• 1
  • 2
2010-07-17, 03:23
Medlem
Hej

Jag undrar undrar vilket 3D-program man ska satsa på ifall man vill modellera för större spelbolag. När jag sökt runt lite så verkar de flesta använda 3dsmax och Maya(?) Jag har själv lärt mig använda Lightwave som har en väldigt skön layout och hot-keys. Har även testat Blender, men har uppfattat det som ett gratis hobbyprogram

Finns det nåt särskilt man ska rikta sig in på? Nån som vet hur spelbranschen ser ut för modellerare, vilka vägar man ska ta, tips, etc.

tackar för alla svar!
Citera
2010-07-17, 04:09
Bannlyst
Som du säger är det 3dsmax och Maya som används främst i industrin. Alla de större spelföretagen i Sverige använder Maya och det är även det som är vanligast i hela världen. Det kan också vara bra om du lär dig lite Photoshop och kanske även Zbrush.

Om du kan både 3dsmax och Maya så är det ju självklart ännu bättre. I Sverige är branschen inte så stor vilket betyder att det bästa är om du börjar som generalist. Om Modellering är det du är bäst på så är det självklart att du ska försöka få den typen av jobb men om du har tänkt dig 3D som ditt ända yrke så är det bra om du är så bred som möjligt och kan ta fler olika typer av jobb. I de flesta fall så funkar det så att företagen hyr in dig som frilansare under en period vilket betyder att du vissa månader kommer ha gott om pengar i kassan och andra så får du nästan ingenting.

Du kommer troligen inte bli rik i den här branschen så var beredd på att leva ett ganska enkelt liv där jobbet är den största delen. Att leva som 3D artist är alltså inget yrke utan det är något som måste göras till en livsstil.

Personligen tycker jag att det här yrket är jätte roligt tidvis men det är mycket mer slitsamt än vad jag trodde att det skulle vara innan jag gav mig in i det. Jag ska nu snart börja skola om mig till något helt annat då jag inte står ut med isoleringen som jag upplever med yrket. Under vissa perioder så kommer du vara tvungen att jobba hela veckor (även helger) och mycket sent. Många nätter veckan innan deadline så får du räkna med att inte sova alls och i princip jobba dygnet runt. Å andra sidan så blir det ju någon slapp vecka här och där men då har du pengaproblemet istället då det är svårt att få jobb.
Kort sagt så upplever jag det omöjligt att ha någon stabil eller bra tillvaro utanför jobbet (om det blir någon tid utanför) så därför ska jag sluta. Det finns så mycket roligare saker att spendera livet med än att slösa bort det pillandes med pixlar framför en dator. Det räcker att ha det som en hobby för mig.
Citera
2010-07-17, 09:57
Medlem
Oj, lät väldigt tungt.. Jag skulle allra helst bli någon form av lead designer men det är inget man blir anställd som direkt. Min tanke var att börja som modellerare och sedan jobba mig uppåt.

Modellerar-livet verkar väldigt hårt, lite som en konstnär, ibland går det bra, och ibland går det dåligt..

Är det så hårt för alla i spelbranschen, jobba övertid, animatör verkar också ganska intressant.
Känner du till vägen till att nå en högre position? Eller andra jobb inom spel?

Jag har precis tagit studenten, känner du till några bra skolor, program, kurser? Gotland har jag hört mycket gott om. Dock lite långt..

Tack, MrJingles!
Senast redigerad av tandsten 2010-07-17 kl. 10:00.
Citera
2010-07-17, 12:11
Medlem
trixigts avatar
Ska du jobba med spel så är det 3DS MAX som gäller eftersom det är mer inriktat på polygon modeling.

Citat:
Maya, a successor to one of the most used applications in the film industry, was specifically designed for film effects, but gets used in games too, because the industries are getting very similar in their demands.
Max, a successor to the most used application in the game development, design vis. and architectural areas was designed to be a Jack of all trades, so it gets used in film too, but mostly as a side effect of being rather universal ( I work at one of the companies who are crazy enough to do so ). At this point, there does not appear to be a sign that the two will soon be replaced with a new application. If that ever happens, it will probably look nothing like either of the two current applications.

