2010-07-18, 20:46
Medlem
Vad är det för skillnader mellan en vanlig digitalkamera och en digital systemkamera?

Är det bara att man kan byta lins?

Jag är i tankarna att köpa en ny kamera men jag funderar vad för sort jag ska köpa...
Citera
2010-07-18, 20:55
Medlem
locomotions avatar
En systemkamera har väll ett antal mer funktioner/inställningar och som du sa utbytbar lins
Citera
2010-07-18, 21:01
Medlem
miklons avatar
Den svenska ordet är "objektiv", på engelska heter det däremot "lens". I Sverige är lins ett enskilt element, alltså bara en glasbit, medan ett objektiv normalt sett består av flera, åtminstone två, linser.

Med det sagt så är en systemkamera, som ordet antyder, något som består av ett helt system, där huset är en del, objektiven andra delar och andra tillbehör, som exempelvis blixtar, ytterligare delar. Alla delarna i ett kamerasystem kan fungera med varandra, vilket ger mycket högre flexibilitet än en fast kamera, exempelvis en kompaktkamera.

Pratar vi digitalkameror så har systemkamerorna dessutom normalt sett större sensor, bättre ljusinsläpp, mer avancerade funktioner, bättre seriebildstagning m.m.
Citera
2010-07-18, 21:03
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Som du skriver har en systemkamera utbytbara linser, det är viktigaste särdraget.
Samt att sensorn är större än i kompaktkameror, vilket ger bättre bildkvalitet.
En bra kompaktkamera är ofta tillräckligt för de flesta, i dagsljus och om det inte gäller snabba bildserier så är det svårt att se skillnad på bilder tagna med kompakt resp systemkamera.
Kolla i trådarna här om kompaktkameror, där finns många bra tips.
Citera
2010-07-18, 21:04
Medlem
TS: Det finns digitala systemkameror vet du?
Citera
2010-07-18, 21:20
Medlem
Max Powers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GJJ
TS: Det finns digitala systemkameror vet du?

Det får vi anta då h*n precis frågade vad som skiljer dessa mot vanliga digitalkameror.
Citera
2010-07-18, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max Power
Det får vi anta då h*n precis frågade vad som skiljer dessa mot vanliga digitalkameror.
Från början så efterfrågades skillnaden mellan en digitalkamera och en systemkamera, precis som det står i rubriken.

Citera
2010-07-18, 22:00
Medlem
Objektiv, förlåt. Jag menade det...

JAg har sett digitalkameror med lika många megapixel som digitala systemkameror, 10-12. Men systemkameran är fortfarande bättre?

Är det inte värt att lägga på lite pengar på en kamera som man sedan kan göra lite som man vill med när man ändå ska köpa något?
Jag tänkte på att byta objektiv, slutartider m.m.
Citera
2010-07-18, 23:15
Medlem
punks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ergo1024
JAg har sett digitalkameror med lika många megapixel som digitala systemkameror, 10-12.
Kan bli en rolig tråd det här...
Citera
2010-07-19, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ergo1024
JAg har sett digitalkameror med lika många megapixel som digitala systemkameror, 10-12. Men systemkameran är fortfarande bättre?
Om vi bortser ifrån att du kallar alla kompaktkameror för digitalkameror (när ordet digitalkamera spänner över samtliga kameror som lagrar bilderna digitalt, dvs även systemkameror) så kan du ju fundera över om en bil per automatik är en jättebra bil bara för att den går fort. Är den snabbaste bilen alltid den bästa bilen eller finns det något annat som kan spela in?
Citera
2010-07-19, 03:01
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Onödigt att svara spydigt när folk ställer en artig fråga.
Jag framhärdar med att TS bör satsa på en kompaktkamera av bra kvalitet, en sån är aldrig fel att ha även om man senare vill komplettera med en systemkamera.
Ofta känns en systemare med alla tillbehör alltför klumpig att släpa med sig , så att den ligger hemma i byrålådan när bästa knäpptillfällena infinner sig.
Några förslag är Canon G11 eller S90, Samsung EX1, Panasonic LX3, om det är bildkvaliteten som du anser viktigast.
Dessa kan även ta bilder i sk råformat, med stora möjligheter till efterbearbetning i datorn.
Det finns också damm- och vattentåliga kameror, med visst avkall på bildskärpan.
Åtminstone för mig känns 3x zoom för litet, 5x är minimum.
Vidare finns sk hybridkameror med fast objektiv och upp till åtminstone 30x zoom, ganska klumpiga men annars vet jag inte så mycket om dom.
Skrytfaktorn är säkert högre med en riktig systemkamera med lösa objektiv.
Gillar du att filma så skaffa en kamera som filmar i bredbild, det är det enda som gäller framöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in