• 1
  • 2
2010-07-21, 10:02
Medlem
Hej.

Jag undersöker just nu lämpliga områden för lägenhetsboende i Stockholms närförorter åt ett äldre par som fill flytta bort från innerstaden.

Kraven är
  • Naturnära. Gärna fina promenadstråk.
  • SL-tåg förbindelser(d.v.s ej bussberoende)
  • Får ej ligga i anslutning till närliggande "problemområden/invandrartätt"

Områden som ej är aktuella
  • Gröna linjen söderut(ja jag vet att det finns fina undantag som hammarbyhöjden t.ex. men vi vill undvika söderort helt och hållet)
  • Röda linjen söderut(ja gröndal och midsommarkransen är fina men röda linjen söderut är tyvärr dräggigt)

Områden jag själv kan komma på
  • Alvik/Traneberg: Jättefint med nära till Mälarparken och Tranebergs strand. Några områden här som man bör undvika?
  • Stora Essingen: Lite som att bo på landet men ändå nära stan. Bara goda intryck av hela området än så länge
  • Täby: Naturskönt. Hägernäsviken t.ex är ju väldigt fin. Sen finns det vad jag förstår sunkigare "miljonprogramsområden" som man bör undvika här. Kanske någon vet mer om detta ?
  • Reimersholme: Jo jag vet att det inte är förort. Men enligt mig är det den vackraste delen av Stockholm. Grönt, sjönära Och du är fortfarande i stan !

Något man glömt eller något som behöver fyllas i ? Jag kan inte stockholmsförorter särskilt bra(uppvuxen i stan) så alla förslag uppskattas ! Dock är det NÄRförorter som gäller varför vi blir något begränsade.

Tack!
Senast redigerad av DanyOne 2010-07-21 kl. 10:12.
Citera
2010-07-21, 10:05
Medlem
Vad är problemet? Du vet ju redan vilka områden som är fina och var det gamla paret ska bo. Sätt in en bytesannons i Dagens Nyheter och skriv vad ni kräver i byte mot den lägenhet som paret har.
Citera
2010-07-21, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av John Ohlsson
Vad är problemet? Du vet ju redan vilka områden som är fina och var det gamla paret ska bo. Sätt in en bytesannons i Dagens Nyheter och skriv vad ni kräver i byte mot den lägenhet som paret har.

Jag trodde jag var tydlig, men ok jag betonar igen. Jag är ute efter förslag på områden enligt de nämnda kriterierna samt svar på de frågor som jag vävde in i mitt inlägg.

Tack
Citera
2010-07-21, 10:21
Medlem
smanchos avatar
stanna kvar där inne! Allt utanför stan är Dräggigt enligt er
Citera
2010-07-21, 11:31
Medlem
Ta fram en Stockholmskarta! Måla svart över de södra delarna. Vad blir kvar och vad ligger ett stenkast från tullarna?
Citera
2010-07-21, 14:47
Medlem
zwoigs avatar
Söker de BR eller HR?
Citera
2010-07-21, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zwoig
Söker de BR eller HR?
Det rör sig om ett byte. HR mot HR.
Citera
2010-07-21, 15:26
Medlem
Snurrens avatar
Bergshamra är rätt trevligt, och man kan promenera vid Ulriksdal eller Brunnsviken. T-banan tar inte många minuter tills stan.
Citera
2010-07-21, 15:58
Medlem
Du säger att röda linjen söderut är dräggigt, men även att du inte kan förorter. King.
Linjen Fruängen-Mörby är väl den minst dräggiga tunnelbanelinjen i stan. Massor av cottonheads söderut. Dessutom är det aldrig mer än 20 minuter till stan. Du skulle nog tjäna lite på att vidga dina vyer.

Men om det tvunget är norrut som gäller så har du väl att välja på typ Traneberg, delar av Solna/Sundbyberg (gränsar förvisso delvis till "problemområden"), Bergshamra, Essingeöarna och Bromma. Dock stöter man ju på "drägg"-problemet på samtliga tunnelbanelinjer. Hässelby på gröna och miljonprogrammen på blå.

Ursäkta kaninöron men jag blev lite provocerad av TS fördomar.
Citera
2010-07-21, 16:43
Medlem
Jaernprefektens avatar
Solna/Sundbyberg om du/ni kan stå ut med att åka blåa linjen och att det kan vara skralt med fina promenadstråk. Annars finns ju Mörby i Danderyd.
Citera
2010-07-21, 18:32
Medlem
Elfrides avatar
Det äldre paret har kanske en åsikt? Har de bott i Stockholm länge? Kan de sin stad med omnejd? Jag håller med om att områden med hög andel invandrare är pest men att välja bort fina områden pga att T-banan går i samma riktning är idiotiskt. Låt säga att södra sidan blir ett alternativ för er så är de områden du redan nämnt värda att poängteras igen. Allt söder om stan inom en mils radie är fint eller åtminstone inte slum. Alphyddan i Nacka är ett annat alternativ där saltsjöbanan går in till slussen, om det måste vara spårbundet. Eller varför inte "pennhusen" precis vid brofästet vid Danvikstull (nackasidan) Hästholmsvägen. De är Sveriges första höghus.
Även längre utåt Nacka finns det bra områden med närhet till natur.
Bergshamra på norra sidan är ju en klassiker med ulriksdalsskogen och massa vatten runtomkring.
Citera
2010-07-21, 18:49
Medlem
Täby är inte närförort, annars är Gamla Råsunda och Gröndal fina områden, Gamla Råsunda är väl knappt närfort det heller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in