Källa: http://area.autodesk.com/index.php/f...wthread/10568/

Vad jag vet från spelindustrin använder de flesta bolagen 3DS - Men du kan ju köra på maya om det är så..
Citera
2010-07-17, 12:18
Medlem
anooonyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trixigt
Ska du jobba med spel så är det 3DS MAX som gäller eftersom det är mer inriktat på polygon modeling..
A challanger appears !
Citera
2010-07-17, 13:10
Medlem
trixigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anooonym
A challanger appears !

Idén är bra, det finns bara ett problem.... Deras motor bygger på exakt samma grunder som alla andra motorer vilket gör den helt och hållet oanvändbar på dagens datorer - Du skulle behöva en helt ny sorts dator med bättre teknologi för att kunna driva deras programvara..

"The future of 'Unlimited Detail' is being known as an overhyped, pathetic, scam of a software technology designed by idiots and criminals, that much is certain" som kommentaren under videon lyder är så sant som det är sagt (skrivet)!
Citera
2010-07-17, 13:24
Medlem
Citat:
Ska du jobba med spel så är det 3DS MAX som gäller eftersom det är mer inriktat på polygon modeling.

Källa: http://area.autodesk.com/index.php/f...wthread/10568/

Vad jag vet från spelindustrin använder de flesta bolagen 3DS - Men du kan ju köra på maya om det är så..

Jag tror det ligger till såhär, 3ds max är det programmet som oftast används för modellering medan maya används för animation. Men jag tror att båda funka i princip lika bra till båda parterna.

Jag är själv sugen på 3d animatör, har funderingar på att studera USA eftersom utbudet i Sverige inte är speciellt stort när det kommer till jobb + att man lär sig språket betydligt bättre.
Vet ni några konstskolor i USA som CSN stödjer?
Senast redigerad av Krewli 2010-07-17 kl. 13:28.
Citera
2010-07-17, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tandsten
Oj, lät väldigt tungt.. Jag skulle allra helst bli någon form av lead designer men det är inget man blir anställd som direkt. Min tanke var att börja som modellerare och sedan jobba mig uppåt.

Modellerar-livet verkar väldigt hårt, lite som en konstnär, ibland går det bra, och ibland går det dåligt..

Är det så hårt för alla i spelbranschen, jobba övertid, animatör verkar också ganska intressant.
Känner du till vägen till att nå en högre position? Eller andra jobb inom spel?

Jag har precis tagit studenten, känner du till några bra skolor, program, kurser? Gotland har jag hört mycket gott om. Dock lite långt..

Tack, MrJingles!

Du har en skola i Eksjö som jag hört ska vara ganska bra, den utbildningen är 2 år.
Här är en länk till deras hemsida http://www.iaa.se/
Citera
2010-07-17, 13:37
Medlem
anooonyms avatar
Citat:
Idén är bra, det finns bara ett problem.... Deras motor bygger på exakt samma grunder som alla andra motorer vilket gör den helt och hållet oanvändbar på dagens datorer - Du skulle behöva en helt ny sorts dator med bättre teknologi för att kunna driva deras programvara..

"The future of 'Unlimited Detail' is being known as an overhyped, pathetic, scam of a software technology designed by idiots and criminals, that much is certain" som kommentaren under videon lyder är så sant som det är sagt (skrivet)!
Kanske är det så jag har inte så bra koll på hur exakt dom gör det. Men det är ganska intressant iaf.
Citera
2010-07-17, 16:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krewli
Jag tror det ligger till såhär, 3ds max är det programmet som oftast används för modellering medan maya används för animation. Men jag tror att båda funka i princip lika bra till båda parterna.

Jag är själv sugen på 3d animatör, har funderingar på att studera USA eftersom utbudet i Sverige inte är speciellt stort när det kommer till jobb + att man lär sig språket betydligt bättre.
Vet ni några konstskolor i USA som CSN stödjer?

Så här är det:
Du kan göra i princip exakt samma saker i både 3dsMax och Maya med samma resultat. Det som avgör vad som är bäst är endast du själv. Den programvaran som du är mest bekväm med och kan jobba fortast med är självklart den du ska använda. Då båda programmen ägs av Autodesk kanske vi tom kan räkna med att de efter en tid blir mer och mer 1 program.

Det går att polygonmodellera minst lika bra i Maya som i Max.

När jag har vart ute på ställen i Sverige så har nästan alla överallt använt Maya. Då företagen oftast redan har licenser i Maya så är det bäst att du lär dig det programmet framför 3dsmax. Om du lär dig Max är det inte säkert att företagen har det och de måste köpa in nya dyra licenser för att du ska komma och göra ett litet uppdrag hos dem. Då kommer de troligen hyra in någon annan med Maya kompetens istället.

Jag har själv inte jobbat i USA men enligt kollegor som kommer där ifrån så är det oftast mycket lägre löner där än vad det är i Sverige. Det är av den anledningen som de har flyttat hit. Självklart finns det jobb med högre lön där än här men de är mycket svåra att få.
Att studera i USA låter å andra sidan mycket roligt. Lycka till!

Edit:
Om man bara har tänkt att endast modellera så spelar det ingen roll alls vilket program du använder. Då kan du lika gärna sitta med ett gratis program som Blender istället för att lägga ca 50 000 kr på program som Maya eller 3dsMax, om du är bekväm och snabb med det det vill säga.

Fråga efter svenska skolor på den här sidan:
http://www.animate.se/
Ett Svenskt 3D Forum och de borde därför ha bättre koll på svenska utbildningar än vad andra forum har.
För att fråga om allt annat 3D relaterat, utländska utbildningar osv. så skulle jag rekommendera:
http://www.cgsociety.org/
Senast redigerad av MrJingles 2010-07-17 kl. 16:23.
Citera
2010-07-17, 16:17
Medlem
trixigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrJingles
När jag har vart ute på ställen i Sverige så har nästan alla överallt använt Maya. Då företagen oftast redan har licenser i Maya så är det bäst att du lär dig det programmet framför 3dsmax. Om du lär dig Max är det inte säkert att företagen har det och de måste köpa in nya dyra licenser för att du ska komma och göra ett litet uppdrag hos dem. Då kommer de troligen hyra in någon annan med Maya kompetens istället.

Min erfarenhet är faktiskt till motsatsen; Fler väljer 3DS framför Maya, men det beror nog också på vilken "sorts" studio/etc vi pratar om.

Personligen föredrar jag 3DS Max till polygon modeling, till animation är det Maya som gäller.
Citera
2010-07-17, 17:11
Medlem
Det spelar egentligen inte någon större roll, välj ett program som du känner dig bekväm i och känner att du kan producera de modeller du vill ha. I de allra flesta fall så kollar inte arbetsgivaren så hårt på de program du kan utan vad du kan producera. Man kan alltid lära sig ett nytt program utan större problem men att lära sig att vara kreativ och ha fantasi är näst intill omöjligt.

Om du söker för att frilansa så är marknaden lite anorlunda i och med att du inte kan räkna med att företag kommer att vilja lära upp dig. Satsar du på anställning så är programfrågan betydligt mindre.

De program som används är som sagt tidigare i tråden främst 3dsmax och Maya. Dock, numera då man börjar använda sig av normal maps i spel så är det även värt att lära sig Zbrush för att kunna göra mer komplexa modeller mer intuitivt och basera sina texturer på. Photoshop är också mer eller mindre en självklarhet att kunna i alla fall grunderna i.

I min erfarenhet så är 3dsmax mer använt inom spelbranschen och inte Maya, licencerna är dessutom billigare. Men det kan givetvis variera från företag till företag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in