Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-07-18, 15:04
  #13
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hubbe86
Nej.
Jag märker att du är vass på diskussion.
På grund av det återgår jag till min gömma, då vidare diskussion med dig är en allt för stor utmaning.

Var hälsad, du store!
Citera
2010-07-18, 15:52
  #14
Medlem
Vw DSG/Audis S-Tronic är de bästa automatiserade manuella lådor som gjorts. Alltså inte hel Manuell eller Automat. Tekniskt sätt är det en manuell växellåda utan koppling. "tekniskt" sett.

Tycker de är mycket bättre än vanliga Automatare. Går att växla på alla möjliga sätt.

men det med "halv"automat haha vilket påhitt.
Citera
2010-07-18, 17:36
  #15
Medlem
Prostreet32s avatar
För kvinnor?
Citera
2010-07-18, 18:42
  #16
Medlem
k0rv3ns avatar
Verkar vara fler som håller med mig. Och om det nu är som några säger att de drar mindre soppa så hade jag aldrig köpt en privat ändå. Ryckigt o jävligt och hur jag än försökte så blev det inte en smidig växling som med tex VW:s dsg lådor!

EDIT: Det ser ut så att det är P N och E, där E är själva driven, och det som stör mig mest då jag kör ut tidningar att varje gång jag skall ut ur bilen måste jag lägga i den där jävla handbromsen, ist för att bara dra en spak till P.
Citera
2010-07-18, 22:59
  #17
Medlem
Gudmunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sindikat
Vw DSG/Audis S-Tronic är de bästa automatiserade manuella lådor som gjorts. Alltså inte hel Manuell eller Automat. Tekniskt sätt är det en manuell växellåda utan koppling. "tekniskt" sett.

Tycker de är mycket bättre än vanliga Automatare. Går att växla på alla möjliga sätt.

men det med "halv"automat haha vilket påhitt.

Tekniskt sett är DSG två växellådor med varsin koppling , så den ena lådan kan koppla ur och lägga i växeln när den andra har växeln i. Så turas dom om, och kan därför växla väldig snabbt bara genom att skifta vilken koppling som är i och ur.

Snikvarianterna har bara en koppling och därför blir det mer uppehåll mellan växlingarna.
Citera
2010-07-19, 11:10
  #18
Medlem
Kepss avatar
Henry Ford, 1908
Citera
2010-07-19, 11:19
  #19
Medlem
CoreTechs avatar
Polarens farsa hade en golf 3:a förut med något som hette ecotronic om ja minns rätt?
Det var helt utan koppling men ändå manuell pinne att rycka i...
Den var skit bra för honom då han har jätte problem med sitt vänster knä...
De var mjuka och lugna växlingar på den... Även när jag körde första gången!

Vet inte om det är denna typ av låda ni snackar om men tycker de är en jävligt bra lösning!
Citera
2010-07-19, 12:31
  #20
Medlem
club01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z0mfg(ish)
Det är väl en låda som inte har:
P
N
R
D
3
2
1

Utan bara:
P
N
R
D - M

så du kan fortfarande låsa den på en växel.
Körde en V70II med automat, var tvungen att testa halvautomatgrejen och den växlade silkeslent, man behövde inte lyfta på gasen.

Nej det där är väl bara en vanlig tip-tronic funktion du beskriver. Alltså att man själv trycker spaken upp och neråt? Det funkar precis som en vanlig automat bara att man själv väljer när man ska växla. Den som TS beskriver rör man väl aldrig spaken på utan släpper bara gasen så lägger den i nästa växel?
Citera
2010-07-19, 14:58
  #21
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av club01
Nej det där är väl bara en vanlig tip-tronic funktion du beskriver. Alltså att man själv trycker spaken upp och neråt? Det funkar precis som en vanlig automat bara att man själv väljer när man ska växla. Den som TS beskriver rör man väl aldrig spaken på utan släpper bara gasen så lägger den i nästa växel?
Ahaaa, det verkar stämma, jag som läser för snabbt!
Citera
2010-07-19, 17:41
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Är det Saxomat du tänker på? Men det var väl inte en automatisk växellåda? Om jag minns rätt så var det väl bara kopplingen som var automatisk, själva växlingen gjordes som på vilken manuellt växlad bil som helst.


Jag vet inte vad den hette, men man växlade mycket riktigt som vanligt och den frikopplade när man rörde spaken. Lite trixigt innan man kom på knepet.

Den kallades för "halvautomat" på den tiden.

Edit: Sökte lite på Saxomat och det var nog en sådan låda.

.
__________________
Senast redigerad av Wheelgunner 2010-07-19 kl. 17:44.
Citera
2010-07-19, 19:06
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gudmund
Tekniskt sett är DSG två växellådor med varsin koppling , så den ena lådan kan koppla ur och lägga i växeln när den andra har växeln i. Så turas dom om, och kan därför växla väldig snabbt bara genom att skifta vilken koppling som är i och ur.

Snikvarianterna har bara en koppling och därför blir det mer uppehåll mellan växlingarna.

Jag menade "fysisk" koppling. Alltså ingen pedal.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback