• 1
  • 2
2010-07-18, 17:22
Medlem
Abstrakts avatar
Tja!

Gjorde ett litet snedsteg i natt, satt mig i min bil när jag hade druckit och rullade med min bil ca 2 meter framåt och lika långt tillbaka till parkeringen där jag stog. När jag stänger av bilen så knackar polisen på min ruta och ber mig göra ett blåstest som självklart visar att jag har alkohol i min utandning. Efter det fick jag följa med till stationen där dom ställde lite basic frågor om min relation till alkohol osv. Jag hade 0.77 promille i utandningen på stationen nu till frågan. Vad kommer hända här näst? Vad kommer jag få för straff. Är aldrig dömd sedan tidigare. Jag har även ett jobb som kräver att jag måste ha körkort blir det något mildare straff då?

tack på förhand
Citera
2010-07-18, 17:24
Medlem
DanneKs avatar
Antagligen bara indraget körkort i nått år och böter
Citera
2010-07-18, 17:28
Medlem
Kazjurols avatar
Varför sätter du dig i en bil och kör några meter på en parkering när du är full?
Citera
2010-07-18, 17:38
Medlem
DaLorDs avatar
Hade du legat under 0,3 skulle du nog klara dig med en varning och böter om länstyrelsen fick ett fjäskbrev från din chef.. Men 0,77... Får nog nöja dig med kommunala färdmedel ett år eller så..
Citera
2010-07-18, 17:58
Medlem
Raskass avatar
Blir troligtvis indraget körkort i 1 år som du endast får tillbaka om du lämnar rena leverprover.Påföljden kan bli allt från fängelse i 1 månad som du får avtjäna med fotboja om du önskar,någon veckas samhällstjänst eller enbart böter.
Citera
2010-07-18, 18:22
Medlem
Happymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abstrakt
Jag hade 0.77 promille i utandningen.

Är detta omvandlat till promille i blodet eller hade du 0,77 mg alkohol per liter utandningsluft.
Isåfall hade du 1,54 i blodet.
Citera
2010-07-18, 21:28
Medlem
Ninjincs avatar
Oftast när man blivit tagen för rattfylla brukar det vara för att "man enbart kört 2 meter och tillbaka" Indraget körkort och bötesbelopp, bötesbeloppen brukar vara rätt trevliga.
Citera
2010-07-18, 21:45
Medlem
MagicalNicks avatar
Torskade själv för ungefär 2 år sen med 1,2 promille i blodet.
Jag var ostraffad och vad dom visste en annars skötsamm kille
Min dom blev 50 tim samhällstjänst (alternativt en månad i finkan eller fotboja men jag var lämplig för samhällstjänst så jag det blev det) och 500 kr till brottsofferfonden eller vad det heter..
Utöver det indraget körkort i ett år, 6 månader leverprover för att få lämpat igen och sen ta lappen igen med allt vad det innebär (teori, halka, uppkörning)

Misstänker att jag kom ganska lindrigt undan i rättegången, men det riktiga straffet var leverproverna och ta körkortet igen, inte för att det är svårt eller smärtsamt men jävligt dyrt!

Hoppas att det tar hand om några av dina funderingar
Citera
2010-07-19, 12:10
Medlem
Abstrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjinc
Oftast när man blivit tagen för rattfylla brukar det vara för att "man enbart kört 2 meter och tillbaka" Indraget körkort och bötesbelopp, bötesbeloppen brukar vara rätt trevliga.

Det är det som är sjuka jag startade bilen och lyfte upp kopplingen så bilen rullade två meter bakåt för att sedan stänga av bilen och rulla fram igen. Detta gjorde jag för att visa en korkad blondin hur man startar en manuell växlad bil. Vet att det låter otroligt men det 100% sant. Vi va på en parkering med finns det chans att dom tar hänsyn till detta i sin bedömning eller drar dom mig över en kant förr att jag va onykter i en bil som rullade?
Citera
2010-07-19, 17:41
Medlem
Raskass avatar
Att du körde bilen råder det ju inget tvivel om,även om du enbart låter bilen rulla med dig bakom ratten så framför du ett fordon.

Det tingsrätten kommer att döma efter är polisens rapport om händelsen står det där att dom såg dig köra 2 meter bak och sedan tillbaka på en folktom parkeringsplats,kan det anses som mildare trots den höga koncentrationen av alkohol i din kropp och du kan således dömas för rattfylleri istället för grov sådan.

Att du helt frias från alla anklagelser om rattfylleri är små,men prova.Se till att få en riktigt driftig advokat som för din talan och kalla in flickan som satt bredvid dig för att styrka din berättelse om att du endast skulle visa hur en växellåda fungerar och att du enbart tänkte starta bilen utan något uppsåt att köra vilket inte är något brott och att dom metrarna som du faktiskt körde/rullade var ett fasligt misstag.

Om du nu råkar tillhöra det övre samhällsskiktet och inte bara är en simpel knegare är detta en klar fördel.
Senast redigerad av Raskas 2010-07-19 kl. 17:47.
Citera
2010-07-19, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagicalNick
Torskade själv för ungefär 2 år sen med 1,2 promille i blodet.
Jag var ostraffad och vad dom visste en annars skötsamm kille
Min dom blev 50 tim samhällstjänst (alternativt en månad i finkan eller fotboja men jag var lämplig för samhällstjänst så jag det blev det) och 500 kr till brottsofferfonden eller vad det heter..
Utöver det indraget körkort i ett år, 6 månader leverprover för att få lämpat igen och sen ta lappen igen med allt vad det innebär (teori, halka, uppkörning)

Misstänker att jag kom ganska lindrigt undan i rättegången, men det riktiga straffet var leverproverna och ta körkortet igen, inte för att det är svårt eller smärtsamt men jävligt dyrt!

Hoppas att det tar hand om några av dina funderingar

Samma hände mig förutom att jag satte bilen i ett hus vilket resulterade i att jag inte fick en krona av försäkringsbolaget för bilen. En dyr läxa för 1.55 promille.

Det enda råd jag kan ge är att ge fan i bilen, blir både billigare och man riskerar inte sitt eller andras liv.
Citera
2010-07-21, 13:32
Medlem
Abstrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raskas
Att du helt frias från alla anklagelser om rattfylleri är små,men prova.Se till att få en riktigt driftig advokat som för din talan och kalla in flickan som satt bredvid dig för att styrka din berättelse om att du endast skulle visa hur en växellåda fungerar och att du enbart tänkte starta bilen utan något uppsåt att köra vilket inte är något brott och att dom metrarna som du faktiskt körde/rullade var ett fasligt misstag.

Det ända jag bryr mig om att jag får behålla mitt körkort sen får dom döma mig till vad dom vill. Men är det realistiskt att tro att jag kan få behålla lappen men få drygare böter eller något liknande?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in