• 1
  • 2
2010-07-21, 14:00
Medlem
scooodys avatar
Hej hopp. jag har en vovve som är kastrerad och pga det har han lagt på sig lite för mycket vikt, vet har sagt att han ska banta. Det är dock svårt då aptiten hans är hysteriskt god, Har upptäckt att han älskar melon,banan och råa morötter och det är ju jättebra bantarsnacks För en Människa.. Min fråga är Kan jag ge hunden mycket melon o morötter eller kan det vara skadligt...Hoppas på svar! Mvh
Citera
2010-07-21, 14:07
Medlem
Sessilays avatar
Spontant så tycker jag att det vore bättre om du lärde hunden att inte äta "snacks" ö h t och att den långsamt får lära sig att äta mindre portioner.

Morötter kan ju vara bra som belöningsgodis kanske. Melon innehåller ganska mycket socker så det kanske är bättre om man undviker.
Citera
2010-07-21, 14:14
Bannlyst
Blir man tjock om man blir kastrerad? Det var något nytt för mig.
Melon och andra sorters frukter innehåller inget ämne så långt jag vet som kan vara skadliga, är du orolig får du väl skölja den riktigt så att inga ev. bekämpningsmedel finns kvar.
Det enda jag hört att man ska akta hunden för är choklad eller snarare kakao.
Citera
2010-07-21, 14:20
Medlem
mongokillers avatar
morötter är väldigt bra för hundens tänder, jag ger min hund en eller 2 morötter i veckan för att hålla hans tänder fresha.
Citera
2010-07-21, 14:31
Medlem
scooodys avatar
Bra! Tack snälla då vet jag iallafall att morot inte e skadligt!! Och socker i melon, ska jag tänka på. Vi bockar och tackar
Citera
2010-07-21, 14:56
Medlem
Dr.hankeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sessilay
Spontant så tycker jag att det vore bättre om du lärde hunden att inte äta "snacks" ö h t och att den långsamt får lära sig att äta mindre portioner.

Morötter kan ju vara bra som belöningsgodis kanske. Melon innehåller ganska mycket socker så det kanske är bättre om man undviker.

Innehåller verkligen melon en mängd socker?
Citera
2010-07-21, 15:23
Medlem
serbers avatar
Käka inte upp hunden utan han ska klara sig på ett mål om dagen, morötter är som sagt bra för tänderna sen är innehållet inte onyttigt heller. Broccoli lär han gilla det är väldigt lätt och knaprigt.
Citera
2010-07-21, 15:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.hankey

Du tycker inte melon smakar sött eller?

mvh
Citera
2010-07-21, 15:30
Medlem
Det är inget skadligt med grönsaker för en hund
Citera
2010-07-21, 15:55
Medlem
Sessilays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.hankey

Ja, visst innehåller det socker, ungefär lika mycket som morötter men moroten har tuggmotstånd på ett sätt som inte melon har.
Senast redigerad av Sessilay 2010-07-21 kl. 16:03.
Citera
2010-07-21, 16:00
Medlem
Miniis avatar
Något som är bra för en hund som ska banta är att istället för att mata honom med vanlig hundmat så ge honom hemlagad mat nån gång i veckan. Ris är jättebra för hundar, så pröva och blanda ris, lite kokta grönsaker och lite rester av kött.
Citera
2010-07-21, 16:40
Medlem
axlosss avatar
Mindre portioner och motionera mer med hunden!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in