla här inne har röstat på att det är gulan som ska kastas i. Nu är jag förvirrad. Fan!
Citera
2010-07-23, 05:06
Medlem
Zinghos avatar
Mjölk (som värms innan den mixas med potatisen), smör , salt & peppar.

Ägg har jag bara i om jag ska göra fiskgratäng.
Citera
2010-07-23, 06:13
Medlem
Trumpeters avatar
Ägg hoppar jag över i normalfallet. Kör vanligen med varm mjöl, smör, salt/peppar och muskot. Pommes duchesse är annars gott som alternativ ibland.
Citera
2010-07-23, 10:34
Medlem
dePauls avatar
Att ha i äggulor i potatismoset gör moset stabbigare. Den kemiska processen går ut på att gulan tillsammans med fettet i moset och vattnet bildar en emulsion på samma sätt som i t ex en Hollandaise/Béarnaise. Visserligen blir moset lent men också väldigt tungt (beroende på antalet gulor).

En del tillsätter gulan för att få en finare färg på moset. I det fallet hade jag i stället valt en nypa gurkmeja .

~Paul~
Citera
2010-07-23, 10:50
Medlem
kallekulakilles avatar
hittade denna tråd https://www.flashback.org/t505951
Sambon nämnde nu att man kan ha ägg i potatismoset om man ämnar göra potatisbullar av moset.
Det verkar mest vara en fråga om vilken konsistens man vill ha på moset.
Citera
2010-07-23, 11:13
Medlem
meepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gautama
Proteinet sitter i vitan, och alla här inne har röstat på att det är gulan som ska kastas i. Nu är jag förvirrad. Fan!

Det är protein i gulan också.

Hursomhelst, jag tycker det blir bättre utan ägg. Dock är fett av största vikt för att det ska bli gott - använd rikligt med riktigt smör och gärna någon typ av grädde.
Citera
2010-07-23, 12:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gautama

Fel, det mesta av proteinet sitter i gulan men folk tar av gulan för att dom är rädda kolesterol och några få extra kalorier men det är inget annat än BS egentligen. Det är massa bra fetter i ägg. Du behöver inte tramsa i onödan genom att ta en gula eller en vita, ta hela ägget för tusan!
Citera
2010-07-23, 12:06
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meeper
Det är protein i gulan också.
Det stämmer. I ett ordinärt ägg på 55 g innehåller gulan 2,7 g protein (4%) och vitan 3,9 (7%) av den sammanlagda vikten.

~Paul~
Citera
2010-07-23, 12:08
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysteriumet
Fel, det mesta av proteinet sitter i gulan men folk tar av gulan
Detta påstående är inte korrekt.

~Paul~
Citera
2010-07-23, 12:08
Medlem
videostars avatar
Ägg brukar man väl bara ha i om man ska göra duchesse-potatis, potatisbullar eller så, antingen för att binda moset eller för att ge den fin färg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in