Hej.
Jag undersöker just nu lämpliga områden för lägenhetsboende i Stockholms närförorter åt ett äldre par som fill flytta bort från innerstaden.
Kraven är- Naturnära. Gärna fina promenadstråk.
- SL-tåg förbindelser(d.v.s ej bussberoende)
- Får ej ligga i anslutning till närliggande "problemområden/invandrartätt"
Områden som ej är aktuella- Gröna linjen söderut(ja jag vet att det finns fina undantag som hammarbyhöjden t.ex. men vi vill undvika söderort helt och hållet)
- Röda linjen söderut(ja gröndal och midsommarkransen är fina men röda linjen söderut är tyvärr dräggigt)
Områden jag själv kan komma på- Alvik/Traneberg: Jättefint med nära till Mälarparken och Tranebergs strand. Några områden här som man bör undvika?
- Stora Essingen: Lite som att bo på landet men ändå nära stan. Bara goda intryck av hela området än så länge
- Täby: Naturskönt. Hägernäsviken t.ex är ju väldigt fin. Sen finns det vad jag förstår sunkigare "miljonprogramsområden" som man bör undvika här. Kanske någon vet mer om detta ?
- Reimersholme: Jo jag vet att det inte är förort. Men enligt mig är det den vackraste delen av Stockholm. Grönt, sjönära Och du är fortfarande i stan !
Något man glömt eller något som behöver fyllas i ? Jag kan inte stockholmsförorter särskilt bra(uppvuxen i stan) så alla förslag uppskattas ! Dock är det NÄRförorter som gäller varför vi blir något begränsade.
Tack!