Citat:
Ursprungligen postat av Krewli
Jag tror det ligger till såhär, 3ds max är det programmet som oftast används för modellering medan maya används för animation. Men jag tror att båda funka i princip lika bra till båda parterna.
Jag är själv sugen på 3d animatör, har funderingar på att studera USA eftersom utbudet i Sverige inte är speciellt stort när det kommer till jobb + att man lär sig språket betydligt bättre.
Vet ni några konstskolor i USA som CSN stödjer?
Så här är det:
Du kan göra i princip exakt samma saker i både 3dsMax och Maya med samma resultat. Det som avgör vad som är bäst är endast du själv. Den programvaran som du är mest bekväm med och kan jobba fortast med är självklart den du ska använda. Då båda programmen ägs av Autodesk kanske vi tom kan räkna med att de efter en tid blir mer och mer 1 program.
Det går att polygonmodellera minst lika bra i Maya som i Max.
När jag har vart ute på ställen i Sverige så har nästan alla överallt använt Maya. Då företagen oftast redan har licenser i Maya så är det bäst att du lär dig det programmet framför 3dsmax. Om du lär dig Max är det inte säkert att företagen har det och de måste köpa in nya dyra licenser för att du ska komma och göra ett litet uppdrag hos dem. Då kommer de troligen hyra in någon annan med Maya kompetens istället.
Jag har själv inte jobbat i USA men enligt kollegor som kommer där ifrån så är det oftast mycket lägre löner där än vad det är i Sverige. Det är av den anledningen som de har flyttat hit. Självklart finns det jobb med högre lön där än här men de är mycket svåra att få.
Att studera i USA låter å andra sidan mycket roligt. Lycka till!
Edit:
Om man bara har tänkt att endast modellera så spelar det ingen roll alls vilket program du använder. Då kan du lika gärna sitta med ett gratis program som Blender istället för att lägga ca 50 000 kr på program som Maya eller 3dsMax, om du är bekväm och snabb med det det vill säga.
Fråga efter svenska skolor på den här sidan:
http://www.animate.se/
Ett Svenskt 3D Forum och de borde därför ha bättre koll på svenska utbildningar än vad andra forum har.
För att fråga om allt annat 3D relaterat, utländska utbildningar osv. så skulle jag rekommendera:
http://www.cgsociety.org/