• 1
  • 2
2010-07-20, 15:55
Medlem
Hej alla!

Jag har ett lite märkligt problem då det egentligen inte påverkar datorn när den används. Problemet är när jag stänger ihop skärmen.

Datorn är inställd på att gå ner i strömsparläge när jag stänger skärmen men varje gång (de senaste dagarna) som jag stängt ner den har den stängts av. Detta får som följd att datorn startas om och windows säger till mig att datorn startats om efter en oväntad avstängning.

Egentligen påverkar det ju inte datorn när den är igång, men det är jävligt drygt att inte bara kunna stänga ihop burken en liten stund när man går och käkar eller liknande.

Någon som har tips på vad det kan tänkas vara för problem, och framförallt, hur jag kan komma till en lösning på det.
Citera
2010-07-20, 15:59
Medlem
hasenfrasens avatar
Med den uttömmande informationen om dator/modell och operativsystem kan det vara knivigt att ens försöka hjälpa till med någon lösning. Körs på batteri eller 220?
Citera
2010-07-20, 18:30
Medlem
Quwerrt93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utanfantasi
Hej alla!

Jag har ett lite märkligt problem då det egentligen inte påverkar datorn när den används. Problemet är när jag stänger ihop skärmen.

Datorn är inställd på att gå ner i strömsparläge när jag stänger skärmen men varje gång (de senaste dagarna) som jag stängt ner den har den stängts av. Detta får som följd att datorn startas om och windows säger till mig att datorn startats om efter en oväntad avstängning.

Egentligen påverkar det ju inte datorn när den är igång, men det är jävligt drygt att inte bara kunna stänga ihop burken en liten stund när man går och käkar eller liknande.

Någon som har tips på vad det kan tänkas vara för problem, och framförallt, hur jag kan komma till en lösning på det.

Om du har en dator med Vista installerat så gå in i Kontrollpanelen=>Maskinvara och Ljud=>Energialternativ=>Systeminställningar.
Där ändrar du "När jag stänger datorns lock" till "Gör ingenting" på både "Vid batteridrift" och "Nätansluten
Jag hoppas att det ska hjälpa

Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Med den uttömmande informationen om dator/modell och operativsystem kan det vara knivigt att ens försöka hjälpa till med någon lösning. Körs på batteri eller 220?

Det är helt irrelevant om vad h*n har för dator/modell och även om datorn körs på batteri eller 220 Volt, men däremot inte datorns operativsystem
Citera
2010-07-20, 21:15
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quwerrt93
Det är helt irrelevant om vad h*n har för dator/modell och även om datorn körs på batteri eller 220 Volt

Är batteriet dåligt och man stänger igen locket och samtidigt rycker alla sladdar har det en jämra betydelse.
Citera
2010-07-21, 10:42
Medlem
Glömde två saker. Dels att sätta prenumeration på ämnet och dels lite detaljer.

1. Datorns inställningar är som de ska. När locket stängs ska den gå i "strömsparläge". Men den bryter ju helt. Inte stänger av normalt utan bryter. När jag startar den på nytt får jag meddelande om en oväntad avstängning och att Windows vill felsöka. Dock hittar windows själv, efter en sisådär 100 felsökningar, inga lösningar.

2. Datorns modell:
HP Pavilion DV7-2129eo
AMD-athlon X2 Dual-Core QL-65 2.1GHz
4GB ram
Windows 7 Home Premium 64-bitars.
Uppdaterad.

3. Batteriet borde vara fräscht. Köpte den i vintras.
Citera
2010-07-21, 13:12
Medlem
bugulus avatar
Kollade runt lite på HP forumet och visar sig att det är flera som har samma problem som dig (Det här handlar om flera olika HP modeller och Operativsystem skiljer sig också). Dock verkar det inte finnas någon generell lösning för detta och allas problem har inte lösts.

En uppdatering med Windows Update hjälpte någon enstaka men långt ifrån alla.

Testa uppdatera ditt system till senaste uppdateringarna, om det inte löser, tvinga fram en sådan forced shutdown och gå in på loggboken och kolla om det dyker upp några kritiska/fel och skriv in det här.
Citera
2010-07-21, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bugulu
Kollade runt lite på HP forumet och visar sig att det är flera som har samma problem som dig (Det här handlar om flera olika HP modeller och Operativsystem skiljer sig också). Dock verkar det inte finnas någon generell lösning för detta och allas problem har inte lösts.

En uppdatering med Windows Update hjälpte någon enstaka men långt ifrån alla.

Testa uppdatera ditt system till senaste uppdateringarna, om det inte löser, tvinga fram en sådan forced shutdown och gå in på loggboken och kolla om det dyker upp några kritiska/fel och skriv in det här.

Ska kolla om det är någon uppdatering jag missat. Annars kör jag en avstängning. Är det något särskilt jag ska kolla efter i loggboken eller är det bara den sista noteringen?
Citera
2010-07-21, 13:47
Medlem
bugulus avatar
Skriv ner allt som händer på samma tidpunkt som när datorn stängdes ner. (Alla kristika och fel)
Citera
2010-07-21, 15:24
Medlem
Citat:
Skriv ner allt som händer på samma tidpunkt som när datorn stängdes ner. (Alla kristika och fel)

Ok!

Det jag fått fram är följande:

Källa: Kernel-Power
Händelse-ID: 41
Nivå: Kritisk

(Detta är samma som verkar hända varje gång)

En hel galet lång lista där Bonjour-service står som "Fel".

Sen är det en jädra massa annat också, men bara dessa två på kritiska och fel.
Citera
2010-07-22, 09:09
Medlem
bugulus avatar
Kernel 41 indikerar enbart på att Systemet har stängts ner på ett dåligt sätt som du redan har beskrivit.

Bonjour själv är någon komminukations juck mellan MAC dator och PC. Itunes använder sig av det så inget att bry sig om.

Kan du testa starta datorn i felsäkert läge och stänga ner skärmen? Blir det samma sak?
Citera
2010-07-22, 12:23
Medlem
Citat:
Kernel 41 indikerar enbart på att Systemet har stängts ner på ett dåligt sätt som du redan har beskrivit.

Bonjour själv är någon komminukations juck mellan MAC dator och PC. Itunes använder sig av det så inget att bry sig om.

Kan du testa starta datorn i felsäkert läge och stänga ner skärmen? Blir det samma sak?

I felsäkert läge händer ingenting. Alternativen för att stänga locket då är minimerade till "stäng av" eller "gör ingenting".

Ska testa att byta läge på lockstängningen och se om det blir någon skillnad.
Citera
2010-07-22, 13:03
Medlem
Quwerrt93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utanfantasi
I felsäkert läge händer ingenting. Alternativen för att stänga locket då är minimerade till "stäng av" eller "gör ingenting".

Ska testa att byta läge på lockstängningen och se om det blir någon skillnad.

Det skrev jag innan att du skulle prova, ändra det till "gör ingenting" och se vad som händer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in