Citat:
Ursprungligen postat av Robinho82
Det är ungefär så jag också funderat. Antar att man ska gräva ner pengarna i större etablerade industrier som man kan misstänka har en livslängd som är överskådlig och relativt ljus?
Går det att när som helst under resan öka på sitt innehav med pengar som blir över?
Det går det att göra ja, du kan månadsspara fasta summor eller bara slänga in lite då och då. Kör du på riktigt breda indexfonder (= låg risk, oftast) så täcker du ju i regel väldigt många olika verksamhetsområden och behöver inte oroa dig lika mycket för hur det går för något enskilt bolag, det är mest när du handlar med enskilda aktier som du i högre utsträckning får tänka på branschernas livslängd, bolagens potential och sånt.
Sen tar ju mäklarna ofta courtage också, dvs en liten avgift per köp, så beroende på vad man handlar med och vilken mäklare man använder lönar det sig ofta att köpa större klumpsummor än lite i taget. Själv brukar jag först regelbundet sätta av lite pengar på ett vanligt sparkonto och när jag fått ihop ett antal tusenlappar slänger jag över det på min nätmäklare och trycker där in det i aktier, ev. låter det ligga i avvaktan på nåt bättre köptillfälle.
Citat:
5-10 procent per år skulle kännas rimligt att hoppas på i avkastning - utslaget över tid.
Helt klart, och som ofta påpekas, börsen har gått upp med i runda slängar 10 procent per år i 200 års tid nu, det finns inte mycket som talar för att detta plötsligt skulle ändras så på lång sikt ger det en jäkligt bra ränta jämfört med bankkonton. Naturligtvis kan det gå mycket bättre än dessa 10 procent också, men självklart också sämre om man har otur.
Observera dock att denna procentsiffra är ett genomsnitt sett över en längre tid. I verkligheten kan det ju t.ex. komma år då dina investeringar dyker 10 procent nedåt istället, och då är det ju en fördel om man inte är nervöst lagd utan klarar att ha is i magen och sova gott ändå medan man väntar på rekylen uppåt - som alltid kommer förr eller senare. Aktiemarknadsinvesteringar bör man helst räkna i jämna 5- eller 10-årsperioder för att kunna känna sig riktigt trygg. Det är inte så noga hur aktien/fonden ligger några månader efter köp, utan viktigare hur den ligger om X år fram i tiden.
Citat:
Är heller inte helt främmande att införskaffa mig någonting som innefattar åtminstone en liten risk där räntorna kan vara lite högre. Vad finns det för förslag?
Tja nu är det bara aktiemarknaden jag har någorlunda koll på själv (kan inte mycket om obligationer, räntefonder och råvaror osv) men du har ju som sagt aktiefonder med olika risknivåer som du kan botanisera bland. T.ex finns det en hel del högriskfonder som investerar i bolag i tillväxtländer (ryssland, sydamerika m.m) och där kan avkastningarna bli riktigt höga om det går bra för bolagen, men med hög risk ökar förstås chansen att du blir av med en stor del av kakan också.
Personligen har jag det mesta av mitt sparkapital investerat direkt i aktieägande i specifika bolag, nån enstaka fond också men jag tycker aktier är mer intressant eftersom man får mer "direktkoll" på vad exakt man äger då man köper bolag. Nackdelen är väl dock om man inte har intresset för det, då kan det ju vara svårt att orka hänga med och hålla sig uppdaterad möjligen. Man bör ju ha lite allmän koll på nyhetsflödet kring marknaden och titta till sina investeringar med jämna mellanrum så man inte helt missar att det är läge att hoppa av om tåget börjar skena mot ett stup
I övrigt får du nog bättre svar på såna här frågor i Värdepapper, Valutor och Råvaror, det låter som att du tänker lite mer i samma banor som folket där.