Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Varför ö h t bruka dieselmotorer när dessa knappast är det mest effektiva sättet att producerar de gaser som är nödvändiga för att få ihjäl folk?
Du börjar svajja ser jag. Frågan du ställer har dryftats tidigare på forat. Läs och begrunda. Själv tror jag att dieselgaserna från nämnda motorer, med kunnigt folk som såg till att den genererade maximalt med giftiga avgaser, var tämligen effektiv om än kanske inte absolut effektivast för sin sak. Vad vet väl vi som hänger på FB om maximala effekter av giftgas från dieselmotorer från WW2?
Skulle du själv våga testa att vara inne i ett rum där en dieselmotor som var inställd av expertis spydde ut sina avgaser en stund? Låt oss säga 20 minuter.
Jag trodde väl det.
Som jag också skrev, eller indikerade, så måste inte en motor komma från en erövring under sagda krig. Det kan ha varit motorer som låg upplagda på en bas tex, från en skrotad eller upplagd ubåt.
Tack dock för din länk.
Du sitter och spekulerar i varför han sa dieselmotor från en ubåt.
Min gissning är helt enkelt den att han trodde eller var övertygad om att det var en sådan.
Om det var det eller ej, lär vi aldrig få reda på till 100% och för mig är det av underordnad betydelse.
En sådan liten och oviktig detalj spelar ingen roll i det stora hela när det gäller Förintelsen även om det är, som allt annat, en liten pusselbit i det stora pusslet.
Om jag kan komma på en liten detalj i videon där berättaren bevisligen har fel, innebär det då för dig att hela videon är falsk, eller innebär det att endast den lilla (eller stora) detaljen var fel?
/VV