• 1
  • 2
2010-07-20, 02:44
Bannlyst
Ponera att man arbetar och då och då har månader då man får en eller ett par tusenlappar till övers som man normalt kastar bort på onödiga öl eller annat skit bara för att man inte vet vad man ska göra av dem.
Vilken sparandeform är bäst?
Då menar jag så att man kan sticka in en valfri summa med kort varsel och sen inte tänka mer på den saken.
Upprepa ett par gånger varje år.

Poängen ska givetvis vara att investeringen över tid ska ge en tämligen okej ränta och vara förhållandevis säker.

Vad föreslår ni?
Varför?
Citera
2010-07-20, 03:24
Medlem
VenomXs avatar
Jag skulle sätta det i en eller flera aktiefonder, någon relativt trygg dvs lågrisk - vilka som är det krävs inte alltför ingående påläsning för att uppdaga.

Varför - tja, för att räntan på bankkonton är i princip obefintlig i jämförelse med vinsten i även en bred indexfond över en längre tidsperiod, och för att det ändå är säkrare än att handla med enskilda aktier.
Citera
2010-07-20, 16:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
Jag skulle sätta det i en eller flera aktiefonder, någon relativt trygg dvs lågrisk - vilka som är det krävs inte alltför ingående påläsning för att uppdaga.

Varför - tja, för att räntan på bankkonton är i princip obefintlig i jämförelse med vinsten i även en bred indexfond över en längre tidsperiod, och för att det ändå är säkrare än att handla med enskilda aktier.

Det är ungefär så jag också funderat. Antar att man ska gräva ner pengarna i större etablerade industrier som man kan misstänka har en livslängd som är överskådlig och relativt ljus?
Går det att när som helst under resan öka på sitt innehav med pengar som blir över?
Citera
2010-07-20, 16:52
Bannlyst
5-10 procent per år skulle kännas rimligt att hoppas på i avkastning - utslaget över tid.

Är heller inte helt främmande att införskaffa mig någonting som innefattar åtminstone en liten risk där räntorna kan vara lite högre.

Vad finns det för förslag?
Citera
2010-07-20, 17:40
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robinho82
Det är ungefär så jag också funderat. Antar att man ska gräva ner pengarna i större etablerade industrier som man kan misstänka har en livslängd som är överskådlig och relativt ljus?
Går det att när som helst under resan öka på sitt innehav med pengar som blir över?

Det går det att göra ja, du kan månadsspara fasta summor eller bara slänga in lite då och då. Kör du på riktigt breda indexfonder (= låg risk, oftast) så täcker du ju i regel väldigt många olika verksamhetsområden och behöver inte oroa dig lika mycket för hur det går för något enskilt bolag, det är mest när du handlar med enskilda aktier som du i högre utsträckning får tänka på branschernas livslängd, bolagens potential och sånt.

Sen tar ju mäklarna ofta courtage också, dvs en liten avgift per köp, så beroende på vad man handlar med och vilken mäklare man använder lönar det sig ofta att köpa större klumpsummor än lite i taget. Själv brukar jag först regelbundet sätta av lite pengar på ett vanligt sparkonto och när jag fått ihop ett antal tusenlappar slänger jag över det på min nätmäklare och trycker där in det i aktier, ev. låter det ligga i avvaktan på nåt bättre köptillfälle.

Citat:
5-10 procent per år skulle kännas rimligt att hoppas på i avkastning - utslaget över tid.

Helt klart, och som ofta påpekas, börsen har gått upp med i runda slängar 10 procent per år i 200 års tid nu, det finns inte mycket som talar för att detta plötsligt skulle ändras så på lång sikt ger det en jäkligt bra ränta jämfört med bankkonton. Naturligtvis kan det gå mycket bättre än dessa 10 procent också, men självklart också sämre om man har otur.

Observera dock att denna procentsiffra är ett genomsnitt sett över en längre tid. I verkligheten kan det ju t.ex. komma år då dina investeringar dyker 10 procent nedåt istället, och då är det ju en fördel om man inte är nervöst lagd utan klarar att ha is i magen och sova gott ändå medan man väntar på rekylen uppåt - som alltid kommer förr eller senare. Aktiemarknadsinvesteringar bör man helst räkna i jämna 5- eller 10-årsperioder för att kunna känna sig riktigt trygg. Det är inte så noga hur aktien/fonden ligger några månader efter köp, utan viktigare hur den ligger om X år fram i tiden.

Citat:
Är heller inte helt främmande att införskaffa mig någonting som innefattar åtminstone en liten risk där räntorna kan vara lite högre. Vad finns det för förslag?

Tja nu är det bara aktiemarknaden jag har någorlunda koll på själv (kan inte mycket om obligationer, räntefonder och råvaror osv) men du har ju som sagt aktiefonder med olika risknivåer som du kan botanisera bland. T.ex finns det en hel del högriskfonder som investerar i bolag i tillväxtländer (ryssland, sydamerika m.m) och där kan avkastningarna bli riktigt höga om det går bra för bolagen, men med hög risk ökar förstås chansen att du blir av med en stor del av kakan också.

Personligen har jag det mesta av mitt sparkapital investerat direkt i aktieägande i specifika bolag, nån enstaka fond också men jag tycker aktier är mer intressant eftersom man får mer "direktkoll" på vad exakt man äger då man köper bolag. Nackdelen är väl dock om man inte har intresset för det, då kan det ju vara svårt att orka hänga med och hålla sig uppdaterad möjligen. Man bör ju ha lite allmän koll på nyhetsflödet kring marknaden och titta till sina investeringar med jämna mellanrum så man inte helt missar att det är läge att hoppa av om tåget börjar skena mot ett stup

I övrigt får du nog bättre svar på såna här frågor i Värdepapper, Valutor och Råvaror, det låter som att du tänker lite mer i samma banor som folket där.
Citera
2010-07-20, 19:50
Bannlyst
VenomX - tack för ett bra svar.

Jag tror jag kommer agera enligt följande:
Peta in 5 000 relativt omgående i någonting med rätt låg risk.

Därefter sparar jag 2 000 i månaden på ett vanligt konto.
Efter sex månader har jag då 12 000.

Av dessa åker 10 000 rakt in i säkra grejer och 2 000 på någonting lite mer chansartat.

Poängen är att det är pengar som jag i vanliga fall annars gör av med på skit, så försvinner en del av kakan så är det inte världens undergång. Går däremot chansfonderna bra samtidigt som lågriskfonderna går som man kan förvänta sig - då är det kanon.

Hur länge vågar man ligga med pengar i chansprojekt?
Utslaget på två år så kommer jag ju att kasta in cirka 40 000 i lågrisk och 8 000 i lite högre risker.
Citera
2010-07-20, 19:54
Bannlyst
Btw, vad anser ni: ska den här sortens affärer göras genom banken eller finns det någon bra nätsida?
Citera
2010-07-20, 21:36
Medlem
Legolasses avatar
Nu är jag inte alls någon expert på det här med värdepapper men jag tycker att Avanza Zero känns rätt safe. En fond som (om jag har fattat rätt) är helt avgiftsfri och som har ett ägande motsvarande OMX30.
Citera
2010-07-20, 21:42
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Btw, vad anser ni: ska den här sortens affärer göras genom banken eller finns det någon bra nätsida?

Om man gillar att bli rånad så ska man gå till banken!
De tar saftiga avgifter och tipsar bara om sina egna produkter! YEAI!

Om man av någon anledning inte gillar det så kan man kolla in Compricer:
http://www.compricer.se/aktier/
Där kan du fylla in info om din ekonomi och få ett personligt svar på vilken depå (ställe att handla värdepapper på) som är bäst för dig.

Lego:
Jo den är fin, tillsammans med en Kapitalförsäkring (slippa deklarationen plus massa skatt) och autogiro så är det bland det smidigaste och billigaste sättet man kan spara på i Sverige.
Citera
2010-07-21, 00:50
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Poängen är att det är pengar som jag i vanliga fall annars gör av med på skit, så försvinner en del av kakan så är det inte världens undergång. Går däremot chansfonderna bra samtidigt som lågriskfonderna går som man kan förvänta sig - då är det kanon.

Tänkte bara säga att det här är en jävligt bra inställning, och bara med det tänket har du "halva inne" så att säga när det gäller att undvika förlust. Man ska aldrig investera pengar som man inte (mer eller mindre) har råd att förlora, då blir det bara tokstressigt när aktierna/fonderna minskar i värde (för det kommer de då och då att göra) och man kan frestas att sälja av i onödan.

Citat:
Hur länge vågar man ligga med pengar i chansprojekt?

Går inte att svara på riktigt, beror på vad chansprojektet är. Köper du t.ex. en rysslandsfond, t.ex. FIM Russia Small Cap som är rätt populär (samt gått mycket bra), och sen börjar läsa mer och mer i tidningarna att det går utför med Rysslands ekonomi och att småbolag där i allt högre grad går i konkurs, så kan det ju vara en idé att lämna det sjunkande skeppet innan det försvunnit under ytan. Tuffar det bara på uppåt kan du ju tvärtom ligga kvar hur länge som helst. Man ska helst hänga med litegrann på det viset om man pysslar med högriskgrejor, så man hinner reagera på ett väl avvägt sätt om nåt oförutsätt händer.

Du kan ju t.ex. ha aktier i ett flygbolag som går hur bra som helst i flera år, och sen helt plötsligt en dag så sätter nån eld på deras hangarer och bränner upp alla deras plan. Om du då inte läser tidningen, och kanske hör talas om detta först en vecka efter att det hänt, så ligger det nog rätt pyrt till med aktiekursen för det flygbolaget vid det laget

Citat:

Vanliga banker har allmänt mycket höga avgifter (courtaget) och - japp - försöker mest bara få in en i en massa skit man inte behöver som bara de tjänar på. Jag rekommenderar en nätmäklare där du sköter allt själv, så kan du bara göra en överföring dit från din vanliga bank och sitta och leka med köp- och sälj-knapparna hur mycket eller lite du vill sen (men tänk alltid på courtaget! Det är lätt gjort annars att man leker bort onödigt mycket av pengarna på dåligt avvägda beslut).

Själv kör jag med Avanza, och som nämnts så verkar även deras indexfond Avanza Zero mycket bra, särskilt för nybörjare som inte är så insatta än.
Citera
2010-07-21, 01:01
Bannlyst
Avanza intresserade mig lite.
Avgiftsfritt säger ni, betyder det att det inte är en nackdel att kasta in lite pengar då och då? Eller?
Citera
2010-07-21, 01:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen

Lego:
Jo den är fin, tillsammans med en Kapitalförsäkring (slippa deklarationen plus massa skatt) och autogiro så är det bland det smidigaste och billigaste sättet man kan spara på i Sverige.

Det där sista, med Kapitalförsäkring. Hur fungerar det? Är det ett stort projekt?
Är det lönt att ge sig in i så länge man fortfarande bollar med relativt små summor?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in